۱۱:۰۰ - پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳

‌‌باهنر در همایش اقتصاد مقاومتی مطرح کرد

‌گلایه رهبر انقلاب از ‌بی‌تو‌جهی به اجرای اقتصاد مقاومتی/ بدهکاری 10 هزار میلیارد تومانی‌ برخی وزارتخانه‌ها‌ به پیمانکاران

نایب رئیس دوم مجلس با اشاره به ‌گلایه رهبر معظم انقلاب نسبت به بی‌تو‌جهی در اجرای اقتصاد مقاومتی از سوی مسئولان گفت: مسئولان جرأت و شجاعت کافی را برای اجرا ندارند.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا” محمدرضا باهنر صبح امروز در همایش اقتصاد مقاومتی که به مناسبت بزرگداشت روز مهندس در تالار اتاق بازرگانی برگزار شد، اظهار کرد: قطعا همگرایی و نزدیکی مهندسان و نهادهای مهندسی در جهت پیشرفت کشور مؤثر است.

وی به حضور جمعی از مهندسان به نمایندگی از نهادهای انجمن‌های مهندسی خدمت رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: من در این جلسه گزارش مفصلی از دستاوردها و نقش مهندسین در توسعه کشور خدمت رهبری ارائه کردم و همچنین بر نقش‌آفرینی جامعه مهندسین ‌در اجرای اقتصاد مقاومتی بسیار تاکید کردم.

باهنر اظهار کرد: رهبری در این جلسه خطاب به من و جامعه مهندسین حاضر گفتند که من بیش از یک هزار بار واژه اقتصاد مقاومتی را از زبان مسئولان شنیده‌ام ولی عملی متناسب با آن ندیده‌ام.

وی تاکید کرد: تعبیر من این است که رهبری یک گلایه شدید‌الحنی نسبت به شعاری شدن اقتصاد مقاومتی داشتند و این امر برای ما یک هشدار است.

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متاسفانه امروز هنوز مسئولان اجرایی، قانون‌گذاران و حتی مردم از اصول اقتصاد مقاومتی فهم درست، اعتقادی صحیح و البته جرأت و شجاعت کافی را برای اجرا ندارند.

وی با تاکید بر اینکه امروز کشور عادت کرده که با رانت نفت زندگی کند و این با توجه به شرایط حاکم بر جهان امروز قطعاً یک نقطه ضعف است، ‌اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی 23 بند دارد که بسیاری از بندهای آن هنوز مغفول مانده، دولت کارهایی در بحث نرم‌افزاری اقتصاد مقاومتی انجام داده ولی کافی نیست، نخستین گام در اجرای اقتصاد مقاومتی توسط دولت کاهش هزینه‌هاست.

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در بودجه سال‌ آینده درآمدهای نفتی و غیر‌نفتی کشور مجموعاً در خوش‌بینانه‌ترین حالت حدود 60 درصد ارز امسال بوده که این امر، هم مشکل‌ساز است و هم یک نعمت محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: برآورد ما برای سال آتی میانگین فروش نفت حداکثر 55 دلار است و تقریبا درآمدهای بودجه عمومی دولت از نفت با بودجه عمرانی یکسان می‌شود.

باهنر اشاره‌ای به هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت نقدی یارانه‌ها در دولت قبل کرد و گفت: با وجود همه مخالفت‌های ما این پرداخت به صورت نقدی صورت گرفت به نحوی که در هر ماه برای پرداخت یارانه بالغ بر 600 میلیارد تومان با کسری مواجه می‌شدیم.

وی ابراز کرد: امیدواریم دولت یازدهم تدبیری برای این امر انجام دهد و با کمکی که مجلس به دولت کرده و مجوزها و حکم‌های لازم را برای حذف عده‌ای از یارانه‌بگیرها به آن داده این امر در سال 94 پیگیری و محقق شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح لوازم ضروری برای محقق شدن اقتصاد مقاومتی گفت: تدبیر، خرد، تفکر، جسارت و شجاعت قطعا اصول اولیه محقق شدن اقتصاد مقاومتی است هیچ تصمیم اقتصادی در کشور وجود ندارد که همه یکسان از آن سود ببرند پس ما باید به دنبال تصمیماتی باشیم که جامعه هدف آن برای بهره‌مندی از سود بیشترین باشد.

وی بیان کرد: جوانان کشور به خوبی ثابت کرده‌اند که هرگاه با توکل بر خدا و شجاعت و جرأت تصمیم گرفتند و در عرصه‌ای گام نهادند (عرصه‌هایی چون فناوری نانو، انرژی هسته‌ای و هوا فضا) به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند.

وی در ادامه با لحنی گلایه‌مندانه و البته متذکرانه عنوان کرد: ما هنوز بعد از گذشت سه دهه در صنعت خودروسازی و ماشین‌سازی دچار مشکل هستیم و تلاش قابل توجهی در انجام این امر سهواً یا عمداً‌ نمی‌کنیم.

باهنر تاکید کرد: امروز یک خودروی ایرانی به قیمت 30 میلیون تومان، برای حرکت کردن به مسافت 100 هزار کیلومتر در کشور حداقل 70 میلیون تومان هزینه بر دوش کشور وارد می‌کند.

رئیس جامعه اسلامی مهندسین کشور اظهار کرد: بر طبق فرمایش رهبری مسئله صادرات را نباید محدود به خدمات کرد و در زمینه صدور کالاهای استاندارد و مطابق با نیاز جهانی اقدام و تلاشی جدی کرد.

وی خطاب به جوانان و فعالان اقتصادی حاضر در جلسه گفت: متاسفانه بروکراسی اداری حاضر در کشور بسیار خسته‌کننده و کسل‌کننده است و این دغدغه و دردی است که فعالان اقتصادی و کارآفرینان دارند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: امروز مجموع بدهکاری برخی از وزارتخانه‌های دولتی بیش از 10 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران است که پرداخت نشده و این در حالی است که اگر یکی از شرکت‌های پیمانکار 100 میلیون تومان مالیات بدهکار باشد هزار انگ و ننگ به آن زده می‌شود.

وی اذعان کرد: بخش خصوصی امروز یک وکیل مدافع بزرگ می‌خواهد تا صدایش را به جای خوبی برساند.

باهنر در پایان با بیان اینکه تنها سه نظام مهندسی چون ساختمان، معدن و نظام مهندسی کشاورزی به طور قانونی و رسمی در کشور است، گفت: بسیاری از مهندسین کشور زیرپوشش این سه نظام مهندسی نبوده و اغلب در 500 تشکل و انجمن مهندسی فعالیت می‌کنند که تشکیل شورای هماهنگی مجامع و نظامات مهندسی استان اصفهان و همچنین کشور گامی مؤثر برای همگرایی آنها است.

‌انتهای پیام

منبع:فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.