شاهین پرس

۱۵درصد جمعیت کشور بی‌سواد هستند

کدخبر: 34524
۱۱ خرداد ۱۳۹۴ در ساعت ۱:۳۴ بعد از ظهر

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز/ معاون آموزشی نهضت سواد آموزی کشور در دومین جشنواره تجلیل از دستگاههای برتر در عرصه سوادآموزی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ درصد از جمعیت کل کشور که بالغ بر ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر می‌شوند بی سواد هستند،اظهار داشت: این در حالی است که استان اصفهان ده سال متوالی برترین استان در کشور در زمینه سواد آموزی بوده و این امر با سوادی والدین در خانوداه‎ها را می‌رساند.

محمد مهدی زاده گفت: در سال تحصیلی ۹۳-۹۴ یک میلیون و ۴۳۰ هزار نفر در هیچ مدرسه ای ثبت نامه نکرده‌اند که از این تعداد ۲۵۰ هزار نفر بیسواد مطلق هستند.

معاون آموزشی نهضت سواد آموزی کشور افزود: براساس آمار ارائه شده توسط کمیته امداد ۹۲% افراد سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد فاقد سواد هستند.

وی گفت: در سال تحصیلی گذشته ۳۹ هزار و پانصد کودک زیر ۶ سال نتوانستند به مدرسه بروند و از نعمت سواد بی بهره ماندند و بر اساس تحقیقات اغلب والدین این کودکان نیز بی سواد بودند.

مهدی زاده با اشاره ۳ و نیم میلیون نفر بی سواد زیر ۵۰ سال در کشور، بیان کرد: با مطالعاتی که روی این افراد انجام شد ، دریافتیم که ۳۰ درصد آنان از مدرسه و تحصیل متنفر هستند و به درس و سواد هیچ علاقه ای ندارند و این امر باعث لطمات جبران ناپذیری به جامعه می شود.

وی اظهار داشت: براساس اعلام سازمان ترویج کشاورزی ، بیش از ۷۰ درصد بهره برداران بخش کشاورزی زیر پنجم ابتدایی سواد دارند.

معاون آموزشی نهضت سواد آموزی کشور یکی از عوامل کشش به سمت اعتیاد را بی سوادی دانست و تصریح کرد: امروز اعتیاد در کشور ما غوغا می‌کند و یکی از دلایل اصلی کشش مردم به مواد مخدر را می‌توان در بیسوادی پیدا کرد.