۱۷:۱۲ - جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴

جزئیات دستورالعمل شرایط ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس

در دستورالعمل ثبت‌نام که توسط رئیس ستاد پروژه مهر آموزش و پرورش به سراسر کشور ابلاغ شده، آمده است:‌ ثبت‌نام دانش‌آموزان بعد از پایان امتحانات آغاز و تا ۳۱ تیر ادامه دارد. مدارس دولتی عادی برای ثبت‌نام شرط معدل و آزمون ورودی ندارند.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” در دستورالعمل اجرایی ثبت‌نام دانش‌آموزان که توسط علی زرافشان رئیس ستاد پروژه مهر آموزش‌وپرورش به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شده آمده است: با توجه به نزدیک شدن زمان ثبت نام دانش آموزان بر اجرای ضوابط و مقررات ثبت نام که رضایت دانش آموزان، خانواده‌ها و مسئولان را درپی خواهد داشت،‌ تأکید می‌شود با عنایت به سیاست‌های ابلاغی و استقرار ساختار 6.3.3 دستورالعمل اجرایی ثبت نام دانش آموزان در سال تحصیلی 94-95 به شرح ذیل اعلام می‌شود.

شایسته است با تدبیر و اهتمام کافی و به کارگیری همه‌ امکانات و سازوکارهای لازم در مدیریت مطلوب فرآیند ثبت نام، نسبت به طرح در کمیته برنامه‌ریزی استان و اجرای دقیق آن اقدام شود.

1. ستاد نظارت بر ثبت نام دانش آموزان در سطح استان، منطقه و ناحیه تشکیل شود تا با بررسی عملکرد سال قبل و شیوه‌های مناسب برای سهولت انجام کار به ویژه در شهرهای بزرگ به کارگرفته شود.

تبصره: مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات به عنوان دبیر ستاد مرکزی نظارت بر ثبت نام وزارتخانه و رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات ادارات کل استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق به عنوان دبیر ستاد نظارت بر ثبت نام استان و شهرستان و منطقه تعیین می‌شود.

2. وضعیت واحدهای آموزشی از نظر جنسیت پذیرش، نوع مدرسه و دوره تحصیلی با اولویت یک نوبت بودن مدارس (نوبت صبح) قبل از شروع ثبت نام مشخص و ساماندهی شود و با عنایت به مدیریت فضاهای آموزشی و ایجاد آرامش برای خانواده‌ها ضروری است فضاهای تخصیصی برای دبستان‌ها تا قبل از اتمام اردیبهشت ماه با مشخصات لازم تعیین شود.

** ثبت نام از دانش‌آموزان میان پایه بدون نیاز به حضور خانواده‌ها و توسط مدیر مدرسه

تبصره 1: مدیران مدارس دولتی از دانش آموزان میان پایه در فرصت مقرر بدون حضور آنان و اولیاء محترمشان ثبت نام به عمل آورند.

تبصره 2: ثبت نام از هنرجویان هنرستان‌ها بدون لحاظ محدوده جغرافیایی و براساس ضوابط انجام خواهد شد.

تبصره 3: شایسته است در هنگام ثبت نام هنرجویان هنرستان‌ها فردی مطلع به رشته‌های هنرستانی نسبت به راهنمایی هنرجویان اقدام کند.

3. مسئولیت ثبت نام دانش آموزان برعهده‌ مدیران مدارس است و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا با حضور فعال مدیران و توجیه دقیق عوامل اجرایی مدارس، این فرآیند با رعایت کامل احترام به مراجعین و والدین دانش آموزان صورت پذیرد.

4. ثبت نام تمام دانش‌آموزان مدارس دولتی و غیردولتی صرفاً از طریق سامانه ثبت نام الکترونیکی دانش آموزان (سناد) انجام و زمینه‌های لازم برای تحقق این موضوع مهیا شود.

تبصره 1: در خصوص ثبت نام الکترونیکی دانش‌آموزان عشایر ستاد نظارت بر ثبت نام استان تدابیر لازم را اتخاذ کند.

** ثبت نام دانش‌آموزان تا 31 تیر ادامه دارد

5. ثبت نام دانش‌آموزان پایه‌ اول ابتدایی از اول خرداد 94 و سایر پایه‌های دوره‌های تحصیلی پس از پایان امتحانات لغایت31 تیر ماه خواهد بود. سنجش سلامت پایه اول دبستان از اول خرداد در پایگاه‌هایی که ادارات آموزش و پرورش تعیین کرده انجام خواهد شد. ثبت نام نهایی این دانش آموزان منوط به ارائه تأییدیه از پایگاه سنجش است.

تبصره 1: ثبت گزینه دانش آموزان دیرآموز در سامانه ضروری است.

تبصره 2: با عنایت به راه اندازی سامانه الکترونیکی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، ضروری است مدیران نسبت به ثبت اطلاعات فردی و خانوادگی نوآموز در این سامانه اقدام کنند.

** مدارس دولتی عادی شرط معدل و آزمون ورودی ندارند

6. ثبت نام دانش آموزان تمام پایه‌های تحصیلی در مدارس دولتی عادی بدون برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه، شرط معدل و … صرفاً براساس محدوده جغرافیایی مدارس صورت می‌پذیرد.(دانش آموزان عشایری از شرط محدوده جغرافیایی متثنی هستند.)

تبصره 1: آموزش و پرورش شهرستان، منطقه و ناحیه محدوده مدارس را براساس تراکم جمعیت و ظرفیت مدارس تعیین و ابلاغ کند.

