۱۵:۱۱ - شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴

مدیرکلی که اعتقاد به ظرفیت های نصف جهان ندارد!

نبود بودجه و یا کمبود مخاطب درشبکه‌های استانی مهمترین بهانه کم‌کاری‌ها دراین عرصه شده است اما این درحالی است که اصفهان یکی ازقطبهای مهم صنعتی، توریستی و فرهنگی کشور است

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ بی‌شک راه‌اندازی شبکه‌های استانی و محلی یکی از راههای مهم رسانه‌ای برای بیان ومعرفی استانهای مختلف است زیرا شبکه سراسری به اقتضای شرایطی که دارد باید کلیات را مطرح کند  و به تمام موضوعات ملی و بین‌المللی بپردازد  به‌همین خاطر از بیان جزییات  باز می‌ماند؛ درحالی‌که هر کدام از استانها دارای زیرمجموعه‌های وسیعی هستند و نیاز به رسانه‌ای شدن دارد درنتیجه شبکه‌های استانی و محلی بهترین ابزار رسانه هستند تا ضمن ارائه ظرفیت‌های محلی و استفاده از نیروهای مستعد داخلی، بتوانند به بیان بهتر و دقیق‌تر استان خود و شهرستانها و روستاهای آن بپردازند و تاثیرگذاری بالایی داشته باشند؛ در واقع این شبکه‌های استانی می‌بایست با پوشش گسترده استان زیرمجموع خود جزیی‌تر مسایل مربوطه را مطرح کنند و به نوعی  تریبون تولیدات و فعالیت‌های  اهالی منطقه خود باشند. برای همین هم بود که راه‌اندازی شبکه‌های استانی، بااقبال خوبی مواجه شدند و به سرعت بین ساکنان محلی استان‌ها جا باز کردند ولی بی‌شک صرف تاسیس شبکه استانی کافی نیست، بلکه چگونگی عملکرد وکارایی آن بسیار مهمتر است و باید مطابق با نیازها و مسایل موجود استان برنامه‌سازی داشته باشند.

زمانی رییس صدا وسیمای ملی در جشنواره مراکز استان‌ها گفته بود:« برخی ازهمکاران عنوان می‌کنند که سوژه و قصه نیست وهرکاری که می‌خواهیم  تولید کنیم مشابه آن چندین بار تولید شده است، چقدر قصه، سوژه و ایده‌های مختلف که ریشه درفرهنگ و هنر قومی و بومی شما دارد مطرح نشده و دست نخورده باقی مانده است؟ فقط کافی است آنها را پیدا کنید و با حال و هوای استان و فرهنگ مردم استان خودتان آن را بسازید.»

متاسفانه این همان معضلی است که باعث شده شبکه‌های استانی با وجود استقلال موقعیتی و جایگاهی همچنان چشمشان به پایتخت باشد به‌طوری‌که اغلب برنامه‌ها تکراری و کپی از شبکه سراسری است و اگر برنامه‌ای هم با اسم محلی روی آنتن می‌رود بازهم با پایتخت نشینان مزین شده است البته را هم بگوییم که قرار نیست کاملا راههای ارتباطی بسته شود اما قرارهم نیست که از سرمشق های شبکه سراسری تقلب کرد چراکه با وجود ظرفیت‌های بالای استانی و خرده فرهنگی‌های محلی و مشخصه‌های بومی می‌توان به بهترین شکل شبکه را اداره کرد. اصفهان پایتخت فرهنگی جهان اسلام است و بعد از تهران دومین استانی بود که کلنگ تاسیس شبکه استانی را زد و انتظار می‌رفت تا با وجود سرمایه‌های عظیم انسانی، ‌فرهنگی،هنری ، ‌اجتماعی و… بتواند به سرعت جایگاهی خوب مطلوبی را در عرصه رسانه‌های مستقل استانی کسب کند اما متاسفانه هرچه جلو آمدیم شبکه به‌جای تکاپویی وپویایی دچارانفعال و پسرفت شد حتی در برنامه‌هایی با برچسب بومی مانند زنده‌رود فضا برای جولان و ریخت وپاش پایتخت‌نشینان باز شد تنها پل ارتباطی با شبکه تهران بازگردید تا فیلم‌ها و سریال‌های تهران را با افتخار بعد از یکی دوساعت پخش کنند. به نوعی اگر شبکه استانی اصفهان را با شبکه تهران مقایسه کنیم تفاوت چندانی در آن نمی‌بینیم شاید تنها در آرم باشد؛

این روزها نبود بودجه و یا کمبود مخاطب درشبکه‌های استانی مهمترین بهانه کم‌کاری‌ها دراین عرصه شده است اما این درحالی است که اصفهان یکی ازقطبهای مهم صنعتی، توریستی و فرهنگی کشور است  استان اصفهان بیش از چهار ونیم میلیون نفر جمعیت دارد و به همین اندازه هم سوژه برای کارکردن دارد خجالت‌آور است که گاه سوژه‌هایی که در اصفهان به آن پرداخته نشده در شبکه‌های تهرانی  دیده می‌شود گله برخی از اسپانسرها برای حضور در برنامه‌های اصفهانی آن است که این برنامه‌ها دیده نمی‌شوند درعین حال هزینه‌های هنگفتی را برای پخش دریافت می‌کنند به نظر می‌رسد صداوسیما باید در نوع وکیفیت برنامه‌هایش و نیز تعرفه‌های نجومی که به اسپانسرهایش می‌دهد تجدید نظر جدی کند. خروجی سیمای اصفهان دراین مدت خود گویای توانمندی یا عدم توانمندی آن است  خروجی که در آن عدم توانایی در چهره سازی و پرورش افراد توانا همچون مجریان و بازیگران شناخته شده مگر اندک شمار که به واسطه توانایی خود یا رابطه‌های دیگر موفق شده‌اند نبوغ خود را به منصه ظهور بگذارند، بسیار ضعیف است. بیشتر برنامه‌های ترکیبی این شبکه هم از خیابان‌های اطراف خواجو آن طرف‌تر نمی‌رود مگر آن‌که با اسپانسر شهرداری همراه باشد . این یک حقیقت است که محتوا و مدیریت به یک شبکه  تلویزیونی جاذبه می‌بخشد و یک شبکه استانی باید هویت استان خود را بیانگر باشد نه آن‌که تمام داشته‌اش به یک برنامه چهل تکه از مجریان و مهمانان تهرانی باشد. یادمان نرود فلسفه تاسیس شبکه‌های استانی برای چیست؟! اگر می‌خواهیم در رقابت بین رسانه‌ها برای این‌که شبکه‌‌هایی پویا و زنده‌تری در استان‌ها داشته باشیم لازم است ابتدا با خودباوری واعتماد به توانمندیی‌های استانی و محلی خود  در عرصه فرهنگی و اجتماعی و…عمل کنند.

منبع: صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.