شاهین پرس

پاسخ به موضع گیران و مخالفان امر به معروف ونهی از منکر

کدخبر: 21804
۱۰ آذر ۱۳۹۳ در ساعت ۶:۱۲ بعد از ظهر

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ حجت الاسلام حسن اسلامی در یادداشتی با استناد به آیات قرآن کریم به برخی افرادی که در برابر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی موضع گیری می کنند پاسخ داده است.

1- بی اعتنایی
بی توجهی و با حالت بی اعتنایی ، برخی در برابر امر به معروف و نهی از منکر ، برخورد می کنند و گاه نیز بر عمل زشت خود اصرار می ورزند .
2- تمسخر و استهزاء
یکی از واکنشهایی که افراد آلوده به « منکرات» در برابر دعوت خیر خواهانه و دلسوزانه ، انجام می دهند به مسخره گرفتن « ارزشها» و امر کنندگان به معروف و نهی کنندگان از منکر می باشد .
وَ اتَّخَذُوا آياتي‏ وَ رُسُلي‏ هُزُواً  (سوره کهف آیه 106 )آیات و پیامبران مرا به مسخره گرفتند .
3- دفاع از سنتهای غلط و ضد ارزشها
می گویند ما اینکار را نمی توانیم انجام بدهیم چون در بین ما چنین رسم و سنت است و چنان نیست! ما باید ببینیم پدران واجداد ما هر چه کرده اند ، همان را زنده نگه داریم.
وَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً قالُوا وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا(سوره اعراف آیه 28) (کسانی که ایمان ندارند) هنگامی که عمل زشتی انجام می دهند می گویند (ما آنرا انجام می دهیم چون ) پدران خود را بر انجام این کار یافته ایم .
4- خود را « اصلاح طلب » معرفی می کنند
اینان خود را « صالح ومصلح» و اعمال نا پسندشان را «صلاح» می دانند و با حربه « اصلاح طلبی» به جنگ مؤمنان می آیند.
وَ إِذا قيلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ (سوره بقره آیه 11) هنگامی که به آنان گفته می شود در زمین از فساد پراکنی دست بردارید می گویند تنها ما اصلاح گران (جامعه ) هستیم!
5- اتهام وافترا
دشمنان انبیاء و اسلام و بی بند و بارها در برابر دعوت مؤثر و نفوذ روز افزون پیامبران و طرفدارانشان آنان را به انواع و اقسام صفات و ویژگیهایی که در خور شان خود آنان است متهم می کنند: آشوبگری ، افساد، جنون، خیالبافی، سحر و جادوگری، ارتجاع و بنیادگرایی ، گمراهی ، سفاهت (بی خردی) ، دروغگویی و …
قالَ الْمَلَأُ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ إِنَّا لَنَراكَ في‏ سَفاهَةٍ وَ إِنَّا لَنَظُنُّكَ مِنَ الْكاذِبين (سوره اعراف آیه 66) اشراف و متمولین قوم او (حضرت هود علیه السلام) گفتند ما تو را در سفاهت (نا بخردی و سبک مغزی) می بینیم و ما تورا از دروغگویان می دانیم!
که قرآن در جواب آنها می گوید: َّ ذَرْهُمْ في‏ خَوْضِهِمْ يَلْعَبُون( سوره انعام آیه 91) رهایشان ساز تا در گفتگوهای باطل و لجاجت آمیزشان فرو روند و با آن سرگرم بازی باشند!
6- واکنش معکوس
انسانهای مؤمن ، آنان را به معروف دعوت و از منکر نهی می کنند اما آنان درست برعکس عمل می کنند یعنی از منکر طرفداری و تبلیغ کرده و به آن امر می کنند و در راه گسترش منکرات سرمایه گذاری سیاسی ، اقتصادی می کنند و از «معروفها و ارزشها» نهی می کنند. قرآن مجید این ویژگی نیز از خصلتهای منافقان و دروغگویان شمرده است:
الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوف (سوره توبه آیه 67) مردان و زنان منافق، از یکدیگرند(از یک گروهند) آنان به منکر امر می کنند و از معروف نهی می نمایند.
7- تحت فشار قرار دادن
مخالفان، آمرین به معروف و ناهین از منکر را به شکلهای مختلف تحت فشار قرار می دهند و ایذا و آزار ، ضرب و شتم اهانت و بی حرمتی ، تهدید و… آنان می پردازند. و در کشورهایی که حکومت نیز در دست اشرار و ناصالحان است ، گذشته از آنچه بیان شد، آنان را از حقوق حقه خودشان محروم می نمایند.
فرعون در برابر منطق قوی حضرت موسی(علیه السلام)در دعوت به خداپرستی می گوید:
قالَ لَئِنِ اتَّخَذْتَ إِلهَاً غَيْري لَأَجْعَلَنَّكَ مِنَ الْمَسْجُونين‏ (سوره شعراء آیه 29) اگر معبودی جز من برای خود برگزینی حتماً تو را در زمره زندانیان قرار می دهم . این منطق ویژه شخص فرعون زمان حضرت موسی (علیه  السلام) نبود بلکه همه فرعونیان تاریخ و فرعون پرستان از منطق مثلث گونه « زر و زور و تزویر» پیروی کرده اند.
8- توطئه برای قتل مومنان
یکی دیگر از واکنشهای غیر منطقی و غیر انسانی در برابر امر به معروف و نهی از منکر ، آمرین و ناهین ، اقدام به تزویر و قتل آنان است ، چه در شکل رسمی و به اصطلاح «قانونی» و اعدام و یا به صورت پنهان و نامرئی زیرا هرزه گرایان و بندگان شکم و شهوت، با وجود انسانهای مؤمن و آمر به معروف و ناهی از منکر ، احساس امنیت نکرده وآزادی عمل ! ندارند.
وَ إِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَ يَمْكُرُون( سوره انفال آیه 30)( ای پیامبر) به یاد آور زمانی را که کافران درباره تو نقشه می کشیدند (چاره اندیشی می کردند) که تو را به زندان افکنند یا بکشند یا تبعید کنند…!
9- تهدید دینداران
در برابر امر به معروف و نهی از منکر یکی از شیوه های مقاومت یا مخالفت، از سوی دنیا پرستان و فراریان از دین این است که افراد را از گوش دادن به سخنان دلسوزان و راهنمایان و آمرین به معروف ، بر حذر دارند و آنان را از عاقبت پیروی از دین و دینداران می ترسانند
حجت الاسلام حسن اسلامی