تبصره 2: ثبت نام دانش آموزان در مدارس همجوار دو منطقه یا ناحیه آموزشی بنا به تشخیص ستاد ثبت نام اداره کل صورت گیرد.

7. پذیرش دانش آموزان در مدارس غیردولتی، شاهد، ایثارگران، نمونه دولتی، استعدادهای درخشان و مدارس استثنایی براساس دستورالعمل‌های مربوط انجام می‌شود.

** مدیران مدارس باید میزان دریافت شهریه را در معرض دید اولیا قرار دهند

تبصره 1: مدیران مدارسی که مجاز به دریافت شهریه و کمک‌های مردمی هستند، میزان آن را همراه با فهرست تمام فعالیت‌ها در تابلو اعلانات مدرسه و در معرض دید اولیا نصب کنند. ضمناً فهرست پرداخت‌کنندگان با نشانی کامل برای مشاهده ناظران تنظیم و ارائه شود.

** دریافت وجه نقد و چک در تمام مدارس دولتی و غیردولتی ممنوع است

تبصره 2: دریافت هرگونه وجه نقد، چک حامل و چک پول در تمام مدارس(دولتی و غیردولتی) ممنوع می‌باشد و ضروری است که وجوه دریافتی به حساب مدرسه واریز و چک‌های صادره هم توسط اولیای دانش آموزان در وجه مدرسه صادر شود.

** رایگان بودن مدارس شاهد، نمونه دولتی و هیئت امنایی برای فرزندان فرهنگیان

تبصره 3: دریافت شهریه ثابت از فرزندان همکاران فرهنگی در مدارس شاهد، نمونه دولتی، هیئت امنایی و استعدادهای درخشان ممنوع است، بدیهی است هزینه کمک سرانه در مدارس شاهد یا کلاس‌های فوق برنامه در سایر مدارس در طول سال تحصیلی برعهده اولیاست.

8. مدیران مدارس می‌توانند از فرزندان فرهنگیان و سایر کارکنان دولت در آموزشگاه‌های نزدیک محل کار والدین آنها متناسب با ظرفیت مدرسه ثبت نام به عمل آورند.

9. ثبت نام از دانش آموزان و سوادآموزان تبعه کشورهای افغانستان و عراق مقیم ایران براساس ماده واحده مصوبه جلسه 678 مورخ 89.09.30 شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر قوانین مربوط انجام شود. ضمناً شیوه‌نامه ثبت نام تمام دانش‌آموزان اتباع خارجی متعاقباً ارسال خواهد شد.

دریافت هزینه کتاب و بیمه در هنگام ثبت نام

10. دریافت شهریه و هرگونه کمک هزینه تحصیلی و نیز اخذ تعهد مالی به استثنای وجوه مربوط به بیمه، استعلام از ثبت احوال و کتب درسی هنگام ثبت نام در مدارس دولتی در فصل ثبت نام ممنوع است.

** دریافت کمک‌های مردمی پس از فصل ثبت‌نام و شروع فعالیت مدارس بلامانع است

تبصره 1: در اجرای ماده 11 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش و آیین نامه مصوب آن دریافت کمک‌های مردمی مشروط به آنکه اولاً داوطلبانه بوده و ثانیاً در فصل ثبت نام دریافت نشود، بلامانع است.

11. در راستای طرح تکریم ارباب رجوع و لزوم اطلاع اولیای از وضعیت آموزشی و پرورشی مدارس ضرورت دارد ستاد مرکزی نظارت بر ثبت نام ادارات، در ایام هفته برای معرفی مدارس و پاسخگویی به سوالات دانش آموزان و والدین تا پایان ثبت نام فعالیت کند.

12. مدیران واحدهای آموزشی موظفند دستورالعمل مربوط به ثبت نام را همراه با شماره تلفن‌های ستاد نظارت بر ثبت نام وزارتخانه، استان و منطقه در تابلوی اعلانات و در معرض دید مراجعه‌کنندگان نصب کنند.

13. مدیران مدارس و مجتمع‌های آموزشی موظفند براساس نامه ابلاغی شماره 267721 مورخ 92.12.19 مقام عالی وزارت مبنی بر دستیابی به باسوادی همه اولیا و دستورالعمل‌های ارسالی سازمان نهضت سوادآموزی، مشخصات فردی اولیای دانش آموزان شامل کدملی، نام، نام خانوادگی و سطح تحصیلات را در ستاد ثبت نام و با هماهنگی واحدهای سوادآموزی شهرستان، ناحیه نسبت به باسوادکردن اولیای بی‌سواد زیر 50 سال دانش آموزان و اجرای برنامه‌های تحکیم سواد و در اختیار قراردادن فضای آموزشی در خارج از وقت مدرسه اقدام کنند.

14. به منظور حسن اجرای این دستورالعمل علاوه بر ناظران استان و مناطق، بازرسان و ناظران از سوی اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات از واحدهای آموزشی و ستادهای ثبت نام سراسر کشور بازدید خواهند کرد.

امید است در سالی که رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) آن را به نام سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی مزین فرموده‌اند، همکاران با مدیریتی جهادی با تمام ظرفیت، نظارت دقیق، به موقع و فراگیر را در امر ثبت نام دانش آموزان معمول نمایند و موجبات خشنودی خداوند متعال و تحقق منویات رهبر معزز انقلاب و سیاست‌های دولت تدبیر و امید را در اعتلای منزلت آموزش و پرورش فراهم آورند.

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.