۱۴:۱۱ - یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

گرانترین سیب گاز زده دنیا به کدام سو چرخ می خورد؟

یک گزارش حاکی است درآمد اپل در سه ماه اول ۲۰۱۵ به رقم ۷۴.۶ میلیارد دلار رسیده است .

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” در سه ماه نخست سال جاری میلادی اپل موفق به فروش 74.5 میلیون آی فون در جهان شد؛ یعنی هر ساعت 34000 دستگاه! در همین بازه زمانی مجموع درآمد این کمپانی به 74.6 میلیارد دلار رسید. در صورت تداوم همین روند، درآمد این شرکت تا پایان سال به حدود 298.4 میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم از تولید ناخالص داخلی کشوری اقتصادی چون هنگ کنگ هم بیشتر است. با این اوصاف سود فصلی اپل به 18 میلیارد دلار می رسد. یعنی معادل 25 درصد مجموع ثروت تخمینی پولدارترین شخصیت دنیا: موسس و رئیس سابق مایکروسافت، بیل گیتس.
اما رمز این موفقیت روزافزون و توقف ناپذیر apple چیست؟ چگونه یک شرکت که بنیانگذاران آن را تعدادی مهندس جوان و بی تجربه تشکیل می دادند، به چنین موفقیت شگرفی نایل آمد؟

**علل موفقیت شرکت

واقعیت این است که گرچه اپل در برخی حوزه ها پیشگام بوده، اپلی ها در واقع تا به حال هیچ چیز خاصی ابداع نکرده اند! سه پدیده بزرگ آنها در یکی دو دهه گذشته آی پاد، آی فون و آی پد بوده. که اگر دقیق باشیم، می بینیم همه آنها در حقیقت نسخه به روز شده محصولاتی بوده اند که پیشتر وجود داشته اند اما از پتانسیل آنها به طور کامل استفاده نشده بود.

حتی در خصوص موفق ترین محصول اخیر ، اقدام اپل به هیچ وجه نو و ابداعی نبود. فقط آنها تصمیم گرفتند گوشی خود را بزرگ تر کنند؛ کاری که سال هاست رقبایشان انجام داده اند. اما به گزارش نویسنده مجله Independent technology در آی فون 6 و آی فون 6 پلاس، اپل کار را به کمال رساند و عالی ترین طراحی ممکن را با قدرتمندترین فناوری موجود تلفیق و ترکیب کرد. اپل معمولا اولین نیست؛ ولی غالبا به بهترین شکل کار را به سرانجام می رساند.

بخشی از این امر بازمی گردد به شم قوی که اپلی ها معمولا درخصوص زیبایی شناسی و کاربرد آسان ابزارها نسبت به رقبایشان داشته اند و اهمیتی که بدان می داده اند. مسلما پیش از سه ابزاری فوق ،اسمارت فون ها، تبلت ها و ام پی تری پلیرهای بسیاری عرضه شده بودند؛ اما در عمده آنها توجه چندانی به تجربه مطبوع کاربران و زیبایی ابزار نشده بود.

کیفیت و سطح فناوری محصولات اپل معمولا در همان حد رقبایش است. اما کاری که اپل می کند، این است که به جای مانور روی سخت افزارهای قوی و قوی تر و بالاتر بردن سرعت و قدرت، سعی می کند آنها را ساده تر و با تمرکز بر راحتی کاربر در استفاده از گجت بسازد و عرضه کند.

یکی از ترفندهای موفق و پولساز اپل این است که وقتی شما یکی از محصولاتش را خریدید، خواه ناخواه به سمت خرید محصول دیگر ترغیب می شوید و… هرچه که اپل می سازد، با هم مربوط می شود و با هم کار می کند (یا حداقل این طور تظاهر می شود) .

مثلا پیام های رسیده روی یک ابزار را می توان روی ابزار اپلی دیگر چک کرد. یا حتی یک ابزار را می توان با محصول دیگر اپل کنترل کرد. امروزه اپل بسیار روی این موضوع مانور می کند و راه های متفاوت و جدیدتری برای به اصطلاح گفتگوی ابزارهای اپلی با یکدیگر پیشنهاد می دهد. مخالفان اپل هم همواره بر همین نکته به عنوان یکی از دلایل حیله گری سردمداران اپل و مخالفت خود با سیاست های این کمپانی امریکایی انگشت گذاشته اند. دنیای اپل مانند یک تار عنکبوت گسترده کاربران را به دام می اندازد و دیگر خلاصی از آن دشوار است! ولی با وجود همه این مخالفت ها و روشنگری ها باز هم هر ساله مصرف کنندگان جدیدی به دام آن می افتند.

به هر حال،اغلب آگاهان امر و کارشناسان معتقدند اپل نه تنها موفق ترین شرکت حوزه فناوری و موفق ترین شرکت دنیا، بلکه موفق ترین شرکت تمام ادوار تاریخ است. گرچه این تعریف تاحدی اغراق آمیز به نظر می رسد، اما برای آن دلایل و براهینی نیز می توان ذکر کرد که برخی از آنها شامل موارد ذیل است:

1- اپل از نظر اقتصادی ارزشمندترین کمپانی دنیاست

طبق آخرین آمار ، ارزش سهام اپل 728.35 میلیارد دلار حدود دوبرابر ارزش بازار دومین شرکت فناوری دنیا؛ یعنی اکسون موبیل است.

2- اپل در صدر برند های فناوری

رده بندی های مختلفی بر اساس معیارهای گوناگون برای برندهای جهانی وجود دارد که در اغلب آنها اپل حایز مقام اول است. مثلا در فهرست مشهور و معتبر فوربس، ارزش اپل دوبرابر مایکروسافت (دومین برند جهان، از لحاظ ارزش اقتصادی) برآورد شده و با مقامدار رتبه سوم، گوگل، فاصله زیادی دارد.

