شاهین پرس

نوشیدن روزی ۱۰ لیوان آب برخلاف نص صریح حکمای طب سنتی است

کدخبر: 33055
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ در ساعت ۱۲:۱۲ بعد از ظهر

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” محمد عزیز خانی درباره طب سنتی اظهار داشت: در تاریخ پزشکی طب ایران و طب هند این طور بوده است که اطبا پولی از بیمار دریافت نمی‌کردند و تحت حمایت دولت بودند.

به گفته وی اگر بیماریی در منطقه‌ای شایع می‌شد, دریافتی آنها کم می‌شد و طبیب موظف بود حفظ الصحه (اصول 6گانه سلامتی) را به مردم آموزش دهد یعنی مردم چه بخورند, چه طور بخوابند, چه طور زندگی کنند, رفتارهایشان و اخلاقیاتشان چطور باشد، بنابراین پیشگیری مقدم بر درمان بود.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: اطبای طب سنتی ما هم باید این کار را انجام دهند که بر حسب مزاج بیمار, او را اصلاح کنند و دستور تغذیه و پرهیزات غذایی به بیمار دهند.

عزیزخانی گفت: باور غلطی که در جامعه‌ ما در حال ترویج است و اینکه همه جا گفته می‌شود, افراد روزی 10 تا 12 لیوان آب در روز مصرف کنند، مخالف نص صریح حکمای طب سنتی ایرانی ماست.

وی افزود: آداب آب خوردن بر اساس مزاج افراد متفاوت است اگر کسی مزاج گرم و خشک دارد, نیاز به آب خنک دارد ولی به زور و بی اشتها آب خوردن در بدن بیماری تجمع پیدا می‌کند و خلط‌های بد تولید می‌شود؛ و کبد و کلیه‌ها را نیز ضعیف می‌کند.

این متخصص طب سنتی اضافه کرد: از همه بدتر آب ناشتا خوردن و آن هم آب سرد؛ موجب تضعیف اعضای رئیسه بدن است. حکما معتقدند وقتی خواب هستید کبد شما در استراحت است, معده, کلیه, قلب و مغز آماده پذیرش است. بنابراین با خوردن آب سرد ناشتا به سرعت در خلل و فرج کبد نفوذ می‌کند و باعث ضعف می‌شود و انرژی حیاتی را پایین می‌آورد.

عزیزخانی خاطرنشان کرد: با رعایت همین یک مورد که افراد از مصرف آب سرد در ناشتا پرهیز کنند, ما می‌توانیم بسیاری از بیماری‌های کبدی و کلیه به خصوص کبد چرب را پیشگیری کنیم چرا که دو سوم ایرانی‌ها کبد چرب دارند.

منبع:تسنیم