۱۷:۰۳ - شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳

مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت:

11 میلیون جوان ایرانی در آستانه ازدواج

مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر 11 میلیون جوان در آستانه ازدواج در کشور قرار دارند، افزود: بخش قابل توجهی از آنها در حال گذراندن سنین مناسب ازدواج و باروری هستند.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا” دکتر محمداسماعیل مطلق در همایش ” تبیین سیاست‌های کلی جمعیتی در راستای افزایش نرخ باروری کلی مبتنی بر سلامت مادر و کودک” در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان درخصوص «جمعیت، سلامت باروری چالش‌ها و پیشنهادها براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری» سخنرانی کرد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین تغییر و تحول جمعیتی در چند دهه اخیر در کشورهای در حال توسعه، کاهش چشمگیر باروری بوده است، گفت: عوامل اقتصادی و فرهنگی زیادی رفتار باروری را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

مدیرکل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت تصریح کرد: اگر میزان باروری جمعیت در کشوری زیر 2.1 درصد باشد آن کشور با تهدید سلامت مواجه است، بنابراین وزارت بهداشت در برابر این تهدید برنامه‌هایی را طرح‌ریزی کرده است.

مطلق با بیان اینکه در سال 62 میزان نرخ باروری 6.8 گزارش شد، گفت: اکنون میزان نرخ باروری کشور 1.8 است که تهدید سلامتی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 11 میلیون جوان در آستانه ازدواج در کشور قرار دارند، افزود: بخش قابل توجهی از آنها در حال گذراندن سنین مناسب ازدواج و باروری هستند.

مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، ادامه داد: در بررسی دلایل و آثار افزایش سن ازدواج دختران روستایی، مهاجرت پسران به شهرها به عنوان مهم‌ترین عامل در بالا رفتن سن ازدواج دختران روستایی عنوان شده است.

مطلق از مهم‌ترین آثار ازدواج را ایجاد مودت میان زوجین خواند و گفت: تجربه همسر شدن و پس از آن پدر و مادر شدن نوعی کمال شخصیتی محسوب می‌شود و فرد در اثر این تجربه‌ها دیگران را بخشی از خود احساس می‌کند.

وی با اشاره به کاهش ازدواج در سال‌های 85 تا 92 گفت: متاسفانه در 9 ماهه سال 93 نیز میزان ازدواج کاهش داشته است.

مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به کاهش نرخ باروری در کشور، گفت: براساس سرشماری سال 90 میزان باروری در استان گیلان 1.3 گزارش شده که کمتر از حد جایگزینی است.

مطلق با بیان اینکه روند طلاق از سال 85 تا 92 رو به افزایش است، گفت: میزان طلاق در سال 92 نیز 152 هزار و 369 مورد گزارش شده است.

وی با بیان اینکه در سال 91 در هر ساعت 16 طلاق اتفاق افتاده است، گفت: این رقم در سال 92 در هر ساعت به 18 مورد رسیده است که 80 درصد مطلقه‌ها زیر 30 سال سن دارند.

مدیرکل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، مشاوره‌های سلامت باروری، بهبود امور مربوط به ازدواج و طلاق را از راه‌های موثر در کاهش طلاق و افزایش ازدواج برشمرد.

مطلق با بیان اینکه سالانه 440 هزار فرصت فرزندآوری از دست می‌رود، گفت: 410 هزار فرصت فرزندآوری در زنان ازدواج نکرده، 10 هزار فرصت براساس فوت همسر و 20 هزار فرصت بر اثر طلاق است.

وی در عین حال به عوارض تک فرزندی اشاره کرد و گفت: تک فرزندی دارای عوارض اجتماعی و روانی است که موجب بر هم خوردن توازن و تعادل نسلی، کمرنگ شدن همبستگی اجتماعی و … می‌شود.
منبع:دانا
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.