۱۴:۰۳ - جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۹۴

آغوش خانواده محلی امن برای سالمندان / ضرورت مراقبت از این قشر بی پناه در جامعه

مدیر عامل آسایشگاه خیریه سالمندان تاکید کرد: از پدر و مادرتان تا آنجایی که برایتان امکان دارد در کانون گرم خانواده نگهداری نمایید ولی دولت و مسوولان موظف اند از این قشر که مایه برکت جامعه هستند اما تنها و بدون پناهگاه مراقبت کند تا حقی از آنها ضایع نشود.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز/ در اصفهان حدود ۳۷ موسسه برای نگهداری سالمندان دایر است و این تنها موسسه خیریه برای سالمندان آسایشگاه صادقیه است که بخشی با همکاری سازمان بهزیستی و سازمان کمیته امداد اداره می شود و بقیه هزینه ها با مساعدت ها و نذورات مردم و اعتقادات مذهبی شهروندان اداره می گردد.

مدیر عامل آسایشگاه خیریه سالمندان صادقیه  با بیان اینکه این مرکز به هیچ گروه سیاسی وابستگی نداشته و صرفا به نگهداری سالمندان نیازمند اختصاص دارد گفت: این مرکز که پس از سرای خیریه سالمندان کهریزک تهران دومین آسایشگاه خیریه بزرگ کشور محسوب می شود با بخش های مختلف درمانی از جمله: درمانگاه چشم پزشکی، داندانپزشکی، گوش و حلق و بینی، رادیولوژی، فیزیوترابی زنان و مشاور روزانه پزشکی به ارایه خدمات ارزنده جهت تامین آسایش و سلامت سالمندان می پردازد.

کریم پوستی یادآور شد: جمعیت فعلی سرای سالمندان صادقیه بالغ بر ۴۰۰ نفر که یک سوم مرد و دو سوم زن است و حمایت های غیر نقدی مورد نیاز سالمندان صادقیه: برنج، حبوبات، انواع گوشت به ویژه ماهی، مواد لبنی، اقلام بهداشتی، میوه های فصل و دارو می باشد.

مدیر عامل خیریه سالمندان در ادامه بحث تاکید کرد: سرای سالمندان صادقیه اصفهان در سال ۱۳۵۴ با زیربنای بالغ بر ۱۴ هزار متر مربع در چهار طبقه شامل یک بخش مردان، دو بخش زنان و بخش تاسیسات، ۲۰ هزار متر فضای سبز، با هدف باز توانی، توانبخشی و نگهداری از سالمندان تاسیس و راه اندازی شده است.

در اصفهان حدود ۳۷ موسسه برای نگهداری سالمندان دایر است و این تنها موسسه خیریه برای سالمندان آسایشگاه صادقیه است.

* هزینه نگهداری هر سالمند ماهیانه ۶۰۰ هزار تومان
پوستی در ادامه متذکر شد: در این آسایشگاه هزینه نگهداری هر سالمند در ماه حدود ۶۰۰ هزار تومان است و اشخاص با توجه به توان مالی شان نسبت به پرداخت هزینه ها اقدام می نمایند.

عده ای هم از سوی سازمان بهزیستی به این موسسه معرفی شده اند که ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می نمایند و تعدادی را هم کمیته امداد امام خمینی ( ره) معرفی نموده که ماهیانه ۴۰ هزار تومان هزینه می دهند.

همچنین عده ای هم رایگان نگهداری شده و با مساعدت و کمک های مردمی بیش از ۴۰۰ سالمند پذیرش شده اند و حدود ۹۰ نفر پرسنل در این مرکز ارایه خدمت می نمایند و هزینه این مرکز در ماه قریب به ۲۰۰ میلیون تومان می باشد.

وی یادآور شد: بخشی با همکاری سازمان بهزیستی و سازمان کمیته امداد اداره شده و بقیه هزینه ها با مساعدت ها و نذورات مردم و اعتقادات مذهبی شهروندان اداره می گردد.

*ملاک برای پذیرش سالمندان عاطفی است
مدیر عامل آسایشگاه صادقیه گفت: در این مکان ملاک و میزان برای پذیرش سالمندان ، ملاک عاطفی است و دو گروه مورد پذیرش قرار می گیرند، گروه اول افراد تنها افراد تنها و بدون پناهگاه هستند که به طور رایگان پذیرش شده و گروه دوم اشخاص متوسط و کسبه اند و در صورت مراجعه چنانچه دارای شرایط لازم باشند، پذیرش سالمندشان انجام شده و مبلغی از هزینه مستمری را که در ماه ۶۰۰ هزار تومان است پرداخت می نمایند و دسته سوم افرادی هستند که تمکن مالی دارند که به آنها توصیه می نمایم که به این مکان مراجعه نکنند و به مکانهای مجهزتر به دلیل تمکن مالی شان مراجعه نمایند، چرا که این مکان متعلق به افراد محروم است.

