۰۸:۳۵ - دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳

در جشن 20 سالگی نخستین خانه مطبوعات کشور

جای خالی مدیران اصفهان با حضور جوانان پُر شد

بیستمین سالگرد تاسیس خانه مطبوعات اصفهان در حالی برگزار شد که با عدم استقبال مسئولان استان روبه‌رو شد و نکته به ظاهر مثبت آن حضور خبرنگاران جوان بود.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا” خانه مطبوعات، شاید تنها مأوا و پناهگاه صنفی موجود برای اصحاب رسانه و جامعه خبری استان اصفهان است.

خانه‌ای که در نبود بودجه‌ آرام‌آرام روزگار می‌گذراند و درصدد حفظ حیات خویش و سرخ نگه‌داشتن صورت خود با سیلی است.

خانه‌ای که سعی کرده دست به زانوی توانمندی‌های خود بگیرد و حرکت کند تا آنکه عصای قرضی دیگری را بگیرد، تشکلی صنفی که هر از گاهی از لایه عدم حضور و نقش کم‌رنگ خود بیرون می‌آید و برنامه‌هایی را انجام می‌دهد تا این پیام را به اصحاب رسانه و اعضای خود برساند که هنوز هست، زنده است و وجود دارد.

پیامی که شاید بر مدار سینوسی در دوره‌های زمانی حرکت ‌می‌کند و گاهی در قله و گاهی در فرود است، ولی هست، وجود دارد، وجودی که گرچه به‌دلیل عدم حمایت‌های مالی برخی از اشخاص (به ویژه حقوقی) و یا نامهربانی‌های بعضی افراد کم‌رنگ شده و یا به تعبیری دست پدرانه‌اش بر سر فرزندان رسانه‌ای کمتر حس می‌شود.

خانه مطبوعات اصفهان در سال گذشته در سال 73 تشکیل شد و اکنون با دارا بودن 220 عضو فعال رسمی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

مدیر خانه مطبوعات اصفهان در جشن 20 سالگی خانه مطبوعات اصفهان تصریح کرد: بزرگ‌ترین نقدی که در دو دهه فعالیت خانه مطبوعات استان اصفهان به آن وارد شده و ضعف این خانه محسوب می‌شود، عدم قدرت اجرایی آن است.

حقیقت امر آن است که مطلب بیان‌ شده، نکته‌ای است که شاید انگیزه‌ها را از حضور فعالانه پیشکسوتان عرصه خبری گرفته است، عدم بستر لازم قانونی و رسمی برای تصمیم‌سازی توسط اصحاب رسانه در برهه‌های حساس اجتماعی با وجود داشتن چشمانی تیزبین و گوشانی حساس، پیام ابزاری بودن را به قشر خبری استان ساطع کرده است.

منصور گلناری البته به این نکته اذعان کرد که خانه مطبوعات با وجود اینکه ضعف‌ها و نقص‌های زیادی داشته اما توانسته تا 20 سال ماندگار بماند مسئله‌ای که بسیاری از اصناف و تشکل‌ها پس از چهار یا پنج سال فعالیت متوقف می‌شوند یا تنها در حد یک نام باقی می‌مانند.

وی با اشاره به سابقه تشکیل خانه مطبوعات استان اصفهان بیان کرد: این خانه سال 73 به‌عنوان نخستین خانه مطبوعات کشور در اصفهان تشکیل شد و تاکنون پا برجاست.

آیین جشن 20 سالگی تأسیس و تشکیل خانه مطبوعات استان اصفهان با همه مشقت‌ها و انتقادات خود اصحاب رسانه از چندین روز قبل نسبت به زمان برگزاری آن در اوج و پیک کاری خبری از ساعت 9 تا 11 صبح امروز در تالار شهروند برگزار شد.

جشن 20 سالگی نخستین خانه مطبوعات کشور در اصفهان حاوی پیام‌های زیادی است، نخستین پیام آن تجربه اندوخته شده فراوانی است که می‌تواند نویدبخش اتفاقاتی نو برای اصحاب رسانه باشد.

