شاهین پرس

برای ما مهم است که شانه به شانه اسرائیل باشیم / یکی از سخت‌ترین رژیم‌های تحریمی تاریخ را بر ضد ایران اعمال کرده‌ایم

کدخبر: 27800
۹ اسفند ۱۳۹۳ در ساعت ۱۱:۰۰ قبل از ظهر

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز جاش ارنست، سخنگوی کاخ در کنفرانس خبری جمعه خود در پاسخ به سوالی در خصوص سفر نتانیاهو به آمریکا برای سخنرانی در کنگره، اسرائیل را نزدیک‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه دانست که آمریکا اعتقاد دارد که باید شانه به شانه آن حرکت کند.

وی تصریح کرد که آوردن ایران به میز مذاکرات به همان اندازه به امنیت ملی آمریکا کمک می‌کند، به امنیت اسرائیل هم کمک خواهد کرد.

وی در خصوص تهدید سخنرانی نتانیاهو برای مذاکرات هسته‌ای با ایران نیز گفت که روشن است که نتانیاهو منتقد مذاکرات و برنامه مشترک اقدام بوده است.

ارنست با اشاره به سخنان نتانیاهو مدعی شد که توافق هسته‌ای با ایران در حذف ذخایر هسته‌ای این کشور موفق بوده است.

به گفته سخنگوی کاخ سفید، توافق ژنو مستند خوبی بوده چرا که ایران را به بحث‌های جدی هسته‌ای وادار کرده و پیشرفت هسته‌ای ایران را متوقف کرده است.

وی تحریم‌های ضدایرانی را یکی از سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ دانست که برخی کشورها برای اجرای آن دست به ایثار اقتصادی زده‌اند. تحریم‌های جدید می‌تواند ائتلافی را که برای اجرای این تحریم‌ها به وجود آمده را از میان بردارد و ایران مجبور به گرفتن تصمیمات سخت لازم نشود.

ارنست تصریح کرد که بازرسی‌ها پس از توافق نهایی از تمام سطوح چرخه تامین سوخت هسته‌ای ایران انجام خواهد شد.

به گفته سخنگوی کاخ سفید، راه دیپلماسی بسیار موثرتر از راه حل نظامی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران بوده است چون ایرانی‌ها خود انتخاب کرده‌اند که برنامه هسته‌ای خود را محدود کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مدعی شد که برنامه مشترک اقدام برنامه هسته‌ای ایران را به عقب بازگردانده و بازرسی‌ها را از برنامه هسته‌ای این کشور افزایش داده است.

ارنست در پاسخ به سوالی در خصوص حضور القاعده در ایران گفت که ما نگرانی‌های زیادی در خصوص ایران و حمایت آنها از گروه‌های تروریستی داریم اما ایران به القاعده ربطی ندارد. در راس نگرانی‌های ما در خصوص ایران، برنامه هسته‌ای آنهاست و نگرانی‌های دیگر در خصوص اسرائیل و همچنین شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران است.

وی مدعی شد که اگر ایران بخواهد به سلاح هسته‌ای دست یابد این امر منجر به رقابت هسته‌ای در خاورمیانه می‌شود که خود به حد کافی ناآرام است. نگرانی دیگر ادبیات ضدیهودی ایران و تهدید اسرائیل است. ما فهرستی طولانی از نگرانی‌ها در خصوص ایران داریم.