شاهین پرس

خداحافظی با یارانه و لطفی اجباری

کدخبر: 26325
۲۰ بهمن ۱۳۹۳ در ساعت ۹:۳۰ قبل از ظهر

به گزارش پایگاه خبری“شاهین ناآنچه مشخص است توافق هایی تکان دهنده میان دولت و مجلس صورت گرفته و طبق آن از سال آینده آغاز و پایانی برای یارانه هایی که بیش از چهار سال از عمر آن می گذرد، در نظر گرفته اند. نام آن را تحولی بزرگ در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نهاده اند و نتیجه آن پایان یافتن اخذ یارانه نقدی به مبلغ چهارصد و پنجاه و پنج هزار ریالی توسط بیش از 90 درصد مردم خواهد بود؛ اما نباید اشتباهاً فرض بر این گرفت که یارانه ها به طور کلی به ورطه فراموشی سپرده خواهد شد و مانند بحث سهام عدالت به خوابی سنگین برود، بلکه قرار است برای یارانه بگیران فکری اساسی شود و احتمال بر آن می رود در ازای قطع یارانه ها، این افراد از دو امتیاز ویژه ای برخوردار شوند.

از دیگر اقدامات انجام شده در روزهای پایانی بررسی لایحه بودجه سال آینده این بود که بالاخره پس از مدت یک سال، سقف درآمدی برای غربالگری بیش از 76 میلیون یارانه بگیر تعیین شد و طی آن در تبصره (21) قانون بودجه سال جاری مصوب شد که تنها سرپرستان خانوارهایی از دریافت یارانه بهره مند خواهند بود که به تشخیص دولت نیازمند دریافت یارانه باشند و بر این اساس موکداً اعلام شد که مشمولین یارانه نقدی فقط کسانی هستند که مجموع درآمد سالانه آنها کمتر از رقم تعیین شده توسط دولت باشد.

اما…

هیچ خبری از اعلام میزان سقف درآمد و میزان مبنای مباحث گفته شده نبود تا بالاخره صدای مجلس درآمد و پس از واکنشی که نسبت به پرداخت یارانه به تمامی افراد جامعه اعم از غنی و فقیر نشان داد، توافقاتی انجام شد و بنا بر این گذاشته شد تا تنها خانوارهایی از گرفتن یارانه نقدی معاف نشوند که درآمد ماهانه سرپرست آن ها کمتر از 2.5 میلیون تومان باشد و الباقی خود برای حذف شدن از جرگه یارانه بگیران آماده کنند.

القصه…

تمامی بحث های مربوط به اینکه چه خانوارهایی باید بگیرند و کدام باید حذف شوند و این بحث ها در پیچ و خم کوچه بازار نجوا می شد که خبر از قطع یارانه نقدی و جایگزینی دو امتیاژ بسیار ویژه دولت به مردم به گوش رسید. اینجا بود که لطفی اجباری شامل حال مردم شده و از زمان معینی که هنوز دقیقاً مشخص نیست اما احتمال زیاد از همین سال آتی باشد، به جای اینکه مردم مشقت ایستادن در صف های طولانی بانک ها و زحمت دریافت پول نقد از عابربانک ها را داشته باشند یا اینکه بالاجبار به خرید اندک گوشت و مرغ و شاید تکه نانی با سر سوزن ذوقی… برای عهد و عیال خود شوند، می توانند به جای دریافت یارانه نقدی از یارانه سود تسهیلات مسکن تا یک و نیم برابر یارانه نقدی خانوار استفاده کنند…!!!؟؟؟

به این معنا که طبق سخن آقای مفتح-سخنگوی کمیسیون تلفیق- مثلا کسی که وام مسکن گرفته می‌تواند به جای 18 درصد بازپرداخت وام 14 درصد پرداخت کند و از سود تسهیلات مسکن برخوردار شود.

اما این تنها لطف و مرحمت اجباری ای  نیست که دولت برای سال آینده یارانه بگیران در نظر گرفته و انتخاب دیگری نیز بر سر راه آنها گذاشته و آن این است که سال بعد به دولت اجازه داده شده تا به جای پرداخت نقدی به خانواده های مشمول، اوراق مشارکت با سررسید حداقل سه ساله با نرخ اعلامی بانک مرکزی به متقاضیان ارائه کند و البته با این اقدام آخری، دولت در راستای تکمیل پروژه های نیمه تمام پارس جنوبی و سایر حوزه های مشترک نفتی و گازی کمک شایانی خواهد شد و پس از آن با سرمایه هنگفتی که از همین مناطق جنوبی کسب خواهد شد آنقدر به مردم ایران کمک خواهد شد که دیگر هیچ کسی نه به دنبال یارانه خواهد رفت و نه دیگر کسی حرف از اوراق بهادار یا گرانی و نداری و این حرف ها خواهد زد.

گزارش در اینجا خاتمه می یابد و تمام رأی و قضاوت را به عهده شما می گذارد اما حرف آخر اینکه این گزارش چند دسته مخاطب دارد یکی اینکه کل قضیه را بیخیال شده اند و چسبیده اند به اینکه اصلا دولت چگونه می تواند به طور دقیق میزان درآمد واقعی افراد و سرپرستان خانوارها را تعیین کند؟

گروهی دیگر که مخالف اند (همیشه) اصلا یارانه را بد می دانند و به ضرر دولت…. این ها همان دوست داران دولت هستند و برای اینکه حق دیگران را ضایع نکنند ساعت سه نصف شب از خواب ناز بیدار شده و به سراغ عابربانک رفته و یارانه…

گروهی دیگر که عظیم اما بد تلقی می شوند و سخنی نه کارشناسانه بلکه از گفته های دیگران می زنند می گویند… دونفر از این دزدها واختلاس کننده ها را بگیرید به اندازه 10 سال میتونید یارانه بدید، ما دیگه گول این حرفا رو نمی خوریم، هر زمان نرخ های افزایش یافته آب، برق، گاز و بنزین و هزار و یک چیز دیگر…. را کاهش دادید آن زمان در مورد یارانه تصمیم گیری کنید کمر مردم شکسته !!!… تازه اگه درست هم باشه از قدیم گفتن سرکه نقد به از حلوای نسیه…