شاهین پرس

دامادهای آنلاین

کدخبر: 35506
۲۲ خرداد ۱۳۹۴ در ساعت ۱۱:۱۱ قبل از ظهر

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” هرچه بیشتر می گشت، بیشتر در میان کلمات عاشقانه و دوستت دارم های ردوبدل شده هوس، تردید، سوءاستفاده و دست آخر خیانت و فریب را می توانست بوضوح پیدا کند،اما نه!باورش نمی شد که تمام حرف ها و تصاویر عاشقانه یک دروغ باشد!

امروزه گسترش شبکه های اجتماعی و شبکه های تلفن همراه همچون تلگرام، وایبر و… حریم ارتباطی افراد را شکسته و افراد می توانند بدون محدودیت زمانی و جغرافیایی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، اما این ارتباط بدون محدودیت آسیب هایی را نیز همراه دارد و می تواند موجبات گرفتار شدن افراد را فراهم آورد.

یکی از آسیب های شایع شبکه های اجتماعی، ارتباطات خارج از عرف است که می تواند در قالب دوستی و ازدواج های اینترنتی بروز و ظهور داشته باشد.

حال در این فضا یکی از آسیب های جدید فعالیت خواستگاران قلابی است. این مجرمان با هویت و عناوین جعلی در شبکه های مجازی پرسه می زنند و با چرب زبانی دختران جوان را خام خود می کنند.

این مجرمان افرادی خوش بیان و خوش تیپ هستند که دارای قدرتی فوق العاده برای فریب قربانیان خود هستند.

در یکی از جدیدترین پرونده هایی که در این خصوص تشکیل شده زنی جوان در شبکه های اجتماعی تلفن همراه در دام یکی از این خواستگاران قلابی گرفتار شد.

دختر جوان در حالی شکایت کرده که هنوز هم باور دروغ بودن حرف های خواستگار برایش سخت است. او می گوید: یک ماه قبل در یکی از گروه های سرگرمی در شبکه های اجتماعی موبایلی با تورج آشنا شدم. او پسر فعال و خوبی به نظر می رسید. پیرامون بحثی اجتماعی چندبار به صورت خصوصی با هم چت کردیم تا این که بعد از مدتی گفت که از من خوشش آمده و قصد دارد به خواستگاری ام بیاید.

در این مدت من هم به تورج علاقه مند شده بودم به همین دلیل به او جواب مثبت دادم و از آن به بعد ارتباط ما بیشتر شد و دیدارهایی نیز با یکدیگر داشتیم تا این که یکی از اقوام تورج با خانه ما تماس گرفت و درباره مراسم خواستگاری با مادرم صحبت کرد! این اتفاق باعث شد به تورج اعتماد پیدا کنم. دیگر به این باور رسیده بودم که ما بزودی با هم ازدواج خواهیم کرد.

پریا ادامه می دهد: مدتی بعد از این ماجرا احساس کردم تورج از موضوعی ناراحت است. وقتی علت را پرسیدم جواب نداد آنقدر اصرار کردم تا این که بالاخره راضی شد مشکلش را با من در میان بگذارد. او گفت در تنگنای مالی گرفتار شده و نیاز فوری به پول دارد، چون به تورج اعتماد داشتم و او را همسر آینده خودم می دانستم. با اصرار، تمام پس اندازم را به حسابش واریز کردم. از همان روز تورج به طور ناگهانی ناپدید شد و چند روز بعد متوجه شدم در دام هوس بازی او گرفتار شده ام.

غفلت و زودباوری دختران جوان

محمدمهدی کاکوان، رئیس پلیس سایبری پایتخت بابیان این که افراد در محیط های گفت وگوی مجازی چهره واقعی خود را نشان نمی دهند، می گوید: استفاده از اینترنت و ظرفیت های آن امروزه به یک نیاز بدل شده و کاربران نمی توانند در قرن فعلی که عصر ارتباطات لقب گرفته از این وسایل و شبکه ها بگریزند، اما باید با دقت دراین شبکه ها حاضر شوند تا مشکلی ایجاد نشود.

وی بابیان این که بررسی پرونده های این چنینی نشان داده است که غفلت و زودباوری علت اصلی فریب دختران است، افزود: دختران به دلیل روحیات شخصی بسادگی اعتماد کرده و این مساله پایه اصلی فریب راایجاد می کند اما این در حالی است که افراد باکمی تامل و دقت می توانند طعمه نباشند.

