۱۱:۰۹ - دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

عملیات قلمون طرح «کمربند امنیتی اسرائیل » را در جولان نقش بر آب کرد

تحولات مناطق مرزی قلمون و قنیطره در سوریه با نگرانی شدید رژیم صهیونیستی، عربستان، قطر و ترکیه همراه بوده و طرح رژیم صهیونیستی برای ایجاد یک کمربند امنیتی با به‌کارگیری گروه‌های تروریستی در جولان اشغالی را با شکست مواجه کرد.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ پایگاه اینترنتی شبکه خبری المیادین در مطالبی به بررسی ابعاد استراتژیک و پیامدهای عملیات گسترده حزب ‌الله لبنان و ارتش سوریه در منطقه قلمون و عمق نگرانی‌‌های رژیم صهیونیستی از این عملیات پرداخته می‌نویسد که این درگیری‌ها نگرانی‌‌ها و وحشتی را میان برخی گروه‌های منطقه‌ای از جمله اسرائیل و عربستان سعودی و ترکیه و قطر ایجاد کرده است.

در حالی‌ که نیروهای بین ‌المللی مرتبط با جنگ سوریه سکوت معناداری را در قبال حوادث قلمون در پیش گرفته‌اند، اما منابع دیپلماتیک لبنانی ابراز کردند که این سکوت در سایه شاخص‌های نگران ‌کننده‌ نزد برخی سفرای دولت‌های غربی از توانمندی‌ها و شایستگی‌های حزب ‌الله لبنان است و  زیاد طول نخواهد کشید.

در شرایط کنونی در اوضاع داخلی لبنان تقریباً این اجماع وجود دارد که این کشور در معرض چالش امنیتی داخلی مرتبط با تحولات قلمون نیست. این اجماع مبتنی بر اظهارات برخی سیاست ‌مداران در زمینه نیاز گروه‌‌های بین ‌المللی به ثبات داخلی لبنان است، ثباتی که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب ‌الله لبنان در سخنرانی اخیر خود تمایل شدید به تقویت آن را اعلام و خواستار تقویت این ثبات و از بین بردن تمام عوامل تهدید کننده آن و بحران‌های سیاسی در کشور شد.

دو گروه هستند که بیشترین نگرانی را از نتایج درگیری‌های قلمون دارند، اولین گروه اسرائیل است که از صدای پای عناصر مقاومت در بلندی‌های کوهستان‌های شرقی به خود می‌پیچد. حضور جریان‌‌های مقاومت در این منطقه امکان نظارت و رصد و تسلط بر بخش گسترده‌‌ای از جبهه جنوبی با ارتش اشغالگر قدس را فراهم می‌کند و از سوی دیگر زمینه مناسبی برای تسلط بر مرزهای جولان اشغالی را فراهم می‌آورد.

عقب‌نشینی و سرکوب جبهه النصره در قلمون وزارت جنگ رژیم صهیونیستی را به‌سمت ارائه سناریویی مشابه در منطقه الجلیل کشانده است، چرا که این منطقه پستی و بلندی‌های کمتر از قلمون دارد و نیروهای مقاومت آن را مثل کف دست خود می‌شناسند.

در درجه دوم خشم و نگرانی در مواضع و اطلاعات ثابت شده در محور عربستان سعودی و ترکیه و قطر خود را نشان می‌دهد. آنها به‌شدت از حوادثی که در قلمون اتفاق می‌افتد، می‌ترسند. جبهه النصره که این کشورها تأمین مالی و تسلیحاتی آن را به‌عهده دارند، محور تکیه این جریان‌های مداخله‌جو برای تهدید دمشق و حمص و ایجاد وحشت در لبنان با احتمال ورود نیروهای تروریستی به این کشور بود، اما این گروه در نتیجه عملیات قلمون شکست‌های متوالی را دریافت کرده و عملیات قلمون و حجم دستاوردهای مقاومت و سرعت بی‌سابقه تحقق اهداف این عملیات تمامی این محاسبات را به هم زده است.

المیادین همچنین در مطلب دیگری به بررسی تحولات پیش رو و نقشه مرزهای سرزمین‌های اشغالی در نتیجه عملیات قلمون پرداخته می‌نویسد: همزمان با محاصره منطقه الزبدانی سوریه از سوی ارتش به نظر می‌‌رسد که خط محاصره عناصر مسلح به‌سمت مناطق لبنانی و حتی مزارع شبعا پیش می‌رود.

پروژه قدیم ــ جدید اسرائیل برای ایجاد کمربند امنیتی در منطقه جولان سوریه با شکست فزاینده‌ای مواجه شده است، ارتش سوریه و مقاومت لبنان آزادسازی منطقه قنیطره را تثبیت کرده‌اند، منطقه‌ای که نزدیک خط آتش با اسرائیل قرار دارد و نام آن به‌معنای “پل کوچک” است.

این “پل” شامل درگیری‌های موجود در منطقه قلمون از کوهستا‌ن‌های شرقی گرفته تا شبعا و الزبدانی می‌شود، به‌گونه‌ای که تمام منطقه زیر نظر نیروهای مقاومت قرار می‌گیرد.

قنیطره شامل منطقه‌ای است که بخش‌هایی از 4 استان مرزی لبنان و سوریه را شامل می‌شود. در بخش موازی منطقه لبنانی شبعا، عناصر مسلح 75 درصد از این منطقه را به‌ویژه در بیت جن و مزارع آن در حومه غربی دمشق در دست گرفته‌اند. گروه‌‌های مختلفی از میان شبه‌نظامیان مخالف سوریه در این مناطق مستقر هستند که شامل عناصر مسلح جبهه النصره و ارتش آزاد و جریان‌های متفرقه دیگر می‌شود.

در مقابل، ارتش سوریه و کمیته‌های مردمی مناطق روبه‌روی این استان را در اختیار دارند، آنها خود را برای درگیری در منطقه مجدل شمس، خان ارنبه و البعث آماده می‌‌کنند، ارتش سوریه همچنین  بر بزرگراه “صلح ” مسلط شده و کنترل مناطق کفرحور و بیت‌تیما تا قلعه جندل را در اختیار گرفته است.

شکی نیست که حساس‌ترین نقاط این محور بخش‌های بیت جن در سوریه و شبعا در لبنان است. این 2 منطقه تنها 16 کیلومتر از هم فاصله دارند و چوپانان مرزی می‌توانند از گذرگاه‌‌های کوهستانی بین بیت جن که زیر نظر عناصر مسلح قرار دارد، عبور کنند و به‌سمت لبنانی که تحت سلطه ارتش این کشور قرار دارد، برسند.

تمام مناطقی که در حومه غربی دمشق قرار دارد به‌استثنای منطقه الزبدانی تحت سلطه ارتش سوریه است، اما در الزبدانی گروه‌های وابسته به ارتش آزاد و جنبش احرار الشام و النصره و داعش و دیگر گروه‌های تروریستی حضور دارند. الزبدانی اشغال شده است، اما در حال حاضر تحت محاصره ارتش قرار دارد. در تمامی بخش‌‌های مقابل این منطقه ارتش لبنان و حزب ‌الله مستقر شده است، علاوه بر اینکه جبهه مردمی آزاد سازی فلسطین شاخه فرماندهی کل نیز پادگان‌هایی در این منطقه دارد. در طرف سوریه نیز مراکز وابسته به ارتش این کشور در دیماس و بلودان و همچنین توپخانه‌های آن در کوهستان‌های اطراف این منطقه مستقر هستند.

منبع: تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.