۰۸:۴۰ - یکشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۲

ظریف در نشست خبری:

کاهش تحریم‌ها از دو یا سه هفته آینده آغاز می‌شود

وزیرامور خارجه بعد از توافق ایران و 1+5 گفت: توافق ایران و 1+5 قدم اول است و طرفین باید بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک به کار و همکاری ادامه دهند.

IMG07592244

 

وزیرامور خارجه بعد از توافق ایران و 1+5 گفت: توافق ایران و 1+5 قدم اول است و طرفین باید بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک به کار و همکاری ادامه دهند.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا به نقل از مهر، محمد جواد ظریف در پایان مذاکرات ایران و 1+5 در آغاز نشست خبری گفت: من ار دوستان ایرانی اجازه می خواهم به احترام بقیه انگلیسی صحبت کنم.

وی افزود: تشکر بسیار از دولت سوییس برای مهمان نوازی و سازمان ملل برای فراهم آوردن فرصت تشکر از خانم اشتون برای راهبری این موضوع همین الان روزهای سختی را پشت سر گذاشته ایم .
ظریف گفت :  می توانیم با همکاری بیشتر پیش رویم این اولین قدم است، باید باز هم با هم بر اساس همان موازینی که این مذاکرات بر اساس آن گشوده شد ، یعنی احترام متقابل کار کنیم تا این مساله تمام شود. باید بر اساس برابری و نفع مشترک آماده هستیم اعتمادی که از دست داده بودیم، احیا کنیم .
ظریف در پاسخ به این سئوال که مهمترین محور توافق امروز چیست ؟ گفت : توافق امروز چند حوزه مهم دارد مهم تر از همه این است که برنامه غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده است . این برنامه ادامه خواهد داشت.

وی درباره ضمانت اجرای تعهد غربی ها پاسخ داد: ما یک کمیته مشترک تشکیل دادیم برای اینکه توافق را مورد پایش قرار دهد و تلاش می کنیم اعتمادی که از بین رفته به وجودبیاید و به سمتی حرکت کنیم که طرفین را هدایت کند  و به توافق لازم برسیم.

ظریف افزود: امیدواریم در جهتی که پیشبرد ما را مدیریت کند و قادر باشیم اعتماد ایرانیان را به دست آوریم حرکت کنیم.
وی گفت: امروز شاهد بودیم مقاومت مردم ایران و پذیرش فشارهایی که به صورت غیر قانونی بر مردم وارد شد به ثمر نشست و جامعه جهانی شاهد بود که برای بار دوم دو هفته وزیران خارجه کشورهای قدرتمند برای مذاکره با خدمتگزار شما به ژنو آمدند.

وی افزود: مذاکرات دشوار بود و تلاش های زیادی انجام شد و در نهایت به این تصمیم رسیدند که تنها راه برخورد با ملت ایران احترام متقابل است.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه برنامه غنی سازی ادامه خواهد داشت و حق مردم در معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای به عنوان یک حق غیر قابل انفکاک پذیرفته شده است اظهار داشت: در توافق صورت گرفته که با یک شروع جدی در شش ماه آینده و مذاکراتی که به سمت رفع کامل تحریم ها و در عین حال غنی سازی اورانیوم 5 درصدی ادامه پیدا می کند.

وی تاکید کرد: مراکز غنی سازی تعطیل نخواهد شد، برنامه آب سنگین ما با همین وضعیت کنونی ادامه پیدا می کند و هیچ ماده ای از کشور خارج نخواهد شد. در عین اینکه تحریم ها کاهش می یابد و منابع مالی ایران که از دستیابی به آن جلوگیری شده بود، برمی گردد.

