شاهین پرس

حق‌الزحمه ولایتی در انتخابات پرداخت شد!

کدخبر: 1934
۹ آبان ۱۳۹۲ در ساعت ۱۰:۳۲ قبل از ظهر

 

9325721

حرکت نرم ولایتی در انتخابات بخشی از آرای اصولگرایان را به نفع روحانی می گرفت و از طرف دیگر با شکستن اتحاد اصولگرایان و یک کاسه شدن آرای اصلاح طلبان همه چیز به نفع روحانی پیش می رفت که رفت.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا به نقل از صراط، سرانجام با گذشت سه ماه از جلوس حسن روحانی بر صندلی زرین کاخ پاستور، جانشین او در مرکز تحقیقات استراتژیک تعیین شد تا  مطابق پیش بینی ها، دست علی اکبر ولایتی نیز از پست های حکومتی خالی نماند.

علی اکبر ولایتی در تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری، به ویژه در جریان مناظرات، به طور غیرمستقیم بخشی از بار پاسخگویی حسن روحانی در خصوص عملکرد او در مذاکرات هسته ای دولت اصلاحات را از دوش او برداشت و عملا فرصت مانور بیشتر در دیگر حوزه ها را به روحانی داد.

در کنار این موضوع، کنار کشیدن عارف از انتخابت نیز آرای انتخاباتی اصلاح طلبان را یک کاسه به صندوق روحانی واریز کرد. در آن مقطع حمایت بی چون و چرای هاشمی رفسنجانی از روحانی بر کسی پوشیده نبود؛ اما قدردانی خاصه رییس مجمع تشخیص مصلحت از عارف به دلیل کناره گیری از رقابت های انتخاباتی و همزمان حمایت ویژه او از علی اکبر ولایتی در حالی که همچنان در رقابت با روحانی در صحنه مانده بود، سوالات فراوانی را در اذهان ایجاد کرد.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سوالی درباره کناره گیری عارف و کاندیداتوری ولایتی گفته بود که «آقای عارف مانند رئیس جمهور محبوب خواهد ماند. آقای ولایتی را هم قبول دارم هم سالم است و هم با تجربه ولی رای من روحانی است.»

در این شرایط باقی ماندن ولایتی در صحنه انتخابات تردید باقی نگذاشت که او در جهت خواست اصلاح طلبان، کارگزاران و طیف موسوم به اعتدال گرا گام گذاشته است.

بر اساس این تحلیل حرکت نرم ولایتی در انتخابات بخشی از آرای اصولگرایان را به نفع روحانی می گرفت و از طرف دیگر با شکستن اتحاد اصولگرایان و یک کاسه شدن آرای اصلاح طلبان همه چیز به نفع روحانی پیش می رفت که رفت.

پیروزی روحانی در انتخابات با مدیریت و صحنه گردانی دقیق هاشمی رفسنجانی که از همه پتانسیل های خود مانند نفوذ روی ولایتی و استفاده از نفوذ خاتمی روی اصلاح طلبان و شخص عارف نهایت استفاده را برده بود، باب گمانه زنی ها را در خصوص سهم عارف و ولایتی از این پیروزی باز کرد.

در این میان دو گزینه بالقوه برای ولایتی وجود داشت که هر دو، پست های پیشین روحانی به شمار می رفتند. یکی از این گزینه ها، دبیری شورای عالی امنیت ملی بود که به علی شمخانی واگذار شد اما گزینه دیگر یعنی ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع که اختیار آن بی واسطه در اختیار هاشمی قرار داشت، به ولایتی رسید.

غلامرضا فروزش معاون اجرایی و اطلاع‌رسانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام این موضوع را تایید کرده و گفته است: آقای ولایتی از سوی آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای همکاری و ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دعوت شده است.

به این ترتیب ولایتی که حاضر شده بود برای پیروزی روحانی در صحنه بماند، امروز سهم خود را از این اقدامش گرفت. آیا تردیدی در این موضوع وجود دارد؟