* بیش از ۷۰درصد مردم اصفهان خیریه صادقیه را نمی شناسند
پوستی خاطر نشان کرد: البته وجود برخی از مشکلات پیش رو آسایشگاه دغدغه ماست که نباید از آن غافل شویم، خواهشمندم که رسانه در شناساندن هر چپه بیشتر این آسایشگاه تلاش کنند، مردم کاملا به وجود این مرکز آگاه نیستند و آسایشگاه سالمندان صادقیه در گوشه شهر است و شاید بیش از ۷۰ درصد مردم اصفهان خیریه صادقیه را به طور کل نمی شناسند و به مردم آگاهی لازم را بدهیم که این خیریه برای پذیرش سالمندان دایر است و دارو و درمان، نگهدارای از اشخاص سالمند، ارایه خدمات و…. به آنان صورت می پذیرد.

مدیر عامل خیریه سالمندان با یادآوری این نکته که این آسایشگاه از سال ۱۳۵۴ تاسیس شده و روز به روز پیشرفت نموده است، اذعان داشت: ظرفیت ما هم اکنون برای پذیرش ۵۰۰ نفر است و بیش از ۴۰۰ سالمند را پذیرفته ایم.

این خیریه ۱۴ هزار متر ساختمان دارد و مربوط به خیریه ایتام بوده که بعدا خریداری شده و برای سالمندان مهیا شده است و باید این خیریه را بیشتر به مردم معرفی نموده تا سالمندان تنها را از انزوا و تنهایی همیشگی شان در بیاوریم.
برای سرگرمی سالمندان فضای سبز نسبتا بزرگی مهیا شده و همه بخش ها دارای اتاق و آسانسور برای رفت و آمد است و فرد سالمند در اتاق زندانی نیست و همراهان آنها را راهنمایی می کنند و گاهی هم مراسمی به مناسبت اعیاد برای آنها گذاشته ایم تا با کم غصه خوردن ناراحتی شان کاهش یابد.

البته کتابخانه ای هم با تعداد ۲۰۰۰ جلد کتاب برای مطالعه سالمندان علاقه مند دایراست، تا به نوعی اوقات خودشان را پر نمایند و مشغول شوند.

* مراقبت از قشر تنها و بدون پناهگاه
پوستی در ادامه بحث گفت: در زمینه ارایه خدمات پزشکی در قسمت فیزیوتراپی دکتر روزانه و متخصصان فعالند و دنداپزشک و چشم پزشک متخصص هم ارایه خدمت می نمایند.

لازم به یادآوری است که هر اتاق با برخورداری از دو تخت در اختیار افراد است و حدود ۴۰ نفر در این بخش سکونت دارند و این مکان برای کسانی که توان پرداخت هزینه دارند بهتر می باشد.

ما خواهانیم که صدای ما به گوش مسوولان برسد و توصیه ام به مردم اصفهان این است که از پدر و مادرتان تا آنجایی که برایتان امکان دارد در کانون گرم خانواده نگهداری نمایید و سالمندی را که ۸۰ سال زحمت کشیده و هیچ وقت علاقه اش به خانواده، فرزندان، محله، مسجد و … را که دارد نمی تواند از خود جدا نماید، به اینجا نیاورید.

مدیر عامل آسایشگاه خیریه سالمندان متذکرشد: البته سرای سالمندان متعلق به مردم است و نگهداری سالمندان و گروهی که احتیاج دارند، حق آنها تضییع نشده و دولت و مسوولان موظف اند که حق آنها را نگه دارند تا تضییع صورت نگیرد و مراقبت از این قشر تنها و بدون پناهگاه صورت پذیرد.

همچنین امیدوارم در آینده برای پرسنل اینجا حق بیمه کمتر، هزینه های پرداختی کمتر در نظر گرفته شود تا به یاری خداوند بهتر اداره شود.
خوشبختانه مسوولان آنقدر توسعه نظر دارند که به فقرا و مستضعفان کمک می نمایند و چه خوشایند است که این توسعه نظر در سرای سالمندان برای قشر سالمند و بهبود روند زندگی شان در نظر گرفته شود.

وی در خاتمه گفت: سازمان بهزیستی کمک های موثری ر ا به آسایشگاه نموده و همچنین شهرداری منطقه ۱۲ نهایت همکاری را داشته و در سهولت رفت و آمد به آسیشگاه اقدامات ارزنده ای ارایه نموده که نهایت تشکر را داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.