شاهین پرس

کاروانی که نگذاشت وقایع فتنه 88 تحریف شود / بسیج و راهیان نور در کاروان «روایت فتنه» مشارکت کنند

کدخبر: 24590
۲۲ دی ۱۳۹۳ در ساعت ۱۰:۱۵ قبل از ظهر

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ کاروان “روایت فتنه” عنوانی بود که در 9دی امسال به یکی از خبرسازترین رخدادهای مرتبط با کودتای رنگی 88 تبدیل شد تا جایی که نه تنها شخصیت ها و رسانه های انقلابی، بلکه ضدانقلاب نیز به تحلیل و گمانه زنی درباره آن پرداخت؛ به همین جهت پایگاه فرهنگ نیوز در کندوکاو این حرکت انقلابی توانست با یکی از مدیران اصلی برگزاری این کاروان گفتگوی ویژه ای را انجام داده و جزیات جدیدی از چگونگی برگزاری این کاروان بدست آورد، کاروانی که با خلاقیت خود نگذاشت فتنه 88 به دست تحریفگران تاریخ بیفتد.

آقای افراز مدیر اجرایی کاروان “روایت فتنه” در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی فرهنگ نیوز، این کاروان را حاصل تلاش جمعی طلاب انقلابی دانست و گفت: رخدادهای تاریخی اگر به سطوح عمیق اجتماعی نفوذ نکنند و توسط مردم بحث نشوند یا تنها در سطح نخبگانی مورد توجه قرار گیرند، به راحتی فراموش میشوند و هیچ گاه به یک تجربه تاریخی تبدیل نخواهند شد. به طور مثال اگر در تاریخ اسلام دو واقعه کربلا و غدیرخم را نگاه کنیم، متوجه این موضوع می‌شویم. واقعه عاشورا در میان لایه های عمیق مردم آمد و مردم خودشان سینه به سینه این رخداد را حفظ کرده و بر شکوه آن می افزودند، خب اینجا تحریف عمیقی رخ نداد و آنقدر نفوذ کرد که برادران اهل سنت یا غیر مسلمان نیز در مراسم سوگ اباعبدالله(ع) شرکت می‌کنند. اما واقعه غدیر توسط مردم به پا داشته نشد و تنها روایت آن در بین نخبگان زمان مورد بحث قرار گرفت، به همین علت می‌بینید که تحریف عمیق و بنیادین در آن صورت گرفته و بحث ولایت به یک ابراز محبت ساده تنزل پیدا کرده است.

وی با اشاره به وقایع دوران معاصر افزود: در دوران معاصر خودمان نیز ماجرای مشروطه چون در فضای مردمی وارد نشد، هم از نظر تاریخی تحریف شد و صاحبان و مدعیان جدید پیدا کرد، هم مردم نتوانستند از آن به عنوان یک تجربه تاریخی بهره ببرند، به همین خاطر همان اشتباهات مشروطه را در نهضت ملی شدن نفت تکرار کردند.

109291-309130-1420963174

مدیر کاروان “روایت فتنه”، نگرانی از تحریف تاریخ را منشا این حرکت دانست و گفت: سال گذشته که 9دی در رسانه ها بسیار کم رنگ و گاها وارونه بود، در چند جمع طلبگی در قم بحث پیش آمد که چه باید کرد؟ آقای “فاطمی صدر” این پیشنهاد را مطرح نمودند که چیزی شبیه کاروان راهیان نور برای فتنه راه اندازی کنیم. اغلب دوستان از این طرح استقبال کردند و قرار شد پیگیر این طرح باشیم. حدود 4ماه به صورت هفتگی جلسات مختلفی درباره چگونگی انجام کار داشتیم و هر روز طرح پخته تر میشد. در این میان با شخصیت های مختلفی که صاحب نظر یا صاحب تجربه بودند دیدار داشتیم و از تجربه و مشورت آنها استفاده می‌کردیم. پس از این جلسات که طرح کلی آماده شد، مقرر کردیم که اولین کاروان را به مناسبت 9دی امسال راه اندازی کنیم تا طرح در بوته تجربه و آزمایش قرار گیرد.

وی درباره نحوه ثبت نام متقاضیان نیز بیان داشت: به این علت که اغلب دوستان در اربعین حسینی کربلا مشرف شده بودند، فرصت و امکان کافی برای تبلیغ و ثبت نام نداشتیم؛ از طرفی هم می‌خواستیم تا کاروان اول کاملا طلبگی باشد؛ با آن تبلیغات ضعیف و آن محدویت فکر نمیکردیم که چنین استقبالی از طرح شود. بیش از 400 نفر ثبت نام کردند که ما پس از چندین غربال گری، حدود 50 نفر را برای این کاروان انتخاب کردیم، چون تجربه اول بود، نمیخواستیم جمعیت آنقدر زیاد باشد که در مدیریتش به مشکل بر بخوریم.

