شاهین پرس

عواملی که تنور تدریس خصوصی را در آستانه امتحانات داغ می‌کند

کدخبر: 33346
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ در ساعت ۲:۰۵ بعد از ظهر

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” ابراهیم سحرخیزدرخصوص رواج استفاده از کتب کمک آموزشی و تدریس خصوصی در آستانه امتحانات و سهم کیفیت پایین آموزش در این زمینه اظهار داشت:‌مراجعه دانش‌آموزان به مراکز خصوصی و آموزشگاه‌های علمی آزاد در قالب کلاس زبان یا جبرانی و تقویتی در ایام امتحانات و کنکور پدیده‌ای نوظهور نیست و ریشه‌ای چندین ساله دارد.

وی افزود: بخشی از گرایش دانش‌آموزان به استفاده از کلاس‌های تقویتی و جبرانی یا کتب کمک آموزشی به دلیل تبلیغات موجود است به گونه‌ای که گاهی تحت تاثیر این تبلیغات دانش‌آموزان را به استفاده از این کتب و کلاس‌‌ها عادت داده‌ایم.

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ هم‌اکنون در بحث کنکور شاهد غوغا سالاری هستیم اما با بررسی وضعیت تحصیلی رتبه‌های برتر کنکور به این نتیجه می‌رسیم که موفقیت این افراد مرهون آموزش‌های خصوصی نیست.

سحرخیز ادامه داد:‌ گرایش به استفاده از کلاس‌های تقویتی و جبرانی را نمی‌توان کاملا به ضعف آموزش در مدارس دولتی گره زد و با این استدلال مدارس دولتی را زیر سوال برد چرا که هم‌اکنون بخش قابل توجهی از مدارس استعداهای درخشان، شاهد و هیئت امنایی که از سطح کیفی بالایی بهره‌مند بوده جزو مدارس دولتی هستند.

وی گفت:‌البته می‌پذیریم که در تعدادی از مدارس دولتی به ویژه در مناطق متراکم شهری و روستاها کیفیت آموزش پایین است و این مدارس در زمینه آموزش از جایگاه مناسبی برخوردار نیستند،‌این موضوع به چند عامل مرتبط است که یکی از دلایل آن  عدم حضور نیروی انسانی مجرب در این مدارس است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد:‌ نیاز دانش‌آموز به استفاده از کلاس‌های تقویتی و جبرانی و پایین بودن کیفیت آموزش در بخشی از مدارس به چند عامل دیگر نیز مرتبط است از جمله نحوه ارزشیابی، تدوین کتب درسی و طراحی نظام برنامه درسی.

سحرخیز افزود: زمانی که ارزشیابی را موکول به ارزشیابی پایانی کرده و این ارزشیابی صرفا حافظه محور و کنکور محور است  از سوی دیگر طبیعتاً با کلاس‌های متراکم که  دانش آموز و معلم موظفند حجم وسیعی از کتب درسی را تا پایان سال به اتمام برسانند و معلم باید در طول چند ماه کتبی با حجم زیاد را تدریس کند،‌کیفیت آموزش مناسب نخواهد بود.

وی گفت: در کلاس‌هایی با تعداد زیاد دانش‌آموز که این دانش‌آموزان از نظر سطح هوشی نیز در رده‌های مختلفی هستند و از سوی دیگر با حجم زیاد کتب درسی دیگر فرصتی برای بازآموزی، تمرین و پرسش‌های تازه وجود ندارد.

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد:‌ امروزه مدارس ما نیازمند استفاده از روش‌های نوین یاددهی و یادگیری و تغییر سیستم ارزشیابی هستند. بیشترین مراجعه دانش‌آموزان به کلاس‌های خصوصی در دروس هدف همانند فیزیک، ریاضی و شیمی است که در این دروس با مشکل ارزشیابی مواجه هستیم. کدام دانش‌آموز دبیرستانی در درس فیزیک فرصت آزمایش را دارد،‌ آزمایشگاه تا چه اندازه در مدرسه مورد توجه است؟ حتی در پایان سال برگه‌ای را به دانش آموز داده و می‌خواهیم دروس عملی را نیز به صورت تئوری و حافظه محور امتحان بدهد.

