۱۷:۵۰ - پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

رئیس دانشگاه پیام نور واحد شاهین شهر:

با وجود مراکز متعدد دانشگاهی کیفیت فدای کمییت شده است

در سالهای اخیر مراکزی با عناوین مختلف بصورت قارچ گونه برای پاسخ مقطعی و زودگذر به حجم بالای تقاضا برای ورود به دانشگاه در سطح کشور بوجود آمده است که بسیاری از آنها از حداقل های استاندار آموشی و علمی برخوردار نیستند.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا، طی روزهای اخیر، جمعی از اعضای هیأت علمی رسمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور با انتشار نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان نسبت به افت علمی کشور هشدار دادند.

رئیس دانشگاه پیام نور واحد شاهین شهر در این خصوص طی گفتگویی با پایگاه خبری شاهین نا اظهار کرد: در سالهای اخیر مراکزی با عناوین مختلف بصورت قارچ گونه برای پاسخ مقطعی و زودگذر به حجم بالای تقاضا برای ورود به دانشگاه در سطح کشور بوجود آمده است که بسیاری از آنها از حداقل های استاندار آموشی و علمی برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر کیفیت فدای کمییت شده گفت: با توجه به رشد فزاینده و بی برنامه در ایجاد مراکز و موسسات دانشگاهی و جذب بدون فیلترینگ افراد به این مراکز، خروجی دانشگاهها نیز به لحاظ کیفیت و توان علمی در سطح قابل قبولی نمی باشد. در سالهای گذشته این اتفاق در سطح کارشناسی رخ می داد و امروزه در سطح کارشناسی اتفاق افتاده است.

دکتر سید رامین غفاری افزود: افرادی که بدون بار علمی کافی و براحتی بدون کنکور وارد دانشگاه ها و مراکزی با عناوین مختلف می شوند با بار علمی ضعیف تا سطح ارشد و دکترا پیش می روند. چگونه این افراد می توانند بدون توان و مهارت علمی نسل آینده را تربیت کنند. این گونه مراکز بیشتر شبیه مراکز تولید مدرک هستند.

وی با بیان اینکه تولید مقاله معرف ارتقاء علمی کشور نیست خاطر نشان کرد: در بعد پژوهشی نیز با رقابت ایجاد شده در تولید مقاله نیز همین اتفاق افتاده است. و مبنای نه چندان صحیح ارتقاء اساتید به لحاظ رتبه های علمی و دانشگاهی تعداد مقالات است.

رئیس دانشگاه پیام نور شاهین شهر اضافه کرد: در حالی که باید بررسی کرد چند درصد از این مقالات مشکلی از مشکلات و معضلات کشور را رفع می کند و یا چند درصد از این مقالات موجب اشتغال و کارآفرینی شده است.

غفاری تصریح کرد: این دور باطلی از رقابت برای افراد کم توان و کم سواد است که سیستم به گونه ای بستر را فراهم کرده که افراد براحتی وارد و ادامه تحصیل می دهند و خارج می شوند بدون کسب مهارت و توان علمی برای حل مسائل و معضلات کشور فقط مدرک خواهند گرفت و این محصول یک بی برنامگی می باشد.

وی با بیان اینکه: این نشان می دهد که سیستم مبتنی بر یک برنامه خردمندانه نبوده و شاید تصمیم گیری ها مقطعی و براساس مصلحت زمان بدون درنظر گرفتن افق و آینده ای اتفاق افتاده است خاطر نشان کرد: اگر برنامه ای جامع و مدون با آمایش علمی برای موسسات علمی تدوین شود محصول و خروجی آن بهتر و وضعیت آموزش عالی به مراتب بهتر از وضع موجود خواهد بود.

غفاری افزود با توجه به شعار تدبیر و امید دولت انتظار می رود برنامه ای مدبرانه و حکیمانه برای حل این مسئله و بسیاری از مراکز و واحدهای دانشگاهی در جهت ارتقاء کیفیت آنها تدوین کند. و به جای ایجاد و تاسیس موسسات و مراکز آموزشی در هر کوی و برزن و شهر و روستایی تعدادی مراکز دانشگاهی با استاندارهای علمی ایجاد کند.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که در اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی،‌ قانون برنامه پنجم، نقشه جامع علمی کشور و … چه جایگاهی برای رتبه علمی کشورمان در نظر گرفته شده است و آیا با توجه به این شرایط می توان به آن رتبه دست یافت، گفت: اگر سنجش رسیدن به رتبه علمی بالا به لحاظ تولید مقاله و چاپ کتاب و صدور مدرک دانشگاهی کمییت ها باشد ممکن است به آن رتبه برسیم وخوشحال باشیم و فکر کنیم این اتفاق افتاده است ولی اگر مبنا کاربردی کردن علم با تولید و ارتقاء کیفیت علمی باشد که موجب تغییر و تحول در جامعه باشد جای تردید برای رسیدن به آن رتبه است.

One Response to “با وجود مراکز متعدد دانشگاهی کیفیت فدای کمییت شده است”

  1. کریم گفت:

    از جمله همین دانشگاه پیام نور در صدر فارغ التحصیل کردن بی تحصیلگان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.