ظریف افزود: برنامه هسته ای ایران به سمت عادی شدن پیش می رود و دیدید که چگونه با یک بحران غیرضروری دست و پا می زدند تا از توافق جلوگیری کنند. به یاری خدا و با تلاش همه دست اندرکاران این برنامه به سمت حل شدن پیش می رود و از مشتعل شدن آتش درگیری در منطقه کاسته شده و این خواسته بدخواهان به سنگ خورده و دیدند که نمی توانند با دروغ و فریب مانع مردم بزرگ ایران شوند که به نظر من این واقعیت بزرگی است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه تمام تلاش های رژیم صهیونیستی برای وارونه نشان دادن برنامه هسته ای ایران و چهره ایران به تدریج خنثی می شود، گفت: آثار اولیه را در حرکت امروز مشاهده کردیم و دیدیم قدرتی که ادعا می کرد می تواند بر افکار عمومی کنترل داشته باشد عقب رانده شد.

وی با تاکید بر اینکه یک لحظه از حقوق ملت ایران غافل نخواهیم شد، گفت: این برنامه عمل در چهار صفحه است که متن انگلیسی آن بند ندارد و در سه مرحله اهداف، اقدامات متقابل اولیه و گام نهایی طراحی شده استکه هم در قسمت اهداف و هم در قسمت گام نهایی برنامه غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده است و یک کمیته مشترک بر اجرای آن نظارت می کند.

ظریف گفت: این یک برنامه شش ماهه است در عین حال تلاش می کنیم از طریق گام اول زمینه برای حل این مشکل به طور کامل برداشته شود.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه تمامی این اقدامات قابل بازگشت است، گفت: در صورت دیدن هر گونه بدقولی و نقض عهد می توانیم به گذشته بازگردیم. ما یک طرفه تعهدات را اجرا نمی کنیم و همه اقدامات قابل بازگشت است. ما با هدف رسیدن به یک راه حل جامع وارد شدیم در عین حال آمادگی داریم تا اگر دیدیم طرف مقابل از این فرصت استفاده کند به عقب برگردیم. فکر می کنم آنها از پنجره ای که انتخابات ایران باز کرد به نحو احسن استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که جان کری در اظهاراتش گفته است که حق غنی سازی ایران را به رسمیت نمی شناسد گفت: این سند غنی سازی ایران را به رسمیت می شناسد، ضرورت دارد کشورهایی که بر مردم ایران فشار وارد کرده بودند فشارها را متوقف کنند و این سند نشان می دهد که این فشارها در سراشیبی حق غنی سازی در معاهده ان پی تی به رسمیت شناخته شده است و به طور کلی هیچ جای معاهده درباره نیروگاه یا رآکتور هسته ای صحبت نشده است بنابراین این فضاسازی ها مغلطه است چرا که حق غنی سازی ایران در ان پی تی به رسمیت شناخته شده است البته تصویری که آمریکا از ان پی تی دارد مورد قبول همه کشورها نیست. نباید این مسائل ما را از اصل موضوع دور کند.

ظریف افزود: مهم این است که ما مقاومت کرده و به نتیجه رسیده ایم، دنیا برنامه غنی سازی ما را به رسمیت شناخته است. آن چه مهم است همین سند را بدترین معامله قرن برای ایران می دانستند.