سحرخیز تصریح کرد:‌ در مدارس قرار نیست حافظه را تقویت کنیم. باید بدانیم در رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی چه توانمندی‌هایی از دانش‌آموز انتظار می‌رود و  آیا کتب درسی این انتظارات را محقق می‌کند؟‌ هم‌اکنون آموزش و پرورش در بحث آموزش زبان ضعیف است  که در این زمینه باید دانش و مهارت معلمان را ارتقا داده و بسته‌های آموزشی متناسب با نیاز روز دانش آموزان طراحی شود. اگر بسته‌های آموزشی تولید شده متناسب با نیاز دانش آموز نباشد،‌قطعا در کلاس زبان چیزی را فرانمی‌گیرد و برای جبران ضعف خود به آموزشگاه‌ خصوصی می‌رود که ساعات آموزش زبان در این موسسات بسیار بیشتر از مدرسه است.

وی بیان کرد:‌ یکی از وظایف آموزش و پرورش طبق سند تحول بنیادین تغییر نظام ارزشیابی و آموزش دبیران برای استفاده از شیوه‌های نوین یاددهی و یادگیری است از سوی دیگر وقتی به معیشت معلم توجه نداشته باشیم جرئت ورود به مدارس را نداریم زمانی که ناظران در قالب گروه‌های آموزشی به مدارس می‌روند تا از شیوه‌های تدریس کتب  سوال کنند ممکن است معلم بگوید چرا از وضعیت معیشتی و مطالباتم سوالی نمی‌پرسی.باید توجه داشت که عوامل متعددی بر کاهش کیفیت آموزشی مدارس تاثیرگذار است.

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد:‌ توسعه بی رویه آموزشگاه‌های آزاد و نظارت ضعیف بر این آموزشگاه‌ها نیز در این موضوع تاثیرگذار است حتی در برخی مواقع مدیر مدرسه دانش آموز را به آموزشگاه خصوصی ارجاع می‌دهد.

سحرخیز با اشاره به اینکه کنکور لطمه بزرگی را به آموزش‌وپرورش می‌زند، افزود: کنکور امتحانات و برنامه‌ریزی‌های ما را تحت تاثیر قرار داده است و تمام سمت و سوی آموزش‌ها به سمت سوالات چهارگزینه‌ای است به گونه‌ای که حتی دانش‌آموز در دوره پیش دانشگاهی به کلاس درس نیامده و پیش دانشگاهی را غیرحضوری می‌کند با  این استنباط که آموز‌ش‌های ارائه شده در مدرسه به موفقیت او در کنکور کمک نمی‌کند و به جای حضور در مدرسه به کلاس تست زنی می‌رود.

وی بیان کرد: هرگونه تولید محتوا در زمینه کتاب های درسی باید با مجوز آموزش‌وپرورش باشد اما هم‌اکنون کدام یک از کتب کمک آموزشی که مرتبا در تلویزیون تبلیغ می‌شود،‌مجوز آموزش و پرورش را دارد؟ این کتب دانش‌‌آموز را به نخواندن کتب درسی و  فکر نکردن  عادت داده و صرفا روش‌های تست زنی را به آنها آموزش می‌دهد.

سحرخیز گفت:‌ شیوه‌های ارزشیابی باید تغییر کند به گونه‌ای که ارزشیابی به صورت تدریجی در طول سال انجام شود و 20 نمره یک درس را صرفا برگه امتحان تشکیل ندهد بلکه این 20 نمره چند قسمت شده که بخشی از آن مربوط به برگه امتحان پایان سال باشد و مابقی را عملکرد دانش‌آموز در طول سال تشکیل دهد.

منبع:تسنیم