شاهین پرس

واقع بین باشید تا روانی آرام داشته باشید

کدخبر: 29683
۳ فروردین ۱۳۹۴ در ساعت ۳:۱۱ بعد از ظهر

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز/ هیچ انسانی در برابر بیماری های روانی مصونیت ندارد، پیشگیری از پیدایش بیماری های روانی و سالم کردن محیط روانی از ضروریات اولیه تامین بهداشت روانی محسوب می شود.
بهداشت روانی فقط به تشریح اختلالات نمی پردازد، بلکه پیشگیری از ناراحتی های روانی به معنای وسیع آن به منظور جلوگیری از وقوع بیماری های شدید روانی را دنبال می کند.
یکی از مهمترین مهارت‌های زندگی، توانایی مقابله با استرس است، یعنی دوباره سازگار شدن فرد با شرایط و موقعیت جدید. هرجا که تغییری در زندگی روی دهد ما با یک استرس روبه رو هستیم.
در خصوص همین موضوع و کاهش استرس های زندگی و سازگار شدن با شرایط جدید برای داشتن روانی سالم و رهایی از فشارهای روانی نظرات دکتر ناهید گرامیان، مدیر گروه سلامت روان مرکز بهداشت استان را جویا شدیم که در ادامه از نظرتان می گذرد.

** با توجه به استرس های زندگی روزمره برای داشتن روابط موثر و روانی سالم در نظر گرفتن چه اصولی ضروری است؟
زندگی در اغلب جوامع امروزی از لحاظ محیط و نحوه زندگی با آنچه که در سالهای گذشته وجود داشت تفاوت فاحشی پیدا کرده است. امروزه در همه امور سرعت و شتابزدگی به چشم می خورد و گروه کثیری از مردم با مشکلات و نگرانی های حاصل از این شتابزدگی مواجه هستند. اغلب مردم در حل مشکلات و برطرف کردن نگرانی های خود اسیر اضطراب و دلواپسی هستند و این امر به نوبه خود موجب حالات عصبی و بیماریهای روانی آنها می گردد.
برای اینکه هر انسانی بتواند به طور موثر و سازنده ای قادر به انجام کارها بوده و به خوبی با دیگران سازش نماید و از زندگی خود رضایت نسبی داشته باشد و به واقعیات زندگی با دید منطقی تری بنگرد باید علاوه بر تن سالم از روان سالمی نیز برخوردار باشد.
بهداشت روان پیشگیری از پیدایش بیماریهای روانی و سالم سازی محیط روانی اجتماعی است تا افراد جامعه بتوانند با برخورداری از تعادل روانی، با عوامل محیط خود رابطه و سازگاری صحیح برقرار کنند.
**پیرامون ویژگیهای اساسی افراد سالم توضیح دهید؟
اولین قدم در امر پیشگیری آگاهی از ویژگیهایی است که نمودار سلامت روانی است تا با پرورش این ویژگیها در خود بتوانیم به صورت موثر در فعالیتهای شخصی و اجتماعی شرکت نموده، به شیوه ای کارآمد با استرسهایی که ناگزیر در معرض آنها قرار می گیریم روبه رو شده و شرایطی را که پیامدهای تخریبی دارند حذف نماییم.
اکثر روانشناسان ویژگیهایی را نشانه بهزیستی عاطفی دانسته و معتقدند که افراد سالم به میزان بیشتری از این ویژگیها برخوردارند که عبارتند از:

۱ – توانایی در برقراری روابط محبت آمیز:

افراد سالم قادرند روابط نزدیک و رضایت بخش با افراد دیگر برقرار نمایند. نسبت به احساسات دیگران حساس هستند و برای ارضای نیازهای خود آنان را تحت فشار نمی گذارند. احساس تنهایی هسته بیشتر اختلالات عاطفی است.
ما موجودات اجتماعی هستیم و به پشتیبانی، آرامش و اطمینان خاطری که دیگران به ما می دهند نیاز داریم. برقراری روابط عاطفی با خویشاوندان و دوستان موجب می شود که ما موقع گرفتاریها از شبکه حمایت اجتماعی گسترده برخوردار شویم که داشتن چنین شبکه حمایتی از بروز اختلالات روانی جلوگیری می کند.

