شاهین پرس

اورژانس ۱۱۵شهرستان در ایام نوروز به۶۳۲ ماموریت اعزام شدند

کدخبر: 30509
۱۸ فروردین ۱۳۹۴ در ساعت ۸:۰۴ قبل از ظهر

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه در گفتگویی با تشریح نتایج و دستاوردهای ستاد نوروزی شبکه بهداشت گفت: حوزه بهداشت محیط شهرستان در ایام نوروز بیش از 1640 بازدید از مراکز تهیه و توزیع موادغذایی، اماکن بین راهی و اماکن عمومی بعمل آورد که این رقم نسبت به سال گذشته افزایش 23 درصدی داشته است.

دکتر علی پارسا افزود: در این بازدیدها علاوه بر آموزش متصدیان و تذکرات نواقض بهداشتی ۳۲ واحد متخلف به دادگاه معرفی و ۵ واحد متخلف نیز پلمپ گردیدند.

وی بابیان اینکه در سال گذشته رقم تعطیلی و پلمپ صفر بوده است تصریح کرد:موارد معرفی به دادگاه در مقایسه با سال قبل ۵۲ درصد افزایش داشته و همچنین۴۰ مورد نیز نمونه برداری مواد غذایی انجام شده است که نسبت به سال ۹۳ حدود ۳ برابر افزایش پیدا کرده است.

دکتر پارسا میزان کشف و ضبط و معدوم سازی مواد غذایی فاسد و غیر قابل مصرف در سال جاری را ۲۰۱۱ کیلوگرم اعلام کرد که نسبت به سال قبل2/75 برابر گردیده است.

وی موارد بازدید از محل های اسکان مسافرین در مدارس را 55 مورد عنوان کرد که این رقم نیز در سال گذشته ۱۰ مورد بوده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان برخورد با دستفروشان و دوره گردان مواد غذایی را 42 مورد مطرح کرد که این رقم نسبت به سال قبل 2/62 برابر افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در مقابل 16 مورد رسیدگی به شکایات بهداشت محیطی ثبت شده در سال گذشته امسال 23 مورد رسیدگی به شکایات ثبت شده که افزایش 44درصدی به همراه داشته است افزود: ۱۳۱۰ مورد کلرسنجی و ۸۷ مورد نمونه برداری میکروبی آب آشامیدنی انجام شد که نسبت به سال قبل به ترتیب۵۹% و ۱۸% افزایش داشته است.

دکتر پارسا با بیان اینکه این اقدامات توسط دو اکیپ بازرسی در طول شبانه روز و با ۱۰۸۰ نفر ساعت کار انجام شده و از نظر تعداد اکیپ بازرسی و حجم نفر ساعت برابر سال گذشته بوده است. خاطر نشان کرد: آمار فوق گویای تلاش بیشتر و جدیت در انجام وظایف محوله و برخورد قاطع تر با متخلفین و بهره وری نیروی انسانی می باشد.

شناسایی 3 نوزاد مبتلا به هیپوتیروئیدی در بخش مبارزه با بیماریها

مدیر شبکه بهداشت و درمان در ادامه به بخش مبارزه با بیماریها اشاره کرد و افزود: از ۱۶۱ مورد نمونه گیری هیپوتیروئیدی انجام شده از نوزادان که 37 درصد نیز افزایش داشته ۳ نوزاد مبتلا به هیپوتیروئیدی شناسایی و برای درمان ارجاع گردید. و همچنین در این مدت برای ۱۵ نفر حیوان گزیده مراجعه کننده ۳۸ دوز واکسن هاری تزریق انجام شده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر آزمایشات پیشگیری از تالاسمی برای ۱۰۵ زوج در شرف ازدواج، واکسیناسیون ۳۶۲ کودک که ۳۷ نفر آنها از میهمان و مسافرین نوروزی بودند انجام گردید که این ارقام برابر سال قبل می باشد.