ایشان برنامه اولین کاروان روایت فتنه را حضور در اماکن انقلابی و یا فتنه زده قم و تهران بیان کرد و افزود: ما در اولین کاروان چون همه طلاب اهل قم بودند، برنامه را از قم شروع کردیم، در قم مدرسه فیضیه، حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها)، مقبره شیخ فضل الله نوری، بیت آیت الله علوی گرگانی از اماکنی بودند که در آن ها بحث های تمدنی و ریشه ای انقلاب مطرح شد. سپس در جلو بیت آقای منتظری روایتگری وقایع فوت ایشان را داشتیم و سپس راهی تهران شدیم؛ در مرقد امام (ره) با ایشان بیعتی تازه کرده و از آنجا به لانه جاسوسی رفتیم. روایتگری برخی شاهدان عینی رخدادهای کودتای88 ادامه داشت تا برنامه شب که جناب مودب –ازشاعران برجسته کشور- در جمعمان حضور پیدا کردند و درباره ادبیات فتنه، رویش ها و ریزش هایش گفتند. بعد از ایشان هم چند چهره دیگر به جمع اضافه شده و از منظرهای مختلف کودتای رنگین 88 را واکاوی نمودند. روز دوم نیز به مکان هایی چون پل کالج، دانشگاه تهران، خیابان 16 آذر، پایگاه بسیج مقداد، مسجد لولاگر و راوایان فتنه از خاطرات خود در این مکان ها روایت کردند. البته در روز دوم نیز چند مهمان ویژه داشتیم که تحلیل وقایع سیاسی روز و وظیفه تاریخی جوانان انقلابی را تشریح نمودند. در پایان هم به منزل شهید ذوالعلی -از شهدای فتنه- رفته و با خانواده ایشان دیدار کردیم.

109291-309134-1420963174

افراز درباره بازخورد این رخداد در محافل سیاسی و رسانه ای نیز گفت: ما خیلی به دنبال کارهای رسانه ای نبودیم – البته این غفلت ما بود- و بیشتر می‌خواستیم که این این کاروان راه بیوفتد و بدنه مردمی را با خود همراه کند که خداراشکر تا حدود زیادی موفق به این امر شدیم. البته دوستان رسانه ای محبت کرده و اخبار آن را پوشش دادند یا به تحلیل آن پرداختند. حتی ضد انقلاب هم نتوانست سیاست سکوت خودش را ادامه دهد و این کاروان را مورد بحث در خبرها قرار داد. آنها نگران تثبت حقایق تاریخی اند چرا که در این 5سال تمام تلاش خود را برای به فراموشی سپردن 9دی انجام دادند.شما به بیانیه اخیر موسوی نگاه کنید، وقتی میخواهد درباره “کاروان روایت فتنه” صحبت کند، جمله بندی های او آشکارا نشان از ترس و اضطراب او دارد و البته برای ما اظهارنظر فردی مثل او اصلا مهم نیست. اما همین که ضد انقلاب نگران شده، یعنی راه و کارمان درست بوده است.

وی درباره برنامه های آینده این کاروان افزود: بعد از برگزاری کاروان اول، تماس های زیادی از سراسر کشور به ما شد که ابراز تمایل برای برگزاری کاروان های مشابه داشتند. اما چون امکاناتمان محدود و اولویت فعلی مجموعه ما فضای دانشجویی است، درحال برنامه ریزی هستیم تا خرداد سال آینده چندین کاروان دانشجویی برای روایت فتنه در قم و تهران داشته باشیم. انشالله از خرداد سال آینده نیز کار را گسترش کمی و کیفی داده و با استفاده از از ظرفیت مساجد و دیگر مراکز مردمی در کل کشور، میزبان اقشار گوناگون مردم باشیم.

البته باید عرض کنم که این محدودیت مجموعه ماست، ای کاش مجموعه هایی چون بسیج و اوقاف و حتی ستاد راهیان نور پای کار بیایند و این کار را دست بگیرند. ما تنها یک الگو تولید کردیم و هیچ ادعایی هم نسبت به آن نداریم؛ چه بسا دوستان کاروان های بهتر و غنی تر از ما را پیش ببرند، چرا که جوان های خوش فکر و امکانات و تجهیزات در این مجموعه ها کم نیست.

افراز در پایان از همکاری صمیمانه نهادهای دولتی و امنیتی برای برگزاری این اردو تشکر کرده و گفت: از آنجا که کار برای انقلاب بود و دوستان خالصانه به میدان آمده بودند، خداوند لطف کرد و تمامی مجوزهای لازم از سوی نهادهای دولتی و امنیتی که مسئول این گونه امور هستند به سهولت داده شد، برگزاری موفق اولین کاروان نیز پاسخ اعتماد این بزرگواران را داد و خداراشکر همه چیز آنگونه که میخواستیم پیش رفت. الحمدلله.