۲ – سازگاری:

افرادی که از سازگاری خوبی برخوردارند ، توانائیهای خود را در مسیر فعالیت های بارور و مفید به کار می اندازند، زندگی را دوست دارند و بی آنکه نیازی به تقلا داشته باشند از پس مشکلات آن برمی آیند. آنها به کار به عنوان تفریح می نگرند و با نشاط و شاداب هستند.

۳ – عزت نفس و پذیرش :

افراد سالم تا حدودی این احساس را دارند که آدمی هستند با ارزش و مورد قبول اطرافیان خود ، با افراد دیگر راحت هستند و قادرند در موقعیت های اجتماعی به طور خود جوش عمل کنند . یکی از اصول مهم بهداشت روان ، احترام شخص به خود اوست و اینکه خود را ارزشمند بداند . فرد سالم احساس می کند که افراد اجتماع او را می پسندند و او نیز با نظر موافق به آنان می نگرد .
۴ – واقع بین بودن:
افراد سالم درک درستی از واقعیت ها دارند. آنان درارزیابی واکنشها و توانائیها خود واقع بین هستند. توانائیهای خودشان را پیش از آنچه هست ارزیابی نمی کنند. زیادتر از توان خود درگیر کار نمی شوند ، توانائیهای خود را دست کم نمی گیرند و از کارهای دشوار شانه خالی نمی کنند . واقع بینی و شناخت محدودیتهای خویش (جسمی و ذهنی) از اصول مهم بهداشت روان می باشد .
افراد سالم علاوه بر اینکه درک درستی از توانائیهای خویش دارند ، واقع بینی در خور توجهی د رتفسیر آنچه در دنیای اطرافشان می گذرد نشان می دهند ، آنان سعی میکنند بدون پی پیش داوری منفی به درک درستی از رفتار و گفتار دیگران برسند . افراد سالم سعی میکنند افراد درگیر را آنگونه که هستند بپذیرند نه آنگونه که انتظار دارند.

۵ – توانایی کنترل رفتار خود:

افرادسالم اطمینان کافی دارند که می توانند رفتار خود را کنترل کنند . گاهی ممکن است تکانشی عمل کنند . اما در صورت لزوم قادرند انگیزه های منفی خویش را مهار کنند . آنها مسئولیت اعمال خود را به عهده می گیرند .

۶ – خودشناسی :

افراد سالم تا حدودی به انگیزه ها و احساسات خود واقف هستند . هر چند هیچکدام از ما نمی توانیم درک کاملی از احساسات و رفتار خود داشته باشیم و لی افرادسالم احساسات وانگیزه های مهم خود را از خود پنهان نمی کنند ، خودآگاهی آنان بیشتر از کسانی است که بیمار هستند .
شناخت و پذیرش احساسات فرد ، خواه خوشایند یا ناخوشایند و بیان آنها به بهداشت روانی ما کمک می کند . در بسیاری از موقعیت ها بروز هیجانهای ناخوشایند را باید یک واکنش عادی به حساب آورد . هیچ دلیلی برای شرمگین شدن از احساس خشم نسبت به کسی که به عهد خود وفا نکرده وجود ندارد . این هیجانها طبیعی هستند و پذیرفتن آنها بهتر از انکارشان است .
** در انتها بفرمایید چنانچه نتوانیم هیجانی را مستقیم بیان نماییم برای رهایی از فشار روانی چه باید بکنیم؟
هنگامی که نتوان هیجانی را مستقیم ابراز کرد ، برای رهایی از فشار روانی ناشی از آن بهتر است راهی برای برون ریزی آن پیدا کرد. پیاده روی طولانی ، کوبیدن بر توپ فوتبال یا در میان گذاردن مسئله با یک دوست می تواند خشم شما را فرو نشاند.
خدمات بهداشت روان جامعه نه تنها بر تشخیص زودرس و درمان بیماری توجه دارد بلکه بر حفظ سلامت روانی و ارتقاء آن و پیشگیری از بیماریهای روانی نیز اهمیت ویژه ای قایل است. اهم این خدمات شامل تشخیص زودرس و درمان، بازتوانی، روان درمانی، آموزش بهداشت روان، استفاده از داروهای مربوطه، خدمات پیگیری و مراقبت است، این خدمات در برگیرنده کلیه گروه های سنی اجتماع بوده و به تمام طبقات و گروه ها مربوط می گردد.