۱۳:۱۰ - شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴

هفته سلامت و شعار ایمنی غذا از مزرعه تا سفره:

مواد غذایی ناسالم و مرگ ۲ میلیون نفر درسال / دستورالعمل های بین المللی،برای پوشش فرایندهای غذایی تهیه شود

روز جهانی بهداشت (۲۰۱۵) فرصتی است تا به مسولین دولتی، کشاورزان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، متخصصان بهداشت و سلامت و همچنین مصرف کنندگان، در مورد اهمیت ایمنی مواد غذایی و هر چیزی که در احساس امنیت و اعتماد به غذای داخل بشقاب نقش دارد، هشدار داده شود.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز /ایمنی غذایی یک مسولیت مشترک است از کشاورزان و تولیدکنندگان گرفته تا،فروشندگان و مصرف کنندگان را در بر می گیرد.
دراین ارتباط باید استانداردها و دستورالعمل های بین المللی، برای پوشش فرایندهای اصلی غذایی، تهیه گردد، همراه با سازمان غذا وکشاورزی ملل متحد (FAO)، سازمان جهانی بهداشت از طریق شبکه اطلاع رسانی جهانی ، به کشورها در مورد ایمنی مواد غذایی اعلام خطر می کند.

*بروز تهدیدات جدید برای ایمنی مواد غذایی به طور مداوم

مواد غذایی ناسالم باعث مرگ ۲ میلیون نفر درسال می شوند که عمده این تعداد را هم کودکان تشکیل می دهند. مواد غذایی حاوی باکتریهای مضر، ویروس ها، انگل ها و یا مواد شیمیایی ، مسئول بروز بیش از ۲۰۰ بیماری از اسهال گرفته تا سرطان هستند.
تهدیدات جدید برای ایمنی مواد غذایی به طور مداوم در حال ظهور و بروز هستند وتغییر در شیوه تولید، توزیع و مصرف مواد غذایی، تغییر در محیط زیست، ظهور عوامل بیماری زای جدید، مقاومت ضد میکروبی، همه اینها سیستم ایمنی مواد غذایی را به چالش کشیده اند.
همچنین افزایش سفر وتجارت هم، احتمال شیوع آلودگی ها را افزایش داده است.
معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و داروی کشوراعلام نموده که ۹۰ هزار نفر در سال با این مشکل درگیرند و بیش از یک‌سوم مرگ و میرها در ایران، به علت بیماری‌های قلبی و سرطان است که عمدتاً به شیوه زندگی و نوع تغذیه وابسته است و اکنون سیر صعودی دارد.
به گفته دیناروند، تاکنون سلامت و امنیت غذایی را فقط به صورت سنتی نظارت کرده‌ایم اما مسائل مهمتری اکنون وجود دارد که با پیشرفت‌های فناوری و افزایش آگاهی مردم جهت نظارت‌ها تغییر کرده است و به سمت عاری بودن از آلودگی رفته است.

دیناروند افزوده است: کاهش مصرف نمک، اسیدهای چرب و اشباع، کاهش قند و شکر مواد غذایی از اولویت‌هایی است که پیگیری می‌شود و اگر آن را به حد مطلوب برسانیم سیر صعودی افزایش بیماری‌های وابسته به قلب را که سلامت را تهدید می‌کند می‌توانیم متوقف کنیم.
عرضه مواد غذایی به طور فزاینده ای در حال جهانی شدن است و این نیازمند توجه بیش از پیش به سیستم ایمنی مواد غذایی در میان کشور ها است.
روز جهانی بهداشت (۲۰۱۵) فرصتی است تا به مسولین دولتی، کشاورزان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، متخصصان بهداشت و سلامت و همچنین مصرف کنندگان، در مورد اهمیت ایمنی مواد غذایی و هر چیزی که در احساس امنیت و اعتماد به غذای داخل بشقاب نقش دارد، هشدار داده شود.
هفته سلامت سال ۹۴ با شعار بهداشتی «ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره» از سه‌شنبه یکم تا دوشنبه هفتم اردیبهشت ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.
با توجه به اهمیت «سلامتی» در زندگی آحاد جامعه و نقشی که انسان سالم می تواند در شکل دهی جامعه سالم داشته باشد، تعیین زمان بیشتر از یک روز برای گرامیداشت برنامه های مرتبط با سلامت و تکریم فعالیت های دست اندرکاران عرصۀ بهداشت و درمان مورد توجه قرار گرفته است .

* هفته سلامت؛ پیشگیری برای داشتن جامعه ای سالم

هفته سلامت همه ساله به منظور جلب مشارکت همکاری های بین بخشی و دستگاه های مرتبط با سلامت مردم، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در راستای ارتقای سلامت و تأکید بر اصلاح روش های زندگی برای تأمین سلامتی مردم و به ویژه با موضوع «شعار سال»، جلب مشارکت مردم و همکاری عمومی در راستای توجه به نقش سلامت و پیش گیری برای داشتن جامعه ای سالم و برجسته سازی موفقیت ها و دستاوردهای حوزۀ سلامت و بیان چالش های موجود و انتظارات برگزار می شود .

اعطای نشان ایمنی و سلامت در روز سه شنبه یکم اردیبهشت ، پیاده روی همگانی در روز جمعه چهارم اردیبهشت ، برگزاری همایش ملی سلامت در روز یکشنبه ششم اردیبهشت و برنامه های مختلف آموزشی و فرهنگی از طریق رسانه‌های گروهی از مهمترین برنامه‌های هفته سلامت امسال است.

گفتنی است: عناوین روزهای هفته سلامت سلامت شامل: ارتقای ایمنی غذا، سلامت و سبک زندگی ایرانی- اسلامی، عدالت در سلامت و ارتقای خدمات بهداشتی- درمانی، سلامت، آموزش همگانی و خودمراقبتی،سلامت و مشارکت‌های اجتماعی،سیاست‌های کلی سلامت، همکاری بین‌بخشی و اقتصاد سلامت و توسعه سرمایه‌گذاری است.
با توجه به افزایش تولید مواد غذایی بی کیفیت و نامطلوب توسط تولید کنندگان و سوء استفاده از نیازهای تغذیه ای مردم، به نظر می آید که این شعار می تواند در ارتقای سطح آگاهی مصرف کنندگان و به تبع آن افزایش بهداشت تغذیه ای جامعه روند مطلوبی را ایجاد نماید و منجر به توجه ویژه مردم و مسئولین به این مهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.