۰۸:۰۰ - یکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳

کارت سوخت ها با قیمت جدید شارژ شد!

مجلس افزایش 5 درصدی قیمت فرآورده های نفتی برای سال آینده را تصویب کرده اما از سوی دولت، این موضوع را با فاز بعدی هدفمندی یارانه ها بی ارتباط دانسته است. به این معنی که در سال آینده تغییر قیمت بنزین محتمل بوده و این هیچ ربطی به این افزایش پنج درصدی فعلی نیست.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ / تا قبل از 25 بهمن ماه سال جاری از سوی وزیر نفت چندین بار اعلام شد که در سال آینده هیچ گونه خبری از تغییر قیمت در بنزین و گازوئیل(فرآورده های نفتی) و همه به این خیال بودند که برای اولین بار در چند سال اخیر قیمت بنزین از سالی به سال دیگر تغییری نخواهد کرد اما جالب اینجاست که هنوز یک ماه از این اخبار نگذشته، در چند روز اخیر اعلام شد که به احتمال بسیار زیاد آخرین شارژ سهمیه بنزین خودروها در سال جاری با قیمت فعلی انجام و از ابتدای سال آینده تمامی کارت های سوخت از بنزینی با قیمتی بالاتر نسبت به قیمت فعلی بهره مند خواهند بود.

بامداد شنبه آخرین سهمیه بنزین های سال 93 به کارت سوخت ها واریز شد اما فعلا هیچ خبری از دادن سهمیه ای اضافی تحت عنوان عیدی به مردم نبوده و تنها مسئله ای که قطعیت دارد همان افزایش قیمت مواد سوختی به میزان پنج درصد (5%) است. ضمن آنکه این شارژ کارت های سوخت با حذف سهمیه بنزین های باقی مانده 400 تومانی درون کارت بوده، البته با این افزون که حذف شدن هر یک لیتر بنزین 400 تومانی برابر با واریز دو لیتر بنزین 700 تومانی اضافه بوده است، به این معنا که اگر در یک کارت سوختی 100 لیتر بنزین 400 تومانی وجود داشته، این 100 لیتر به 200 لیتر بنزین 700 تومانی تبدیل شده و سهمیه 60 لیتر بنزین اسفند ماه نیز با قیمت 735 تومان به آن اضافه می گردد.

این خبر درحالی است که مجلس افزایش 5 درصدی قیمت فرآورده های نفتی برای سال آینده را تصویب کرده اما از سوی دولت، این موضوع را با فاز بعدی هدفمندی یارانه ها بی ارتباط  دانسته است. به این معنی که در سال آینده تغییر قیمت بنزین محتمل بوده و این هیچ ربطی به این افزایش پنج درصدی فعلی نیست.

از طرفی سهمیه گازوئیل خودروهای عمومی نیز از بامداد روز شنبه، هر لیتر 2500 ریال به کارت سوخت خودروها واریز شده است.

از طرفی خبرها حاکی از آن است که پس از تصویب افزایش 5 درصدی قیمت فراورده‌های نفتی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و تأمین منابع مالی سهم دولت در توسعه پالایشگاه‌ها و زیرساخت‌های تأمین، ذخیره‌سازی و توزیع فرآورده‌ به عنوان وظایف اصلی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام شد.

شایان ذکر است که این افزایش پنج درصدی فرآورده های نفتی به خزانه دولت واریز و به عنوان منبع اصلی مخارج مذکور عنوان می شود. این منابع جزء درآمد شرکت محسوب نشده و معاف از مالیات می باشد.

گفتنی است اگر قیمت بنزین را به نسبت سرانه متوسط درآمد در بین کشورهای دنیا مقایسه کنیم متوجه می شویم که از نظر قیمت بنزین ایران در رده کشورهایی قرار دارد که بنزین نسبت به سرانه متوسط درآمد گران عرضه می شود و فقط چند کشور در دنیا هستند که قیمت بنزین بالاتری نسبت به ایران دارند. سااام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.