۱۸:۴۹ - یکشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۳

۳ نوع سبک زندگی مورد اشاره قرآن

حافظ بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به سه نوع سبک زندگی مورد اشاره قرآن گفت: پس از استقرار جمهوری اسلامی ایران سبک زندگی دینی و قرآنی در جامعه حاکم شد البته هنوز تمامی گزاره‌های قرآنی شدن در جامعه مشهود نیست.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین ناحجت الاسلام «محمد حاج ابوالقاسم» حافظ بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه خداوند در قرآن ما را به سبک زندگی قرآنی هدایت می‌کند، اظهار داشت: سوره مبارکه «حمد» یا همان فاتحةالکتاب که در ابتدای قرآن کریم قرار گرفته است یکی از نمونه‌های سبک زندگی اسلامی و دینی را به ما نشان می‌دهد.

سه نوع سبک زندگی که خداوند در قرآن ترسیم کرده است

وی افزود: ما در سوره مبارکه «حمد» از خدا می‌خواهیم که ما را به راه راست یعنی راه کسانی که خالق هستی به آنها نعمت داده است، هدایت کند نه راه کسانی که خدا به آنها خشم کرده یا گمراه شده‌اند که با تأمل در این سوره می‌توان سه راه را برای سبک زندگی تجربه کرد.

حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم با بیان اینکه سبک زندگی کسانی که خداوند به آنها نعمت داده در سوره مبارکه «نساء» آمده است، گفت: در این سوره کسانی که از نعمت الهی برخوردارند انبیاء، صالحان، شهدا و صدیقان معرفی می‌شوند بنابراین ما برای رسیدن به سعادت باید این افراد را بشناسیم و سیره آنها را در زندگی خود عملی کنیم.

وی در ادامه به سبک زندگی کسانی که خدا به آنها خشم کرده و کسانی که گمراه شده‌اند اشاره کرد و افزود: برخی افراد اگر چه در مسیر گمراهی حرکت می‌کنند اما مورد غضب الهی قرار ندارند اما باز هم این افراد از نعمت الهی دور شده‌اند و ما در سوره مبارکه «حمد» از خدا می‌خواهیم راه آنها را دنبال نکنیم.

رسیدن به کمال تنها با انس با قرآن کریم حاصل می‌شود

این حافظ بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه اگر بخواهیم از زندگی لذت ببریم باید راه کسانی را که خداوند به آنها نعمت ویژه می‌دهد بشناسیم، خاطر نشان کرد: خداوند در قرآن هر سه نوع سبک زندگی را برای ما ترسیم کرده است اما رسیدن به کمال تنها با پیروی از راه این افراد و انس با قرآن کریم حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: در قرآن برای تمامی لحظات زندگی همچون کودکی، نوجوانی، انتخاب همسر و ارتباط با اطرافیان توصیه‌ها و راهکارهایی وجود دارد که گاهی خداوند آنها را در قالب داستان و گاهی به صورت دستوراتی متذکر شده است.

حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم با اشاره به اهمیت ترویج سبک زندگی اسلامی و قرآنی، گفت: اگر نتوانیم به درستی از نعمت‌های الهی بهره ببریم زندگی سعادتمندی نخواهیم داشت بنابراین باید با انس دائمی با قرآن کریم شیوه زندگی کسانی را که در مسیر هدایت قرار گرفته‌اند، بشناسیم اما اینکه چگونه بتوانیم سبک زندگی آنها را متناسب با شرایط جامعه امروز محقق کنیم از اهمیت بسیاری برخوردار است.

راهکار پیاده کردن دستورات الهی در جامعه امروز

وی توجه خاص به قرآن و رجوع به تفسیر آیات الهی را یکی از مهم‌ترین راهکارهای پیاده کردن سبک زندگی کسانی که خدا به آنها نعمت ویژه عطا کرده است؛ دانست و افزود: فعالیت‌های پژوهشی و مطالعه سبک زندگی ائمه اطهار(ع) از یک طرف و از طرف دیگر سنجش شرایط زندگی خود و در نهایت تطابق چارجوب‌های دینی و رفتارهای روزمره باعث می‌شود که زندگی ما به سمت امور قرآنی پیش رود و در این مسیر از هدایت الهی برخوردار شویم.

حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم با اشاره به اینکه پس از استقرار جمهوری اسلامی ایران سبک زندگی دینی و قرآنی در جامعه حاکم شد، گفت: مظاهر زندگی مردم جامعه همچون برگزاری نمازهای جماعت، توجه به مساجد و هیأت‌های مذهبی نشان می‌دهد که سبک زندگی ما در مسیر الهی شدن قرار دارد البته هنوز تمامی گزاره‌های قرآنی شدن در جامعه مشهود نیست.

اصحاب فرهنگ و هنر در ترویج سبک زندگی قرآنی تلاش کنند

این حافظ بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه تا رسیدن به جایگاه مطلوب در سبک زندگی قرآنی فاصله بسیاری داریم، ادامه داد: صاحبان فرهنگ و تمامی کسانی که با ابزار هنر و فرهنگ در ارتباط هستند باید سبک زندگی قرآنی را در جامعه ترویج دهند اما متأسفانه گاهی شاهدیم برخی هنرمندان کشورمان با امکانات و بودجه‌های دولتی فیلم‌هایی می‌سازند که سبک زندگی غربی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم تبلیغ می‌کند به طور مثال در بعضی فیلم‌های ما روابط محرم و نامحرم عادی جلوه می‌کند که این سبک زندگی غربی است در حالی که در اسلام ما محدودیت‌هایی داریم که به نفع انسان‌ها است و باید رعایت شود تا در جایگاه مطلوبی قرار بگیریم.

وی با اشاره به اینکه ما مسلمان هستیم و باید بر اساس دستورات الهی زندگی کنیم، گفت: در کشوری که قرآن در همه ابعاد آن حاکم است باید مردم و مسئولان نیز مطابق با مضامین الهی حرکت کنند و هر روز فعالیت‌های خود را با مفاهیم الهی بسنجند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.