کاکوان بابیان این که مخاطبان شبکه های اجتماعی نباید فریب چهره جذاب و فریبنده سوءاستفاده گران را بخورند، گفت: تجربه نشان داده است که افراد سودجو با الهام و شناسایی نیاز مخاطبانشان بویژه زنان خود را مانند آنها نشان داده و دامی برای زنان و بویژه دختران پهن می کنند.

این خواستگاران اینترنتی گاهی پا فراتر گذاشته و خود را به جای افراد مشهور جامعه مانند هنرمندان معرفی می کنند. چندی قبل پلیس مردی را دستگیر کرد که با راه اندازی صفحه ای در فیسبوک به نام یکی از بازیگران مشهور سینما، دختران را فریب می داد و به بهانه ازدواج از آنها کلاهبرداری می کرد.

یکی از قربانیان این تبهکار می گوید: در فیسبوک پیج این بازیگر را فالو کردم و حتی برایش کامنت هایی نیز گذاشتم تا این که بعد از مدتی متوجه شدم او نیز یکی از مطالب من در صفحه شخصی ام را لایک کرده! سر از پا نمی شناختم باورم نمی شد که «ب. ر» مطلب من را خوانده و حتی به صفحه من مراجعه کرده تا این که در یک فرصتی که او آنلاین بود با او چت کردم! نمی توانستم باور کنم اما وقتی صدایش را شنیدم مطمئن شدم و وقتی از او درخواست دیدار حضوری می کردم او پاسخ می داد که در تعطیلات خارج از کشور است تا برای فیلم جدید آماده شود. ارتباط ها ادامه داشت تا این که به او علاقه مند شدم و حتی صحبت هایی به صورت سربسته در مورد ازدواج داشتیم، بی صبرانه منتظر روزی بودم که عکس من و او در جلد اکثر مجلات چاپ شود. به قدری به موضوع ازدواج ایمان داشتم که وقتی «ب» از من در خواست پول کرد تا با آن بتواند به ایران برگردد بی هیچ تاملی پذیرفته و مبالغی را برای او واریز کردم اما بعد از آن دیگر«ب» آنلاین نشد و به تلفنش جواب نداد.

ماموران پلیس آقای سوپراستار تقلبی را دستگیر کرده و در بررسی کامپیوترش، لیست دخترانی را پیدا کردند که او به بهانه ازدواج فریبشان داده بود.

داستان تنها پیرامون دختران و زنان نیست هرچند که بیشترین آسیب ها متوجه این قشر است، اما هستند مردانی که بعد از چت های فراوان متوجه شدند مخاطبشان نیز از جنس خود است!

برای بررسی دلایل گرایش جوانان به خواستگارهای اینترنتی سراغ رضا خندان، جامعه شناس رفتیم که او می گوید: در فضای مجازی به دلیل این که ارتباطات رودررو وجود ندارد، خیلی از افرادی که وارد این فضاها می شوند، با درج مشخصات و عکس های جعلی تلاش می کنند از خود، فردی ایده آل بسازند تا مورد توجه دیگران قرار بگیرند. در واقع هویت این افراد به هیچ عنوان مشخص نیست و صرفاً اطلاعاتی که خودشان می خواهند، به عنوان مشخصات فردی، در اختیار کاربران قرار می دهند.

شیفته تصاویر جعلی نشوید

این کارشناس ادامه داد: در بسیاری از موارد، این گونه افراد با نیت سوء استفاده مالی، جنسی و … دست به فریب دیگران می زنند. افرادی هم که فریب آنها را می خورند، در واقع شیفته خصوصیات و تصاویر جعلی می شوند و به دلیل این که خودشان در سطح پایین تری به لحاظ مالی و فرهنگی از شخص مورد نظر قرار دارند، به سوی آنها جذب می شوند.

