۱۶:۰۵ - پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳

سومین جلسه کمیته آتشک درختان میوه دانه دار تشکیل شد

سومین کمیته آتشک درختان میوه استان در محل بخشداری میمه تشکیل و ضمن بررسی تاثیر بیماری آتشک بر محصولات باغی بخش میمه راهکارها و پیشنهادات خود رامطرح کردند.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نامدیر جهاد کشاورزی شاهین شهر و میمه در ابتدای سومین جلسه کمیته آتشک ضمن خوشامدگویی، گزارشی از فعالیت های انجام شده در زمیمه مبارزه با بیماری آتشک و جلوگیری از گسترش آن در شهرستان ارائه نمود.

مهندس سید حسین کشفی افزود: با توجه به اینکه سطح کل باغات مخلوط در میمه 150 هکتار است 120 هکتار آلوده به آتشک داریم سم پاشی حدود 105 هکتار انجام شده و  تاکنون 1800 لیتر سم بردوفیکس خریداری و در مناطق سه و میمه به ترتیب 1080 لیتر و 720 لیتر توزیع شده است.

مهندس فرمان آرا کارشناس حفظ نباتات گز نیز ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده در این خصوص اعم از هرس باغات آلوده، برگزاری کلاس های آموزشی و توزیع و کالیبره کردن سموم به صورت پاورپوینت پرداخت.

در ادامه پس از ارائه گزارش مدیران شهرستان های کاشان و نطنز، مهندس کرمانی پیگیری و استمرار جلسات، تشکیل کمیته شهرستانی با هماهنگی ستاد، تعیین تکلیف برای هر کارشناس عضو کمیته، تهیه کتاب آتشک و توزیع آن به مخاطبان مربوط، داشتن اطلاعات هواشناسی، تشکیل شبکه مراقبت فعال برای پیش آگاهی، ردیابی و کنترل بیماری در باغات و اجرای مدیریت صحیح در صرف هزینه ها را خواستار شد.

مهندس بهزادی کارشناس حفظ نباتات جهاد شاهین شهر به اهمیت و حساسیت بیماری آتشک در دنیا و ایران و راهکارهای عملی که تاکنون در سایر کشورها اجرا شده پرداخت و نیاز به دستورالعمل و تهیه برنامه عملیاتی را ضروری و کنترل بیولوژیک همراه با کنترل شیمیایی به صورت تلفیقی و استفاده از وسایل سنجش دقیق دما و رطوبت را در باغات موثر دانست.

مهندس جلالی کارشناس مرکز تحقیقات خلاصه ای از سیکل بیماری آتشک را در درختان میوه بیان نمود و راهکارهای مبارزه، کنترل، پیشگیری اعم از حذف شاخه های آلوده، هرس و سم پاشی  را علیه این بیماری در مراحل مختلف متذکر شد.

سومین کمیته آتشک درختان میوه استان، با حضور مدیران و کارشناسان حفظ نباتات، باغبانی و ترویج شهرستان های شاهین شهر و میمه، کاشان و نطنز و نجف آباد، مهندس کرمانی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان، مهندس جلالی از مرکز تحقیقات کشاورزی، مهندس رحیمی، مقدسی از مدیریت حفظ نباتات سازمان و مهندس افلاکی مدیر هماهنگی ترویج، با همکاری مرکز جهاد کشاورزی میمه در سالن جلسات بخشداری میمه برگزار شد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.