۰۹:۰۶ - سه شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴

گوگل شما را گول می‌زند

بررسی‌های محققان دانشگاه ییل نشان می‌دهد جستجوگر گوگل عملا این تصور غلط را در ذهن کاربر ایجاد می کند که وی از حد واقعی باهوش تر است.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا”  تحقیقات روانشناختی محققان دانشگاه یاد شده نشان می‌دهد افراد در زمان گشت و گذار در وب و استفاده از مرورگرهای اینترنتی به این تصور می‌رسند که اطلاعاتی که مشاهده می کنند در مغزشان باقی می ماند، اما واقعیت این طور نیست.

البته افراد بر مبنای همین تصور غلط خود رفتار و از این بابت احساس غرور می‌کنند. کاربران اینترنت به علت جستجوی گسترده در فضای سایبر تصور می کنند یک پایگاه داده بزرگ در ذهنشان دارند اما این اطلاعات در ذهن آنان ثبت نمی شود و پس از مطالعه فراموش می‌شود.

برخی کارشناسان معتقدند این تصور به ضرر افراد است، زیرا باعث می شود آنها در مورد میزان دانش و توانایی های خود در محل کار اغراق کنند و در موقعیت هایی نتوانند به حقیقت اذعان کنند. البته عده دیگری از کارشناسان چنین نظری ندارند و می‌گویند نباید در این زمینه چندان نگران بود.

محققان برای انجام این بررسی از 195 نفر سوالاتی معمولی در حد اطلاعات عمومی پرسیدند و از نیمی از این افراد خواستند پاسخ ها را از اینترنت پیدا کنند و نیمی دیگر نیز قرار شد چنین کاری نکنند. سپس از همه کاربران خواسته شد تا توانایی دیگر افراد برای توضیح پاسخ هایشان را بسنجند. در نهایت مشخص شد گروهی که پاسخهایشان را از اینترنت دریافت کرده بودند احساس دانش و فهم بیشتری از گروه مقابل دارند.

منبع:فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.