شاهین پرس

۱۰ خرداد ماه پایان جریان آب؛ نیمه پاییز زاینده رود بازمی‌گردد

کدخبر: 33851
۴ خرداد ۱۳۹۴ در ساعت ۴:۰۲ بعد از ظهر

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” حسین محمد رضایی با اشاره به توقف جریان آب در زاینده رود اظهار داشت: جریان زاینده رود برای مصرف کشاورزی تا 10 خرداد ادامه داشته و در این روز آب از سد بسته می‌شود که 3 روز راه آبه دارد و از زمانی که بسته شود تا زمانی که دیگر آبی در رودخانه باقی نماند 3 روز طول می‌کشد و حدود 13 خرداد جریان آب در زاینده رود کاهش می‌یابد.

وی در پاسخ به آینکه آیا جریان آب به صورت کامل متوقف می‌شود و یا در حد کمی در رودخانه باقی می‌ماند، بیان کرد: مرجع تصمیم گیری در این مورد آب منطقه‌ای است و هنوز تصمیم گیری صورت نگرفته که آب به صورت کامل بسته شود یا برای زنده ماندن رودخانه مقداری در رودخانه جریان داشته باشد.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان افزود: اگر رودخانه مقدار زیادی آب بخورد و حجم زیادی آب نیاز داشته باشد، مجبور به بستن آب سد هستند و گرنه احتمال دارد آب در رودخانه باقی بماند.

وی با بیان اینکه قرار بوده نزدیک به 10 خرداد آب در رودخانه بسته شود، خاطرنشان کرد: برخی مزراع همچنان به آب نیاز دارند اما با توجه به پیش‌بینی‌ها و مصوبه‌های گذرانده در این روز آب بسته می‌شود در حالی که آبی که قرار بوده داده شود و وزیر قول آن را داده بود آب کامل به بخش کشاورزی است اما با این آب 40 درصد کشت انجام شد که با این 40 درصد به طور نسبی کشاورزی نجات پیدا کرده است.

محمدرضایی تصریح کرد: در فروردین سال 93 وزیر نیرو در جریان اعتراض کشاورزان قرار گرفته و در اصفهان قول داد که آب کامل را به کشاورزان دهند اما متاسفانه آب به صورت کامل داده نشد، آب کامل یعنی تمام زمین‌های کشاورزی، حق‌آبه‌داران و اشتراکی‌ها از آب استفاده کنند.

وی افزود: باید حجم و زمان آب بیشتر می‌شد تا همه بتوانند آب را گرفته و از آن استفاده کنند اما این امر محقق نشد و تنها 40 درصد زمین‌ها زیر کشت رفت.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان با بیان اینکه جریان مجدد رودخانه در پاییز اتفاق می‌افتد، گفت: نیمه پاییز آب به طور مجدد برای استفاده کشاورزان برقرار می‌شود تا کشت پاییزه کشاورزان انجام شود.

منبع:تسنیم