۱۹:۵۶ - دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳

آنچه ماهواره بر سر خانواده می آورد

چه بخواهيم چه نخواهيم مولفه ها و ابزارهاي دنياي مدرن وارد زندگي ما شده و مي شود اما خانواده ها مي توانند از طريق پرورش ديني فرزندان، آن ها را از خطرات مصون سازند.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین ناغفلت ما از رصد کردن وضعيت خانواده طي سه دهه اخير و ورود بي مقدمه و بدون زمينه سازي ابزارهايي چون ماهواره، بيشترين آسيب را به خانواده ايراني وارد کرده است.

کاهش ارتباطات کلامي اعضاي خانواده ايراني به 15 تا 17 دقيقه

محوريت ماهواره در خانواده نيز باعث کاهش روابط عاطفي بين اعضاي خانواده و در نتيجه گسست خانواده شده به طوري که ارتباط کلامي اعضاي خانواده به 15 تا 17 دقيقه کاهش يافته است.در گذشته اعضاي خانواده در کنار بزرگ تر خانواده جمع مي شدند و با هم گفت وگو مي کردند ولي حالا تلويزيون محور خانواده است و چيدمان خانه و نشستن افراد طوري است که ماهواره در کانون قرار مي گيرد.

آن فضا هم که همه اعضاي خانواده هنگام غذاخوردن سر سفره دور هم جمع مي شدند ديگر در خانواده ايراني به چشم نمي خورد و اين فضاهاي عاطفي در بين خانواده ها به شدت کاهش يافته است.

تربيت ديني بايد جاي آموزش ديني را بگيرد

چه بخواهيم چه نخواهيم مولفه ها و ابزارهاي دنياي مدرن وارد زندگي ما شده و مي شود اما خانواده ها مي توانند از طريق پرورش ديني فرزندان، آن ها را از خطرات مصون سازند.

در جامعه ما آموزش ديني جاي تربيت را گرفته است. آموزش ديني براي نسل هاي گذشته که در دهکده جهاني زندگي نمي کرد، مفيد بود ولي براي نسل امروز بايد به جاي آموزش ديني، تربيت و پرورش ديني را جايگزين کرد. به اين معنا که خانواده بايد عشق، عبادت، نيايش، صداقت، امانت داري، نوع دوستي، پاکدامني و … را در وجود فرزندان خود پرورش دهد تا آن ها با عشق و علاقه دروني به سوي اين مفاهيم حرکت کنند .

ابزارهاي نوين ارتباطي نبايد دوباره ما را غافلگيرکند

ابزارهاي نوين بسيار پيشرفته تر، دير يا زود وارد جامعه ما مي شود و ما نمي توانيم در برابر ورود آ ن ها مقاومت کنيم بنابراين تجربه هايي که در اين سال ها به دست آورده ايم بايد به ما کمک کند تا آسيب ها و ناهنجاري هاي زندگي مدرن به حداقل کاهش يابد و ما در برابر اين ابزارها غافلگير نشويم. اتفاقي که طي سال هاي گذشته در زمينه ورود ماهواره و اينترنت، تلفن همراه و … در جامعه ما رخ داد، اين غافلگيري نبايد دوباره براي جامعه ايران تکرار شود.

خانواده در اين بسترسازي نقش اساسي و اصلي را ايفا مي کند و بايد چگونگي استفاده از فناوري را به فرزندان خود بياموزد.

دشمن بهتر از ما متوجه اهميت خانواده در اين زمينه شده است به همين دليل انواع شبکه هاي ماهواره اي فارسي زبان مثل فارسي يک، من و تو و … را با هدف تضعيف خانواده و تخريب فرهنگي و ديني و اجتماعي جامعه ايران راه اندازي کرده است.

عشق هاي مثلثي، روابط نامشروع و دوستي هاي نامتعارف از پيامدهاي ماهواره براي جامعه ايران

ماهواره در جامعه ما باعث فاصله گرفتن اعضاي خانواده از يکديگر شده است. به طور کلي خيانت، دوستي هاي نادرست و نامتعارف بين زنان و مردان حتي بين متاهلان، ايجاد عشق هاي مثلثي، روابط نامشروع و … از تبعات ورود ماهواره به جامعه ايراني است.

در واقع خانواده بزرگ ترين قرباني اين ابزار نوين ارتباطي است. اينترنت هم همين تبعات را براي جامعه ما به دنبال داشته است. اينترنت وسيله اي است که سرعت دستيابي به منابع علمي را افزايش مي دهد اما بچه هاي ما بيشتر وارد چت روم ها و سايت هاي غيراخلاقي و غيرعلمي مي شوند که نه تنها براي آن ها مفيد نيست بلکه ضررهاي بسياري هم دارد.

شبکه هاي اجتماعي مثل فيس بوک هم از ديگر ابزارهاي نوين ارتباطي است که باعث ناهنجاري هاي رفتاري در سطح جامعه ما شده است

منبع:تبيان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.