۱۱:۳۶ - شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴

شناسایی پردرآمدها در ابهام؛

کلیدی که به قفل نخورد

مشخص نیست که تا امروز چه تعداد از دریافت یارانه نقدی حذف شده اند، چگونه و به کدام دلیل حذف شده اند و بودجه آزاد شده صرف چه اموری شده است.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز/ در بند (ه) تبصره ۲۰ قانون بودجه سال جاری تاکید شده است که دولت موظف است افراد پردرآمد را مشخص و با تصویب آئین نامه اجرایی، یارانه پردرآمدها را قطع کند.

سرانجام دولت با تصویب آئین‌نامه اجرایی تبصره ۲۰ قانون بودجه، در اوایل خرداد ماه،شاخص‌هایی را برای حذف پردرآمدها از دریافت یارانه مشخص کرده است.

اما قبل از تصویب این آیین نامه، حذف یارانه نقدی کلید خورد و باید پرسید که معیار دولت برای شناسایی این ثروتمندان چه بوده است؟

محسن بهرامی مشاور معاون اجرایی رئیس‌جمهوردر مصاحبه با فارس، ازتعداد عائله خانوار، شهر محل سکونت، برخورداری از منزل مسکونی ملکی و نوع و مدل خودروی شخصی به عنوان برخی شاخص‌های افراد غیرنیازمند برای حذف از دریافت یارانه یاد کرده است.

این در حالیست که در کشور، نقل و انتقال قولنامه ایی هنوز وجود دارد و بنابراین به سادگی میتوان این آیین نامه را دور زد.

در عین حال این مقام مسوول ازحذف افراد غیرنیازمند با استفاده از بانک اطلاعاتی که در اختیار دولت و وزارت رفاه و تأمین اجتماعی قرار دارد ، خبرداده است.

در نهایت او تاکید کرده است که اجرای این مصوبه بازه زمانی خاصی ندارد و با توجه به ۹ ماه تا پایان سال جاری دولت بدش نمی‌آید که سرعت عملش را بیشتر کند تا یارانه کمتری را به صورت مستقیم پرداخت کند.

حذف یارانه پردرآمدها در حالی قبل از تصویب آیین نامه مذکور از اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری به طور رسمی کلید خورده که شائبه سرکشی احتمالی به حساب های بانکی را نیز ایجاد کرده است اما قائم مقام بانک مرکزی هرگونه مراجعه دولت برای چک کردن حساب‌های بانکی مردم را رد نموده است.

نوبخت اما قبل از تصویب آیین نامه شناسایی افراد ثروتمند اعلام کرده بود که حذف یارانه افراد پردرآمد با توجه به اینکه این در قانون و در ماده ۲۰ تصریح شده باید صورت گیرد، از این رو وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مامور شد تا از پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف”!” اطلاعات را جمع‌آوری و افراد پردرآمد را شناسایی کند.

از سوی دیگر اعلام صالح، معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی- مبنی بر اینکه ” دولت تنها یارانه تعداد۵۰ هزار نفر از تهرانی‌هایی را که درآمد بالا و میلیاردی داشتند، قطع کرده است” ابهامات در این خصوص را تایید می کند.

ضمن اینکه سال گذشته در سایتی که برای خود اظهاری طراحی شده بود، ارایه سطح درآمد خانوار الزامی بود.
با این وجود قائم مقام بانک مرکزی هرگونه تردیدی در این رابطه را قابل رد دانسته است.

توجه به این نکته ضروریست که آنچه در آیین نامه مصوب شده، به راستی برای تفکیک سطح درآمدی جامعه نمی تواند کارساز باشد.

در هر صورت می توان گفت که حذف یارانه نقدی پولداران به غصه دولت تبدیل شده است و دلیل آن را معاون اول رییس جمهوردر نشست فرمانداران، به طور واضح بیان میکند:” درمورد یارانه‌ها بندهایی را بر دستان جمهوری اسلامی بسته‌اند که گرفتار شود و این گرفتاری هم باقی بماند، به ما می‌گویند پولدارها را حذف کنید اما ما از کجا باید پولدارها را بشناسیم، دولت از حذف پولدارها نمی‌ترسد، ما حذف می‌کنیم اما آنهایی که حذف نکردند قهرمان مردم می‌شوند.”

نوبخت نیز حدف یارانه ثروتمندان را دشوار می داند و وزیر اقتصاد، پیشنهادی عجیب طرح میکند:”پیشنهاد کارشناسی من این است که به جای حذف یارانه اقشار پردرآمد که بازدهی کم‌تری دارد، برعکس عمل کنیم و می‌توانیم پرداخت یارانه نقدی را محدود کنیم، به طبقات کم‌درآمد جامعه و البته اگر افرادی که نیازمند هستند و خود را مستحق دریافت یارانه می‌دانند، به نهادهای مربوط مراجعه کنند و پس از شناسایی مشمول دریافت یارانه نقدی شوند.”

او نیز نگفته است که ملاک این شناسایی چه می تواند باشد.
آنچه که از یک بام و دوهوای مسوولان برمی آید، همان سیاست چراغ خاموش همیشگی دولت است.

مشخص نیست که تا امروز چه تعداد از دریافت یارانه نقدی حذف شده اند، چگونه و به کدام دلیل حذف شده اند و بودجه آزاد شده صرف چه اموری شده است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.