۱۸:۰۳ - سه شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴

درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها نظر سنجی شود/ بررسی تبعیض‌های دفترچه آزمون استخدامی دولت

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ریاست جمهوری خواستار برگزاری نظرسنجی در خصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها شد.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” شهیندخت مولاوردی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در راستای فرا رسیدن هفته بزرگداشت مقام زن و روز زن در خصوص حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی، اظهار داشت: خبر جدیدی در این زمینه ندارم. ابتدا اعلام شد که این امر مصوبه شورای عالی امنیت است ولی شورای عالی امنیت آن را تکذیب کرد چرا که این امر در دستور کار شورای عالی امنیت نبود.

مولاوردی در ادامه بیان کرد: برای ورزش والیبال زنان سازوکارهایی در حال بررسی است که صورت جلسه آن امضا شده ولی ابلاغ نشده است. در واقع حضور زنان و خانواده در ورزش والیبال مطرح شده که باید بگویم این امر منجر به تشویق و توسعه ورزش می‌شود و باعث تلطیف محیط ورزشی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هنوز موضوع فوق نهایی نشده است، گفت: اینکه مطرح می‌شود ممکن است این امر نگاهی ابزاری باشد باید بگویم ما موضوع تلطیف محیط ورزشی را مطرح کرده‌ایم و بنده اسم ابزاری برای آن نمی‌گذارم.

 

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به سوال خبرنگار دانا مبنی بر حضور در ورزشگاه ها خواسته چند درصد از زنان در جامعه است و چه اولویتی برای این معاونت دارد گفت: اینکه چند درصد مطالبه زنان در راستای حضور زنان و خانواده در ورزشگاه‌ها است باید با یک نظرسنجی مورد بررسی قرار گیرد و می‌توان گفت این امر قابل دسترسی است ولی تاکنون صورت نگرفته است؛.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار دانا در خصوص اینکه بهتر است بانوان تشویق شوند که به دیدار بازی های مربوط به بانوان بروند خاطرنشان کرد: حضور زنان در ورزشگاه در صدر مطالبات زنان قرار دارد و ما اگر این امر صورت گیرد برای تشویق نیز برنامه‌هایی در صورت نیاز خواهیم داشت.

مولاوردی همچنین گفت: به نظر دولت باید این امر مدیریت شود و سازوکار لازم آن فراهم شود. به شکلی که موجب نگرانی جامعه متدین نباشد در واقع ابعاد شرعی و عرفی آن نیز مد نظر قرار گیرد و به دغدغه نظام تبدیل نشده و بررسی همه‌جانبه در این امر صورت گیرد.

وی ادامه داد: سال گذشته رهبر انقلاب در روز زن مطرح کردند که موضوع اشتغال مسئله اصلی نیست ولی ایشان نگفتند که این امر مسئله نیست؛ افزایش روز افزون اشتغال برای زنان برای بهره‌برداری از سرمایه زنان و خدمت گرفتن آنها باید صورت گیرد.

وی با بیان اینکه توانمندسازی اقتصادی زنان به معنای اشتغال تمام وقت زنان نیست، گفت: اکنون بودجه مملکت پاسخگوی بیشتر از این در دستگاه‌های دولتی نیست ولی می‌توان از توانمندی زنان استفاده کرد و در حقیقت توانمندی اشتغال زنان در دستور کار قرار دارد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در خصوص آزمون استخدامی دولت، افزود: دفترچه آزمون استخدامی دولت ارائه شد که ما طی بررسی‌هایی که انجام دادیم شاهد تبعیض در راستای حضور زنان شدیم و این امر به چشم خورد که صحبت‌هایی را مطرح کردیم و امیدواریم این موضوع حل شود.

مولاوردی در خصوص بیمه زنان خانوار نیز گفت: در سال 93 طرح‌های مربوط به بیمه زنان خانه‌دار را بررسی کردیم که در سال 94 بسیاری از بررسی‌ها به اتمام رسیده است. در واقع بیمه زنان خانه‌دار در نوبت رسیدگی در کمیسیون اجتماعی دولت است.