وزیر خارجه در پاسخ به این سئوال که آیا این توافق آغاز بازگشت مصالحه بین کشورهاست ، گفت : هدف ما حل مسئله هسته ای بوده است.
وی گفت: ما نتایج را در چند روز گذشته دیدیم در آن جهت حرکت می کنیم و امیدوارم علاوه بر حل مساله هسته ای قدم های محکمی برای اعتماد ایرانیان برداریم، شروع خوبی بود.
ظریف خاطر نشان کرد: هدف اول حل مسئله هسته ای بوده است. من همیشه معتقدم که اگر قادر باشیم جلوی یک عمل غیرقانونی را بگیریم مهم است ، استفاده از زور برای تحریم دیگران که مدت های زیادی است روی میز قرار دارد غیر قانونی است.
وی ادامه داد: در رابطه با حقوق ما اگر معاهده منع تکثیر تسلیحات اتمی را بخوانید اشاره کرده به حقوق کشورها که می توانند در چارچوب ان پی تی غنی سازی کنند و دیگر کشورها باید به آن احترام بگذارند و بحثی را که در چند سال گذشته متمرکز بودیم این بوده که جامعه بین الملل این حق را به رسمیت بشناسد.
وزیر امور خارجه گفت : بر اساس ان پی تی جامعه بین المللی فکر می کند ما این حق را داریم به غنی سازی بپردازیم.
وزیر خارجه در پاسخ به اینکه گفته می شود در توافق ایران و 1+5 اشاره ای به حق غنی سازی نشده گفت: این حق نیازی به شناسایی مستقل ندارد برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و شناسایی در آن ماده آمده است.
وی در خصوص مخالفت های احتمالی عربستان و رژیم صهیونیستی و برخی دیگر با توافق ایران و 1+5 خاطر نشان کرد: این موافقت نامه در جهت حل مشکلی است که سایه خود را بر تمام دنیا و منطقه گذاشته است.من هیچ توجیهی برای مخالفت با حل این موضوع نمی بینم، ما معتقدیم منطقه ما و خلیج فارس اولویت ماست و آن اولویت حفظ خواهد شد و به همسایه های خود توضیح خواهیم داد.
وی تاکید کرد:همیشه همسایه های ما در اولویت خواهند بود.
ظریف همچنین در نشست خبری با خبرنگاران ایرانی بار دیگر تاکید کرد که طبق این توافقنامه هیچ یک از مراکز غنی سازی ایران تعطیل نخواهد شد، برنامه آب سنگین اراک با همین وضعیت کنونی ادامه می یابد، هیچ ماده ای از کشور خارج نمی شود و تمام مواد غنی شده در ایران می ماند.

وی همچنین خبر داد که طبق این توافق هیچ تحریمی اضافه نخواهد شد و تحریم های موجود به سمت کاهش پیش خواهد رفت.

به گفته وزیر امور خارجه با این توافق امکان دسترسی ایران به منابعی که به طور غیر قانونی سلب شده بود فراهم می شود و این روند بلافاصله بعد از اجرای توافقنامه که با فراهم شدن شرایط احتمالا دو تا سه هفته طول خواهد کشید، آغاز خواهد شد.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش گفت: تمام اقداماتی که در مرحله اول اجرا خواهد شد اقدامات قابل بازگشت است و هر گونه بدقولی و نقض عهد با واکنش متقابل مواجه خواهد شد و امکان بازگشت وجود دارد.

وی افزود: البته ما از ساز و کار رسیدگی که در توافق دیده شده استفاده خواهیم کرد اما این بدان معنا نیست که ما در شرایطی باشیم که اگر طرف مقابل به تعهدش عمل نکرد موافقتنامه را یکطرفه اجرا کنیم.

وزیر امور خارجه ایران گفت: ما معتقدیم طرف مقابل تمام راه های غلط را امتحان کرد و امروز به این نتیجه رسید که از این پنجره ای که پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران باز شده، استفاده کند.

ظریف همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا ساختار حقوقی تحریمها تغییر کرده یا اقدامات کنونی موقت است، اعلام کرد که تحریم ها به سمت کاهش پیش می رود ، در سند به طور کامل ذکر شده است که برنامه غنی سازی به عنوان جزئی از هر راه حل به رسمیت شناخته شده است . در این سند کاملا ذکر شده است ” حفظ برنامه غنی سازی ایران” و از طرف دیگر “رفع همه تحریم های دوجانبه  چند جانبه و تحریم های بین المللی” به عنوان دو گام نهایی است .

وی در عین حال گفت که از هر دو طرف اقدامات قابل بازگشت است .

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به خبرنگار مهر خبر داد که سند توافقنامه برای اطلاع عموم منتشر خواهد شد.

ظریف در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه روند کاهش تحریم ها به چه صورت خواهد بود، گفت: تحریم هایی مثل تحریم پتروشیمی، طلا و فلزات گرانبها و همچنین خودرو کاهش خواهد یافت و هر گونه تحریم جدیدی متوقف می شود به عبارت تحریم جدید ایجاد نخواهد شد و برخی تحریم ها افزایش پیدا نمی کند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: منابع بانکی ایران که از گذشته محدود شده بودند در اختیار ایران قرار می گیرد و تحریم ها در سراشیبی قرار خواهد گرفت، ما در مسیری قرار گرفته ایم که این امید وجود دارد که تحریم ها به طور کامل برداشته شود.