دومین پیام آن است که جشن 20 سالگی خانه مطبوعات استان اصفهان حاکی از رسیدن این خانه به قله بلوغ رفتاری و گفتاری و البته دامنه راه است، راهی که تا رسیدن به قله افتخارات، موفقیت و رضایت صنف خبرنگاری باید تلاش کرد و تازه به نیمه‌ راه رسیده‌ایم.

پیام دیگر 20 ساله شدن خانه مطبوعات استان اصفهان حاکی از پیشتازی پیشکسوتان اصحاب رسانه و خبر استان اصفهان در کشور در 20 ساله گذشته است که با همت و فکر خود نخستین خانه مطبوعات را تشکیل داده‌اند.

رئیس شورای شهر اصفهان نیز که خود در سال‌های نه چندان دور در کسوت روابط عمومی و ارتباط مؤثر و مستمر با اصحاب رسانه در شهرداری اصفهان بوده امروز بر صندلی ریاست شورای شهر تکیه زده، سخنران بعدی جشن بود.

رضا امینی، مدیری است که نه تنها با مفاهیم خبری و اصحاب رسانه بیگانه نیست بلکه خود را از این قشر می‌داند، مدیری که بر اساس سخنرانی‌اش به خوبی به دردها و دغدغه‌های خبرنگاران و عکاسان آشنا بود اما او هم مانند دیگران اقدامی مؤثر برای حل مشکلات این قشر تلاشگر نکرده است.

هدیه امینی در کسوت رئیس شورای شهر برای جشن تولد بیست سالگی فرزند خانه مطبوعات استان، تنها یک خبر عنایت مالی برای تعمیر دفتر خانه مطبوعات استان بود که باید در انتظار این کادوی در بسته شورای شهر نشست.

در ادامه سخنرانی‌های جلسه، نوبت به حجت‌الاسلام قطبی مدیر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان رسید، کسی که شاید بتوان او را تنها متولی رفع مشکلات اصحاب رسانه دانست.

او هم همچون دیگران و سنوات گذشته، بر اهمیت موضع کار رسانه‌ای و قسم خوردن خداوند بر قلم و آب شدن قلم و خبرنگار توأمان برای ارتقای جامعه تاکید کرد.

حجت‌الاسلام قطبی در سخنان خود جسارتی رسانه‌ای خرج کرد و از عدم حمایت مناسب ارشاد نسبت به خبرنگاران گلایه کرد که مورد توجه خبرنگاران قرار گرفت.

این جشن با تجلیل از برخی از پیشکسوتان رسانه و مو سفیدان و ریش‌سفید کرده‌ها در این عرصه برگزار شد، جشنی که انتظار می‌رفت پرشورتر و زیبنده‌تر برگزار می‌شد اما نشد.

زیبنده‌تر از آن جهت که علی‌رغم تلاش شبانه‌روزی مسئولان برگزارکننده این جشن و دعوت از مدیران و مسئولان روابط عمومی دستگاه‌های دولتی استان به‌منظور حضور و تجلیل، انگشت‌شمار بودند مدیرانی که این دعوت را لبیک و بر خود احترام گذاشته بودند و به این مراسم آمدند.

تجلیل از برخی از مدیران دولتی دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که در طول این چند ساله بیش‌ترین بار خود را بر دوش اصحاب رسانه انداخته بودند و ارتباطی متقابل حاصل کرده بودند، بخشی از برنامه جشن 20 سالگی خانه مطبوعات بود که با حضور سرد و نه چندان درخور شأن خبرنگاران مواجه شد.

چه بسیار مسئولانی نظامی و دولتی استان که دعوت اصحاب رسانه و خانه مطبوعات را نادیده گرفته و نیامدند، چه صندلی‌های خالی تالار که برای حضور مدیران دولتی رزرو شده بود و تا پایان جلسه جای خالیشان در قاب عکاسان خودنمایی می‌کرد.

اما نکته‌ای که نمی‌توان راحت از کنار آن گذاشت، حضور سبز، گرم و پرشور خبرنگاران جوانی بود که گرمابخش محفل رسانه‌ای شد.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.