۱۱:۱۴ - جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳

عوارض زیاد روی در خوردن خرما

یک پژوهشگر طبّ سُنّتی می‌گوید: نباید در مصرف خرما زیاده‌ روی کرد؛ چراکه مصرف بسیار بالای آن باعث آسیب‌ دیدن کبد و طهال و افزایش فشارخون و ایجاد جوش در دهان و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ محمود جهانشاهی داروساز و پژوهشگر طبّ سُنّتی اظهار داشت: در خرما، مقداری فیبر غذایی موجود است که برای سلامت دستگاه گوارش و تغذیه بسیار مناسب است.

وی افزود: علاوه بر آن خرما حاوی کاروتنوئیدها یا مواد رنگی است که پیش ساز ویتامین A و آنتی اکسیدان محسوب می‌شود و جلوی ضایعات و سرطانی شدن سلول‌ها را می‌گیرد.جهانشاهی تصریح کرد: خرما در درمان یبوست، اختلالات روده‌ای، مشکلات قلبی و اسهال مفید است و جزو مواد غذایی ملین به شمار می‌آید و به‌همین دلیل برای افرادی که از یبوست رنج می‌برند، مفید اعلام شده است.

این پژوهشگر طبّ سُنّتی متذکر شد: برای اینکه هر چه بهتر و بیشتر از خواص خرما استفاده شود، بهتر است خرما را یک‌ شب کامل در آب خیس کنید و صبح روز بعد خرماهای خیس خورده، مانند شربت مصرف شود.

جهانشاهی خاطرنشان کرد: خرما مقدار قابل توجهی فولات یا همان اسیدفولیک به بدن می‌رساند که برای خون رسانی برای بدن لازم است و زنان هنگام بارداری مجبور می‌شوند، علاوه بر دریافت فولات از طریق غذا، قرص آن را نیز مصرف کنند.

وی با بیان اینکه فولات به عنوان ماده خون‌ساز در خرما موجود است، گفت: هر چند که مقدار آهن خرما آن چنان زیاد نیست اما برای خون‌سازی، بدن احتیاج به سه ماده مغذی فولات، آهن و ویتامین 12 B دارد که در غذاهای حیوانی یافت می‌شوند و لذا برای این منظور باید از غذاهای متنوع استفاده کرد.

جهانشاهی ادامه داد: ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی خرما است که این ویتامین برای جلوگیری از بیماری‌های خطرناک خونریزی دهنده لازم است و باید بدن هر فرد در طول روز، 60 میلی‌گرم ویتامین C دریافت کند که تقریباً در هر 100 گرم خرما 14 میلی‌گرم ویتامین C موجود است.

این پژوهشگر طبّ سُنّتی در عین حال هشدار داد: نباید در مصرف خرما زیاده‌ روی کرد؛ چراکه مصرف بسیار بالای آن باعث آسیب رسیدن به کبد و طهال، افزایش فشار خون، ایجاد جوش در دهان و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

او همچنین خاطر نشان کرد: خرما دارای قند زیاد است و از این رو کسانی که لوزالمعده حسّاسی دارند و یا آنهایی که بیماری قند در خانواده‌شان وجود دارد، باید کمتر از این میوه استفاده کنند.

منبع: نامه نیوز
زیاده‌ روی در خوردن خرما فرد را به امراض گرفتگی کبد مبتلا می کند
فسفری که در ترکیب غذایی خرما وجود دارد، باعث فعال شدن سلول‌های عصبی می‌شود و آهن آن به گلبول‌های قرمز خون نیرو می‌‌دهد و مانع ایجاد کم‌خونی در افراد می‌شود و حتی کم‌خونی افراد را هم درمان می‌‌کند.

خرما مقوم معده و جمع‌کننده آن است و کلسیم آن موجب تقویت و تسریع رشد کودکان می‌شود و نیروی بدنی بزرگسالان را افزایش می‌‌دهد.

ویتامین‌های خرما باعث افزایش قدرت بینایی می‌شود، از خشکی پوست و ناخن و موها جلوگیری و هوش را تقویت می‌کند.

زیاده‌روی در خوردن خرما فرد را به امراض سوداوی مبتلا می‌کند و گرفتگی کبد و طحال را به دنبال دارد. همچنین پوسیدگی دندان و جوش زدن داخل دهان از نتایج زیاد خوردن خرماست.

کسانی که گرمی زیاد اذیتشان می‌کند و با خوردن خرما بدنشان جوش می‌زند، می‌توانند با استفاده از مخلوط خرما و ماست که بسیار مفید و مغذی است، از مزیت خوردن هر دوی آنها برخوردار شوند.

4 Responses to “عوارض زیاد روی در خوردن خرما”

  1. چه مقدار خرما در روز مفید. میباشد گفت:

    ممنون بابت راهنمایی و اطلاعات مفید. شما

  2. سینا گفت:

    سلام من لاغری دارم میخواستم بدونم خرما خوردن بعد از غذا باعث دیابت میشود

  3. مریم گفت:

    خیلی ممنون از لطف شما.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.