۱۴:۱۰ - دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴

زاینده رود جان گرفت

جریان آب زاینده رود که طی روزهای اخیر رو به کاهش گذاشته بود از یکشنبه شب با هدف تامین آب مورد نیاز زمین های کشاورزی شرق اصفهان افزایش یافت و این عرصه طبیعی بار دیگر جان گرفت.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” جریان آب زاینده رود که طی روزهای اخیر رو به کاهش گذاشته بود از یکشنبه شب با هدف تامین آب مورد نیاز زمین های کشاورزی شرق اصفهان افزایش یافت و این عرصه طبیعی بار دیگر جان گرفت.

به گزارش ایرنا، بخشی از ذخیره سد زاینده رود برای سومین بار از آبان سال گذشته تاکنون به منظور تامین آب کشت پاییزه مزارع کشاورزی شرق اصفهان در بستر این رودخانه گشوده شده است.

مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان؛ جاری شدن دوباره زاینده رود را براساس تصمیم گرفته شده در جلسه یکشنبه شب کمیته پنج نفره عنوان کرد و گفت : بر پایه تصمیم این کمیته دبی زاینده رود بگونه ای تنظیم شده است تا 30 متر مکعب آب در ثانیه در محل سد آبشار به سمت زمین های کشاورزی شرق اصفهان جاری شود.

اسفندیار امینی در گفت و گو با ایرنا پیش بینی کرد : آب زاینده رود 21 فروردین به مزارع شرق اصفهان برسد.

خشکسالی های ادواری در سال های اخیر سبب شده است تا رودخانه زاینده رود به عنوان بزرگترین جریان آبی منطقه میانی کشور به جریانی غیر دائم در محدوده پایین دست بدل شده و تالاب گاوخونی در منتهی الیه این حوضه آبی خشک شود.

مسوولان امور آب و کشاورزی در استان اصفهان در قالب کمیته ای پنج نفره هر ساله بر اساس برآورد بارش های جوی و ذخیره آب در سد زاینده رود تصمیم به گشودن بخشی از آب این سد برای تامین آب مزارع زیر کشت محصولات کشاورزی می گیرند و بر این اساس از نیمه دوم سال 93 تابهار امسال در سه مرحله آب زاینده رود بر روی بستر خشک آن رها شده است.

زاینده رود به عنوان مهمترین جاذبه اقتصادی و طبیعی استان اصفهان یکی از کانونهای گردشگری و تفریحی این منطقه است ،جریان آب در این عرصه طبیعی در ایام نوروز وسه ماه آخر سال 93 گرچه با نوسانات قابل مشاهده ای روبرو بود اما تحت مدیریت قرار داشت و هرگز خشک نشد فرماندار اصفهان قبلا اعلام کرده بود که جریان آب زاینده رود در ایام نوروز تداوم خواهد یافت و احتمال می رود این روند تا اوایل خرداد سال آینده استمرار یابد.

آب در رودخانه زاینده رود پس از حدود 18 ماه خشکی این رودخانه، از 15 آبان سال 93 برای آغاز کشت پاییزه جریان یافت و از آنزمان تاکنون که بیش از 6 ماه از آن می گذرد گرچه میزان آب این رود بتدریج کاهش یافت اما مسوولان ذیربط با رها کردن اندکی آب مانع از خشکی کامل آن شدند.

رییس جمهوری در سیزدهمین سفر استانی خود به استان اصفهان از وزیر نیرو و استاندار اصفهان خواست تا برای جریان دائمی آب در رودخانه زاینده رود اقدام کنند.

آب مورد نیاز زاینده از سد زاینده رود تامین می شود این سد که دارای گنجایشی افزون بر یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب آب است در سالهای اخیر شاهد حداکثر ذخیره کمتر از 900 میلیون متر مکعب بوده و میزان ذخیره آب در این سد حتی تا 120 میلیون متر مکعب نیز کاهش یافته است.

زاینده رود به عنوان بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران از کوههای زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و در نهایت پس طی کردن حدود 300 کیلومتر مسیر و گذر ازقلب شهر اصفهان به تالاب گاوخونی در منطقه کویری شرق این شهر می رسد .

زاینده رود به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی و تاریخی فلات مرکزی ایران یکی از کانون های جذب گردشگر و حضور گردشگران در اصفهان است. این رود در تمام طول سال بویژه در ایام نوروز شاهد حضور گسترده و چشمگیر مسافران و مردم اصفهان است.

پلهای تاریخی زاینده رود که از آن به عنوان رود احیا کننده کویر مرکزی نام برده می شود بر زیبایی این عرصه طبیعی افزوده و چشم اندازی بی بدیل را از ارتباط طیبعت و انسان به نمایش گذاشته است .

سی و سه پل، خواجو، شهرستان ، جویی، مارنان و زمانخان از شگفتیها و شاهکارهای معماری ایران زمین به شمار می آیند.

ایجاد ارتباط اندیشمندانه بین طبیعت، انسان و آفرینش از ویژگی های منحصر بفرد پلهای تاریخی زاینده رود است که چشمان و افکار هر بیننده ای را معطوف هنر، دانش و ایمان مردمان این سرزمین می کند.

 

منبع:راه دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.