و همچنین پیگیری، مراقبت و درمان برخی بیماریها از جمله پدیکولوز ۳ نفر، سالک ۱ نفر، مشکوک به مننژیت ۱ نفر، اسهال و نمونه گیری التور ۲ مورد، تست سریع HIV۳ مورد، آنفولانزا ۱ مورد، سل ۲ مورد در مجموع ۱۳ نفر، که نسبت به سال۹۳ که ۳ نفر بوده بیش از ۴ برابر بوده است.

632 مورد ماموریت در بخش اورژانس 115

دکتر پارسا در ادامه به بخش اورژانس پیش بیمارستانی اشاره کرد و گفت: اورژانس 115 شهرستان در تعطیلات نوروزی امسال ۶۳۲ مورد ماموریت انجام دادند که ۱۶۷ مورد تصادفی و مابقی غیرتصادفی بوده که بر همین اساس ۴۲۴ نفر مصدوم به بیمارستان اعزام شدند که در مجموع نسبت به سال قبل تغییر محسوسی نداشته است.

وی تنها موارداختلافی را تعداد فوت شدگان حوادث جاده ای عنوان کرد و گفت: در سال جاری 10 نفر از هموطنان بر اثرحوادث جاده ای فوت شده اند که  نسبت به سال قبل 2/5 افزایش داشته و  همچنین در سال جاری ۱۲ نفر بر اثر مسمومیت با گاز CO توسط اورژانس 115 به بیمارستان اعزام شدند که در سال قبل موردی از مسمومیت با گاز CO وجود نداشت.

وی در ادامه با اشاره به گزارش مسئول ستاد نوروزی معاونت درمان دانشگاه که پرحادثه ترین جاده استان، جاده میمه به اصفهان و میمه به دلیجان در نوروز امسال معرفی کرده تصریح کرد: از حوادث ویژه این ایام در شهرستان می توان به واژگونی اتوبوس در روز ۲۸ اسفند ۹۳ با ۳۸ مصدوم و یک نفر فوتی و روز اول فروردین ۱۰ مورد مسمومیت با COو واژگونی پراید در تاریخ ۲۵ اسفندماه با ۲ مصدوم و ۳ فوتی و واژگونی پراید در تاریخ دوم فروردین ماه با ۶ مصدوم و واژگونی سمند، تیبا و پژو هر سه در تاریخ ششم فروردین ماه با ۱۳ مصدوم و یک فوتی اشاره نمود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان با بیان اینکه میانگین زمان رسیدن آمبولانس به محل حادثه 5/9 می باشد، تعداد مراجعین به ایستگاه سلامت نوروزی مستقر در عوارضی کاشان را 311 نفر عنوان کرد و افزود: از این تعداد ۹ نفر به بیمارستان اعزام و مابقی به صورت سرپایی مداوا شدند

در ایام نوروز 33565 بیمار از حوزه درمان شهرستان خدمات دریافت کردند

دکتر پارسا آمار ارائه خدمات در بخش درمان بیمارستان حضرت محمد(ص) میمه و درمانگاههای شبانه روزی گز و شهید سرخوش بیش را به شرح ذیل عنوان کرد:  از ۱۲۲۶۳ ویزیت پزشک، ۱۱۵۶۸ تزریقات، ۱۱۲ نوارقلب ، ۱۵۶ پانسمان، ۸۸۸۵ نسخ دارویی، ۲۶ ویزیت مامایی و ۱ مورد زایمان، ۱۹۷ بستری موقت و ۱۸۶ رادیولوژی و ۱۷۱ مراجعه به آزمایشگاه که در مجموع ۳۳۵۶۵  مورد خدمت ارائه گردیده است.

و همچنین پزشکان خانواده در مراکز بهداشتی درمانی لایبید، وزوان و گرگاب در تعطیلات نوروز ۱۷۰ ویزیت انجام داده و ۱۰۴ نسخه دارویی و ۳۱ مورد تزریقات ارائه نمودند.

شایان ذکر است تیم مدیریتی ستاد نوروزی در همین مدت، ۷۷ مورد بازدید و نظارت و سرکشی از بیمارستانهای حضرت محمد(ص) میمه و گلدیس، پایگاههای اورژانس ۱۱۵، درمانگاههای شبانه روزی دولتی و خصوصی، داروخانه ها و اکیپ های بازرسی بهداشت محیط انجام داده اند.