635696311601990637

در واقع افراد فریب خورده تمایل دارند که با چنین فرد ایده آلی ارتباط برقرار کنند و چون خودشان را در سطحی پایین تر می بینند، در صورت پیشنهاد دوستی و یا خواستگاری از سوی این فریبکاران، به آسانی جذب این افراد شده و فریب آنها را می خورند، زیرا گمان می کنند این فرد به راستی شیفته ویژگی های آنها شده و چون در دنیای واقعی، معمولاً با چنین پیشنهادهایی از سوی این گونه افراد ایده آل و رویایی مواجه نمی شوند، به فرد مورد نظر دلبسته

می شوند و خواسته های غیرمنطقی او را برآورده می کنند. افراد فریب خورده که بیشتر دختران جوان هستند، شیفته ایده مرد خوب یا رؤیایی هستند و به خیالپردازی روی می آورند. مشابه این اتفاق زمانی است که افراد به فالگیران مراجعه می کنند، چرا که دلشان می خواهد حرف هایی را که دوست دارند از زبان فرد دیگری بشنوند.

در مورد ارتباطات اینترنتی هم معمولا به دلیل استفاده از کدهای مشخص و به علت این که ارتباط کلامی و رودررو وجود ندارد، افراد می توانند به راحتی مطالب خلاف واقع را بیان کنند و محدودیت های ارتباطات رو در رو را ندارند. چرا که در ارتباط رودررو فرد ناچار است از مهارت های کلامی و چهره ای برای جلب شخص مورد نظر استفاده کند اما در فضای مجازی اینگونه نیست و معمولا از یکسری کدهای تکراری استفاده می شود!

این جامعه شناس با بیان این که گاهی دختران جوان به دلیل فرار از این جلب اعتماد کلاسیک، وارد رابطه های این چنینی می شوند، اضافه کرد: در اینجا مسأله فشارهای اجتماعی نیز مطرح است، به این معنا که در شرایطی که امکان ارتباط سالم در فضاهای آزاد وجود ندارد و جوانان از این منظر خود را تحت فشار می بینند، به ایجاد ارتباط در فضای مجازی روی می آورند تا مفری برای خود انتخاب کنند و در این شرایط است که گاه طعمه کلاهبرداران و شیادان اینترنتی می شوند.

فضای مجازی، همان جایی است که لازم نیست زیبا باشی تا دوست داشته شوی، مدرک تحصیلی و موقعیت شغلی ات هم مهم نیست و این که پولدار هستی یا نه. می شود هیچ کدام اینها نباشی و همه شان باشی! یک عکس که معلوم نیست مال کدام هنرپیشه درجه چندم یکی از کشورهای همسایه باشد یا از آلبوم فرد ناشناسی برداشته شده باشد، کافی است.

در چند خط ناقابل هم می شود مشخصات اغواگرانه ای نوشت که سخت بتوان از کنارش بی تفاوت گذشت. حالا دیگر حساب عقل می ماند که باید به کار بیفتد و کلی حرف های دیگر که در بالا به آن اشاره شد. شاید این داماد آنلاین، سوار رویایی اسب سفید نباشد! و با کمی دقت و تامل می توان از گرفتارشدن در دام افراد سودجو و هوسران جلوگیری کرد.

آسیب های چت روم

« امیراحمدی زاده» روان شناس نیز چت روم را محل مناسبی برای همسریابی نمی داند و می گوید: روابط بین جوانان از طریق چت حاصل احساسات هیجانی و وابستگی بدون آگاهی و حضور والدین است که می تواند مشکل ساز باشد. اما این که چقدر آشنایی و ازدواج از طریق اینترنت منجر به شکست می شود، نکته ای است که مورد سوال بسیاری از جوانان است.

635696311575174237

وی علت بروز برخی شکست ها در این گونه آشنایی ها را ناشی از نبود فرهنگسازی یا فضای فرهنگی مناسب می داند و ادامه می دهد: آشنایی های اینترنتی کاملا مجازی است و افراد آن طور که هستند، خود را معرفی نمی کنند. با توجه به پیچیده شدن روابط اجتماعی و ورود ابزارهای ارتباطی جدید، آشنایی و ازدواج از طریق اینترنت و اکتفا به اطلا عات محدود رد و بدل شده نمی تواند زندگی پایدار، امن و مطمئنی را پایه ریزی کند که شاهد بارز این وضعیت، افزایش روند طلا ق در جامعه همراه با گرایش برخی افراد به سوی آشنایی با یکدیگر از طریق اینترنت و به عبارت دیگر، خواستگاری های اینترنتی است.

احمدی زاده افزود: این گونه خواستگاری و آشنایی ها به دلیل مبتنی نبودن برپایه های فرهنگی و ارزشی جامعه و آشنا نبودن افراد با یکدیگر و ارزش های خانوادگی طرف مقابل بسرعت فرو می پاشد.

منبع:جام جم