۱۲:۰۸ - شنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۳

برای اولین بار در کشور؛

دامنه “.بازار” به جای ir. و یا com.

دامنه اینترنتی (.بازار) با حضور رییس مرکز ثبت دامنه .آی .آر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در ایران رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نااین دامنه سطح بالا چند زبانه است و علاوه بر زبان فارسی زبان‌های عربی و اردو را در بر می‌گیرد و قادر است به جمعیت بیش از 500 میلیون کاربر در حوزه تجارت الکترونیک و درگاه‌های آنلاین نوین خدمات ارایه کند.
این دامنه از سوی شرکت CORE در ایران راه اندازی شده است و در حال حاضر سایت‌هایی مانند (تهران.بازار)، (رایتل.بازار)، (آموزش.بازار) و (امن.بازار) طراحی و تعریف شده است.

آدرس‌های اینترنتی (.بازار) با توجه به نزدیکی و ارتباط زمانی و همخوانی دامنه‌ها با جستجوی‌های موتورهای جستجو و مانند گوگل و یاهو کمک می‌کند اطلاعات دقیق و قابل استفاده‌تری در اختیار کاربران قرار گیرد.

2758735_372
کلمه بازار در زبان‌های گوناگون تلفظ و آهنگ مشابهی دارد و محل‌های گوناگونی برای داد و ستد به شمار می‌رود. تاکنون این دامنه در خاورمیانه، شمال آفریقا و بخش عمده‌ای از آسیای جنوبی و مرکزی مورد استفاده کاربران مختلفی با زبان‌های اردو، پشتو، عربی، فارسی، کردی و دیگر گویش‌ها قرار گرفته است.

علیرضا صالح رییس مرکز ثبت دامنه .آی .آر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی نیز در این مراسم گفت: دامنه‌های مختلفی در جهان در حال ظهور است و باید تلاش کنیم تا با گسترش دامنه‌های فارسی محیطی برای گسترش خط و زبان فارسی را فراهم کرد.

وی افزود: کشورهای مختلف دنیا در زمینه ثبت دامنه‌های محلی تلاش‌های فراوانی کرده‌اند و برای مثال کشورهای شرق آسیا تنها برای ارسال ایمیل از زبان انگلیسی استفاده می‌کنند و این نشان دهنده گسترش زبان‌های محلی در هر منطقه جغرافیایی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.