وی با اشاره به اینکه بیمه چند لایه نیز باید محقق شود و سازمان تامین اجتماعی باید بیمه در خصوص زنان خانه‌دار را در دستور کار قرار دهد و ما قصد داریم این سازمان را برای اجرایی شدن بیمه زنان خانه‌دار مجاب کنیم. در واقع اصرار بر مشارکت سازمان تامین اجتماعی بوده است. در این راستا خود جداگانه لایحه‌ای را ارائه دادیم که در نوبت رسیدگی کمیسیون اجتماعی دولت است و امیدواریم با تلفیق این دو لایحه و تصویب آن مشکل بیمه زنان خانه‌دار حل شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه 15 هزار میلیارد بودجه برای بیمه زنان خانه‌دار حذف نشد ولی بودجه آنچنانی برای آن در نظر گرفته نشده و ما پیگیری‌های لازم را انجام دادیم و بعد از رسیدگی در کمیسیون اجتماعی دولت لایحه بیمه زنان خانه‌دار وارد مجلس خواهد شد.

مولاوردی در خصوص قانون افزایش مرخصی زایمان نیز گفت: ماموریت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایجاد توازن بین کار و زندگی زنان است که دولت باید تسهیلات لازم را در نظر بگیرد؛ ما آخرین مکاتباتی که انجام دادیم قرار شد که معاونت برنامه‌ریزی در راستای طرح افزایش جمعیت این قانون را لحاظ کند و ما در سال 94 از مجموعه اعتبارات این امر برای اجرای این قانون استفاده کنیم و توجه لازم در این راستا صورت گیرد. البته در کنار این امر سایر سیاست‌ها از جمله مشوق‌ها در بخش خصوصی باید در نظر گرفته شود تا شاهد اتفاقات قابل قبول در این امر باشیم. با رونق اقتصادی امیدواریم این امر صورت گیرد.

وی در ادامه در خصوص قانون افزایش مرخصی زایمان و اقدامات معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: هر پیشنهادی داده‌ایم رد شده است. ما باید چکار کنیم؟ اکنون وزارت آموزش و پرورش و بیمه خدمات درمانی این قانون را اجرا می‌کنند و تنها بیمه تامین اجتماعی به دلیل بار مالی آن را اجرا نکرده است و در سال گذشته مطرح کرد که 270 میلیارد هزینه اجرای این قانون می‌شود و امسال نیز مبلغ 300 میلیارد را مطرح کرده است که این نشان می‌دهد که فعلا زمینه اجرایی مجاز نیست. قانون افزایش مرخصی زایمان یک قانون بوده و اجرای آن یک ضرورت است.

مولاوردی در خصوص برابری جنسیتی گفت: هدف توانمندی زنان است و این امر شعار سازمان ملل شده و در دنیا مطرح بوده است که باید شاخص آن مشخص شود که باید تبعیض مثبت نسبت به زنان را داشته باشیم و توانمندی زنان و  عدالت جنسیتی برای معاونت امور زنان بسیار مهم است؛ کشور ایران زیر 3 درصد شاخص مشارکت سیاسی زنان را دارد که انتظار داریم با اقدام تمام دغدغه‌مندان برای ارائه شاخص‌ها بتوانیم این امر را حل کنیم.

وی در خصوص سبک زندگی اسلامی و برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده در این خصوص گفت: سبک زندگی ایرانی اسلامی همیشه در محور برنامه‌های معاونت بوده و در هفته بزرگداشت مقام زن نیز در دستور کار است ولی این امر کافی نبوده و باید بیشتر از یک هفته باشد چرا که یک هفته یک موضوع کمی است تا کیفی. اگر یک هفته به این امر بپردازیم اثربخشی لازم را ندارد ولی این امر بر می‌گردد به اینکه این موضوع تنها وظیفه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیست بلکه نیاز به عزم ملی و همکاری سایر دستگاه‌ها دارد و همه باید تلاش کنیم تا این امر محقق شود. همچنین صدا و سیما و وزارت علوم باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد و ما سعی داریم در این خصوص تفاهمنامه‌هایی را به امضا برسانیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به انتشار کتابی تحت عنوان موازین حقوق زنان به نویسندگی خود، گفت: در راستای لایحه حمایت از زنان سرپرست خانواده باید بگویم این لایحه در حال رسیدگی است و در دولت قبل ارائه شده و بخشی در راستای مدیریت خدمات اجتماعی و بخشی دیگر در راستای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بوده است در واقع این لایحه در نوبت رسیدگی است و امیدواریم بعد از بررسی به تصویب برسد.

منبع:راه دانا

 

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.