شاهین پرس

تأکید وزیر علوم براستمرار پیشتازی و موفقیت های چشمگیر دانشگاه صنعتی اصفهان

کدخبر: 33573
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ در ساعت ۸:۳۰ قبل از ظهر

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز/ دکترمحمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست با هیأت رئیسه دانشگاه صنعتی اصفهان و بازدید از بخش های مختلف این دانشگاه، از همراهی این وزارتخانه درجهت استمرار موفقیت های چشمگیر این دانشگاه خبر داد.

در این دیدار که عصر روز گذشته و با حضور استاندار اصفهان و جمعی از مدیران مراکز علمی و دانشگاهی استان در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به پرکاری و شهرت دانشگاه های استان اصفهان گفت: بخش عمده‌ای از بار توسعه علمی، تحقیقاتی و فناوری کشور بر عهده این دانشگاه هاست و انتظارات زیادی از دانشگاه‌های استان اصفهان وجود دارد.

دکتر محمد فرهادی با تأکید بر لزوم رتبه بندی دقیق دانشگاه های کشور در سال جاری، تصریح کرد: این امر نقش بسزایی در تخصیص بودجه به دانشگاه های برتر به منظور انجام مأموریت‌های مهم علمی و پژوهشی کشور، آموزش‌های تکمیلی و نخبه‌پروری خواهد داشت.

وی به عزم جدی دولت به منظور سامان دهی آموزش عالی کشور و تعیین تکلیف بسیاری از مراکز آموزش عالی اشاره کرد و افزود: این ساماندهی با کار کارشناسی و در قالب‌هایی همچون ادغام، پردیس، مجمع، تحت پوشش دانشگاهی و حتی انحلال خواهد بود.

فرهادی اضافه کرد: واگذاری برخی اختیارات از جمله اختیارات آموزشی به دانشگاه‌ها، توجه به موضوع فناوری در ساختار و مدیریت های کلان این وزارتخانه و حرکت به سمت نوآوری، فناوری و ورود به عرصه تکنولوژی و تولید ثروت از علم از دیگر برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اهمیت آمایش سرزمینی و توجه به نیازها و ضرورت ها در ایجاد رشته ها، مقاطع تحصیلی و مراکز آموزش عالی در مناطق مختلف، گفت: ان‌شاءالله تا پایان تابستان آمایش آموزش عالی کشور به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد.

فرهادی پس از بازدید از بخش های مختلف پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: این دانشگاه خوش نام به عنوان نخستین دانشگاه صنعتی کشور در خارج از تهران، با کیفیتی مناسب در مقاطع مختلف آموزشی از کارشناسی تا دکترا جزو دانشگاه‌های برتر کشور به شمار می رود.

وی افزود: بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی اصفهان هم‌اکنون در دانشگاه‌های سراسرکشور به عنوان عضو هیأت علمی و نیز در عرصه تحقیقات خاص و کاربردی و پژوهش‌های بنیادی نیز مشغول فعالیت های آموزشی و پژوهشی هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به پیشتازی دانشگاه صنعتی اصفهان در بسیاری از تحقیقات مورد نیاز کشور از جمله رادار، تجهیزات دریایی و… اشاره و تصریح کرد: این دانشگاه از نظر تعداد مقالات علمی و قطب‌های بین‌المللی از وضعیت بسیار مناسبی برخوردار است و تمامی این موارد نشان از سطح بالای دانشگاه صنعتی اصفهان دارد.

فرهادی در توصیف بازدید خود از دانشگاه صنعتی اصفهان، این دانشگاه را دانشگاهی پیشرو، منظم و پرکار دانست و گفت: بسیاری از فعالیت‌های آموزشی و تحقیقاتی در این دانشگاه منحصر به فرد است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان ابراز امیدواری کرد: با تجهیز و بروزرسانی پژوشکده زیردریا، ابررایانه شیخ بهایی، آزمایشگاه‌ها و دیگر مراکز پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان، این بخش ها بتوانند به عنوان مراکز مرجع به دیگر دانشگاه‌های کشور و حتی سطح منطقه خدمت‌رسانی کنند.

استاندار اصفهان نیز در این دیدار با اشاره به ویژگی های ممتاز اصفهان بعنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی در بخش های مختلف فرهنگی، هنری، علمی، صنعتی و اقتصادی گفت: بر اساس آمار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اصفهان دومین استان دانشگاهی کشور می باشد.

دکتر رسول زرگرپور افزود: پنج دانشگاه بزرگ برخوردار از رتبه های برتر شامل سه دانشگاه بزرگ دولتی و دو دانشگاه آزاد و تحصیل بیش از ۳۳۰ هزار دانشجو در ۱۵۰ واحد آموزش عالی استان اصفهان، از جمله ویژگی های احراز این عنوان است.

وی با بیان این که تخصص، تعهد و همراهی با مجموعه دولت مهم ترین ویژگی رؤسای دانشگاه های استان است تصریح کرد: توسعه اصفهان به توسعه علم و فناوری وابسته است و با تصویب کریدور علم و فناوری استان، این استان آمادگی دارد تا در زمینه های گوناگون بعنوان مرکز پایلوت در تصمیمات اخذ شده همکاری نماید.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این دیدار با اشاره به تاریخچه، افتخارات، دستاوردها و توانمندی های این دانشگاه گفت: موضوع کریدور علم و فناوری استان اصفهان از جمله مسائل مهمی است که از حدود ۱۵ سال قبل توسط دانشگاه‌های استان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان طرح گردید.

دکتر سید محمود مدرس هاشمی با انتقاد از عدم توجه لازم به این ایده و گسترش ایده ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در دیگر استان ها، اضافه کرد: عدم اتفاق نظر در این موضوع مهم ترین مشکل پیش روی آن است و استان اصفهان به دلیل پیشرو بوده در این طرح، می تواند نمونه شایسته ای برای دیگر نقاط کشور به شمار آید.

وی موضوع اختیارات و استقلال دانشگاه ها و نگاه یکسان به کلیه دانشگاه های کشور را از مهم ترین مشکلات پیش روی دانشگاه های بزرگ و برتر کشور دانست و تصریح کرد: توجه به اصلاح این امر، تأثیر چشمگیری در ایفای نقش دانشگاه ها در توسعه کشور خواهد داشت.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: خوشبختانه نخستین نشست رؤسای دانشگاه‌های بزرگ و برتر کشور دردی ماه سال گذشته در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد و با برگزاری نشست دوم آن در دانشگاه تهران، این دانشگاه ها متحد شدند تا راه های خدمت رسانی بیشتر به کشور را مورد بررسی قرار دهند.

مدرس هاشمی برخورداری از اختیارات بیش از پیش و استقلال بیشتر را لازمه این امر قلمداد کرد و افزود:این موضوعات مستلزم توجه بیشتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌های برتر کشور می باشد.

در پایان این دیدار دکترمحمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از دستاوردها، توانمندی ها و بخش های مختلف پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان دیدن کرد.