شاهین پرس

شاهین شهر در دست فرزندان پرتوانش

کدخبر: 18474
۷ مهر ۱۳۹۳ در ساعت ۶:۱۴ بعد از ظهر

پایگاه خبری“شاهین نا

کرامت «شهروند شاهین شهر» بودن  یا «شاهین شهری» بودن چگونه متمثل می یابد

یکی از برنامه های فرهنگی در زمینه ی تحقق کرامت شهروندی و نیز حقوق فرزندان شاهین شهر در زمینه ی جذب نیرو به بدنه شهرداری و سازمانهای تابعه، تدوین دستورالعمل جذب از طریق ارائه فراخوان برای اطلاع عموم و دعوت عام شهروندان شاهین شهری است. کاری که اخیرا برای جذب نیروهای کارشناس و غیره برای جذب در شهرداری و سازمانهای تابعه در شهر شاهین شهر انجام گرفت.

این برنامه حق همه ی شهروندان شاهین شهری را برای ارزیابی خویش در تناسب با نیازهای مدیریتی شهری محفوظ می دارد. در خصوص جذب نیروهای کارآمد و تحصیل‌کرده که اتفاقا طبق آخرین آمار بالای هفتاد درصد این افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد می باشد، چنانچه از شهروندان شاهین شهری باشند در بسیاری از موارد همچون حمل و نقل و ترابری نیروهای غیر شاهین شهری و مقیم بودن ایشان که می تواند در رصد کردن دقیق‌تر مشکلات و حضور مداوم در شهر و ارتباط بیشتر و میدانی با مردم و مشکلات موجود، مفید فایده واقع گردد؛ و لذا در جهت تقویت راندمان کیفی کار در این عرصه ها موثر افتد.

با وجود اینکه برخی بر این روال که در تنافی با شرایط جذب نیرو به نسبت قبل بوده، ایراداتی داشتند، اما استدلال بنده این بود که این عمل در سویه‌ی احساس شهروندی و تعلق به شاهین شهر به عنوان یک زمینه فرهنگی معطوف به اخلاقی کردن و تکریم شهروندی تعریف می شود که شایسته مردم شاهین شهر بوده و از طرف دیگر اعتباری است برای شورای شهر که این امر را پیگیری کرده است. از سوی دیگر بسیاری از نیروهای غیر بومی شهرداری و سازمانهای تابعه از نظر تخصص و سطح تحصیلات بسیار در سطح پائین‌تری نسبت به متقاضیان کار شاهین شهری در این مسندها می باشند. بنده اعتقاد دارم از کارهای جزئی مثل تنظیف سطح شهر گرفته تا مدیریت کلان شهری شاهین شهر باید به دست پرتوان فرزندان تحصیل‌کرده شاهین شهری اداره شود، چرا که سطح تحصیلات خصوصا تحصیلات تکمیلی و نیز اطلاعات دقیق‌تر ایشان نسبت به نیازمندیها و ضروریات بسی بیشتر از سایر افراد غیر بومی می باشد، تا ضمن دلسوزی بیشتر که نسبت به شهر و دیار خویش دارند، به نسبت مسئولیت هایشان پاسخگویی بیشتری که به طور طبیعی در میان مردم و خانواده‌های خویش ایجاد خواهد شد، به شهر و شهروندان داشته باشند.

دیگر وقت آن رسیده که بپذیریم شهروندان و فرزندان شاهین شهری که سطح علم و دانایی شان در کشور زبانزد خاص و عام است به این اعتماد برسند که خود می تواند اراده و اختیار مدیریت شهرشان را با مسئولیت پذیری بیشتر در سطوح مختلف به عهده بگیرند و از بسیاری تبذیرها که ممکن است از عدم احساس تعلق و حس مستاجری برخی نیروهای موجود در مدیریت شهری شاهین شهر ناشی می گردد، جلوگیری کرد. فرهنگ سازیِ پذیرش مسئولیت و پذیرش اینکه شاهین شهر دیگر دارای فرزندانی است که نه مهاجر، که خود زاده‌ی این شهر و دیار هستند و خود را شاهین شهری می نامند، و معتقدند که باید خود مسئولیت شکوفایی و ترقی و پیشرفت شهرشان باشند، به عهده مدیران و متولیان فرهنگی است که در این میان رسالت کمیسیون فرهنگی در تبیین کرامت شهروندی و اصالت دادن به آراء شهروندان در پیشبرد برنامه های فرهنگی و اجتماعی و شهری به دست خودشان با مستقر کردن اندیشه مشارکت شهروندی در اجرای برنامه های فرهنگی شهر، معطوف به همین تکلیف است. امید است با آموزشهایی در این زمینه ضمن تقویت جماعات و تشکل‌های مردم نهاد در شاهین شهر به جهت تقویت روحیه «شهروند شاهین شهری» که عمدتا با اصطلاح عامیانه‌ی «بچه ی شاهین شهری» متمثل می یابد، بر شعار شاهین شهر در دستان فرزندان شاهین شهر بتوانیم اصالت و کرامت «شهروند شاهین شهر» بودن را همه گیر و ارزشی نماییم.

یادداشت دکتر حسین ابراهیمی ناغانی رئیس کمیسیون فرهنگی-ورزشی شورای اسلامی شهر شاهین شهر