3- پولسازترین شرکت تاریخ

اپل در آخرین گزارش مالی خود از درآمد 74.6 میلیارد دلاری و سود باورنکردنی 18 میلیارد دلاری اش خبر داده؛ آن هم فقط برای سه ماه. که در نوع خود یک رکورد برای درآمد فصلی یک شرکت محسوب می شود.

4- نقدینگی

به گزارش اپل، این شرکت 178 میلیارد دلار نقدینگی انباشته دارد. در عمل با این مبلغ هر کمپانی خودرویی را در جهان به طور کامل می توان تملک کرد و باز هم مبلغ قابل توجهی باقی می ماند. بخش عمده این پول در خارج از مرزهای آمریکا متمرکز شده است (عمدتا ایرلند). سرمایه گذاری یا بازگرداندن این پول به سرمایه گذاران اپل، مستلزم پرداخت مالیات هنگفتی است که بی شک سران این شرکت مایل بدان نیستند.

5- همکاری یا شکست رقبا

رقابت طلبی اپل زبانزد است. در سال 1984، در زمان مدیریت استیو جابز، اپل در جریان یک مسابقه ورزشی یک میلیون دلار صرفا برای بدنام کردن رقیبش IBM خرج کرد.

از دشمنی و رقابت دیرینه اپل و مایکروسافت نیز که همگان آگاهند. همین طور اعلام جنگ جابز علیه گوگل بر سر تصاحب و عرضه اندروید که خودش عنوان «جنگ هسته ای» بر آن گذاشته بود. اخیرا نیز که اپل مجادلات و دعواهای فراوانی بر سر حق ثبت، طراحی و سهم بازار با سامسونگ داشت.

اما جالب است که تقریبا همه این دعواهای حقوقی و معارضه ها با پیروزی اپل به پایان رسیده است . اپل که زمانی به قدر کسری از سهم مایکروسافت را از بازار پی سی و رایانه های شخصی داشت، اکنون سهم بازارش بیش از مجموع مایکروسافت و گوگل است. در حوزه موبایل و تبلت ، مایکروسافت نهایتا در حد پیرو و دنباله رو اپل محسوب می شود؛ تا حدی که اخیرا پذیرفته آفیس و دیگر محصولات اختصاصی اش را برای سیستم عامل اپلی iOS عرضه کند. کمپانی معتبر IBM که در سراشیبی سقوط بود، به لطف مشارکت در برنامه MobileFirst اپل ویژه iOS توانست جان تازه ای بگیرد و امتیاز سامسونگ از بازار جهانی گوشی های هوشمند در برابر اپل، 9 در مقابل 93 است!

**بازنمایی آینده

همواره یکی از شعارهای تبلیغاتی اپل «بازنمایی آینده» است. 30 سال پیش، استیو جابز با به بازار آوردن متهورانه کامپیوترهای مکینتاش چنین کاری کرد. اینک جانشین خلف وی، تیم کوک، با عرضه محصولاتی چون گجت های پوشیدنی مانند ساعت های هوشمند قصد تداوم همین شعار را دارد.

برنامه های مشابه دیگری که اخیرا اپل در نشست های مطبوعاتی اش اعلام کرده، حاکی از آن است که دوره جدید این شرکت دیگر چندان سخت افزارمحور نخواهد بود و بیشتر حول «اکوسیستم» کاربران خواهد بود؛ یعنی ترکیبی از: نرم افزار، خدمات، داده ها و محصولات جانبی عرضه شده توسط شرکا. متولیان این شرکت به خوبی آگاهند که با وجود رقبای جدی چون سامسونگ و شیائومی که امتیاز ساخت ابزارهای ارزان تر را دارند، در کنار گوگل که از مزیت بزرگ سیستم عامل خود، اندروید، بهره می برد و هم اکنون کنترل 71 درصد اسمارت فون های جهان را در اختیار دارد، اگر می خواهد جایگاه برتر خود را حفظ کند، دیگر نمی تواند صرفا بر بازار سخت افزار تکیه کند.

طبق گزارش موسسه تحقیقاتی IDC اکنون قیمت متوسط هر وسیله اپل 609 دلار است. در حالی که میزان متوسط جهانی 249 دلار است. بی شک این امر منجر به سودآوری بیشتر اپل می شود ولی در درازمدت موجب ریزش مشتریان آن در اقصی نقاط جهان خواهد شد.

به نظر، ساعت اپل گام نخست این شرکت برای ورود به عصر نوین فعالیت هایش است. نمونه دیگر طرح کیف پول موبایلی اپل است. هدف این طرح جایگزین کردن امکان پرداخت با ساعت یا آی فون به جای کارت های اعتباری است. اپل در جدیدترین نسخه سیستم عامل خود بر کارکرد موازی ابزارهایش تمرکز خاصی کرده است. مثلا نگارش ایمیل خود را روی دستگاه آی فون گذاشته و روی دستگاه آی مک به اتمام رسانده است.

یکی دیگر از تغییر سیاست های اخیر اپل، تمایل بیشتر به همکاری با شرکای بیشتر در مقایسه با دوران گذشته است که استیو جابز معتقد بود محصولات اپل در حد کمال هستند و اصلا نیازی به همکاری با شرکت های دیگر در زمینه های سخت افزاری و نرم افزاری وجود ندارد. وجود نرم افزارهای متفرقه روی ساعت اپل، موید این تغییر رویکرد است.

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.