خبرنگاری در مورد تعداد سانتریفیوژها و پروتکل الحاقی و نحوه اجرای آن پرسید که ظریف پاسخ داد: در مرحله نخست بحثی درباره پروتکل الحاقی نمی کنیم البته صحبت در این مورد منوط به نظر مجلس شورای اسلامی است و در مرحله نهایی هم بحث در مورد پروتکل الحاقی را موکول به تصمیم مجلس می دانیم. در مرحله اول همکاری ها با آژانس ادامه می یابد و برخی نگرانی ها رفع می شود.

ظریف گفت: هفته گذشته با امضای توافقنامه ای که با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشتیم همکاری را مرحله به مرحله شروع کردیم، در واقع در ادامه این روند در مرحله اول بسیاری از مشکلات برای نقل و انتقال پول ایران و همچنین بیمه نفتکش های نفت ایران کاسته خواهد شد.

وی گفت: در حوزه نطنز و فردو شمار سانتریفیوژها باقی خواهد ماند و مواد 5 درصد ما حفظ خواهد شد همچنین به غنی سازی 20 درصد برای رآکتور تحقیقاتی تهران نیاز داریم که این روند هم بر اساس برنامه هایی که داشته ایم، ادامه پیدا خواهد کرد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سئوال که آیا تحریم بانک ها به کلی رفع خواهد شد و آیا در مذاکرات در خصوص بحران سوریه و بحرین گفتگویی شد، گفت: مذاکرات منحصر به بحث هسته ای بوده و همان طور که گفتم تحریم های بانکی در بسیاری از موارد که فشارهایی در حوزه معاملات بانکی به ایران وارد می شد کاسته خواهد شد و در برخی موارد امکان نقل و انتقال پول ایران فراهم می شود. ظرف دو سه هفته تا شروع سال نو مسیحی این برنامه ها اجرایی می شود.

ظریف در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد اظهارنظر مقامات آمریکایی نسبت به مذاکرات، گفت: آنچه مهم است این است که به سمت حل مشکل پیش برویم، اینکه اظهارنظرهایی می شود فراموش نکنیم تاریخ پرتنشی با ایالات متحده آمریکا داشته ایم و داریم. مردم ما اعتمادی به دولت آمریکا ندارند و ضرورت دارد که دولت آمریکا تلاش کند به این بی اعتمادی دامن نزند.

وی تاکید کرد: زمان امتحان فرا رسیده است، این فرصتی برای غرب است که اعتماد مردم ایران را به خود جلب کند و در این میان آمریکا هم برای جلب اعتماد مردم تلاش کند، اگر به منافع خود فکر می کنند اما اگر به دنبال سیاست های گذشته باشند نباید انتظار تغییر زیادی داشته باشند. اگر قدرت ایران در منطقه و دنیا می بینند باید به گونه ای رفتار کنند به سوی حل مشکل پیش برویم. مردم ایران مردم سربلندی هستند و ایستادگی کرده اند، امروز این ایستادگی به نتیجه رسیده است و کسانی که می گفتند یک سانتریفیوژ نباید در ایران بچرخد امروز پذیرفته اند که هر راه حلی با وجود برنامه هسته ای ایران قابل طرح است و هیچ برنامه ای متوقف نمی شود.

وزیر خارجه ادامه داد: این دستاورد ماحصل مقاومت مردم ایران است، ما از نظر فنی کار کردیم، آنچه ما را به اینجا رساند نتیجه مقاومت مردم است که مردم نیز نباید آن را دست کم بگیرند. این مسیر شروع پایان یک بحران است، مردم با مقاومت نشان دادند تحریم و فشار راه به جایی نمی برد و دنیا ناگزیر خواهد شد با مردم ایران از در تکریم و احترام گفتگو کند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.