۱۶:۳۸ - جمعه ۲۱ شهریور ۱۳۹۳

در شاهین شهر برگزار شد:

اولین همایش ملی توسعه پایدار روستایی در افق ۱۴۰۴

با همکاری شرکت توسعه سازان گردشگری اصفهان و دانشگاه پیام نور مرکز شاهین شهر و دیگر نهادها و ارگان های دولتی و غیر دولتی مرتبط با حضور اساتید برجسته کشوری اولین همایش ملی توسعه پایدار روستایی در افق ۱۴۰۴را در سالن همایش فرمانداری شهرستان برگزار کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نابا توجه به اینکه 32 درصد از جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند و نقش محوري و کليدي در جهت توسعه اقتصادي کشور را برعهده دارند. ارتقاء سطح درآمد و كيفيت زندگي روستاييان وكاهش نابرابري‌­هاي موجود بين جامعه روستايي و جامعه شهري و حمايت ­های لازم از اقدامات مؤثر لزوم واهمیت ارتقاء شاخص توسعه روستايي را دو چندان می کند که به همین منظورفرمانداری شهرستان شاهین شهر و میمه با همکاری شرکت توسعه سازان گردشگری اصفهان و دانشگاه پیام نور مرکز شاهین شهر و دیگر نهادها و ارگان های دولتی و غیر دولتی مرتبط با حضور اساتید برجسته کشوری اولین همایش ملی توسعه پایدار روستایی در افق ۱۴۰۴را در سالن همایش فرمانداری شهرستان برگزار کرد.

توسعه روستایی جزء اولویت‌های کاری دولت باید قرار گیرد.

علیرضا بصیری فرماندار شهرستان شاهین شهر و میمه در این همایش اظهار داشت: رشد پرشتاب صنعت و فناوری در جهان عقب ماندگی مناطق روستایی کشور را بیشتر نمایان کرده است.

فرماندار شهرستان پراکندگی جغرافیایی روستاها، نبود صرفه اقتصادی در ارائه خدمات اجتماعی، تخصصی نبودن صنعت کشاورزی، بهره وری کم و محدودیت منابع ارزی در مقابل رشد جمعیت را از عوامل مهاجرت روستاییان به شهرها دانست.

وی در ادامه بیان داشت: باور بانک جهانی براین است که توسعه روستایی راهبردی برای بهبود کیفیت زندگی اجتماعی، اقتصادی روستاییان فقیر و تلاشی همه جانبه برای کاهش فقر است. که افزایش تولید و ارتقاء بهروری در محیط روستایی را میسر می کند.

بصیری با اشاره به ابعاد گسترده و عمیق توسعه روستایی در سالهای پس از انقلاب گفت: توسعه روستایی را باید بازسازی روستایی بدانیم و این بازسازی به لحاظ فکری، اندیشه ای، آموزشی، تکنولوژی و توسعه در تولید باشد که بتواند بدون به مخاطره انداختن عوامل محیطی و زیستی نسل های آینده نیازهای کنونی بشر را تأمین کند.

وی تأمین نیازهای اساسی، بهبود و ارتقاء سطح زندگی برای همه، حفظ و اداره بهتر اکوسیستم ها با آینده‌ای امن‌تر را اهداف اصلی توسعه پایدار و توسعه کشاورزی، توزیع بهینه جمعیت،بازسازی و استفاده از ظرفیت های تولیدی و اقتصادی، عدالت اجتماعی، رفع فقر و محرومیت‌های اجتماعی را ضرورت‌های توجه به توسعه روستایی مطرح کرد.

فرماندار شهرستان توجه به ایجاد رابطه معقول و متعادل توسعه خدمات، صنعت و کشاورزی با کاهش شدت جریان مهاجرت را هدف استراتزی توسعه روستایی در ایران معرفی کرد. و افزود:انتظام بخشیدن به زراعت و دامداری در محیط روستا، تقویت کردن و تنوع بخشیدن به اشتغال غیر کشاورزی، توسعه تعاونی های زراعی و دامداری در میان روستائیان، توسعه اراضی اشباع در چارچوب نظام نعاونی از الزامات بالا بردن میزان تولید می باشد.

وی توجه به رفع مشکلات معیشتی و اجتماعی جمعیت 32 در صدی ساکن در روستاها را وظیفه اصلی دولت دانست. و افزود: لازم است که دولت توسعه روستایی را جزء اولویت‌های کاری خود قرار دهد.

بصیری با بیان اینکه توسعه روستایی و برنامه ریزی برای تحقق آن یکی از ضروریات مهم در فرایند توسعه ملی است. افزود: رفع فقر و بیکاری در روستاها از جمله ضرورت‌های توسعه روستایی می باشد که متنوع کردن اقتصادروستایی با استفاده از کارآفرینی و ایجاد بنگاه های کوچک و متوسط و فرصتهای جدید شغلی برای فارغ التحصیلان و جوانان روستایی امکان پذیر است.

دکتر عباس سعیدی کارشناس توسعه بین الملل و استاد دانشگاه شهید بهشتی در این همایش، کشورهای آمریکا، چین و روسیه را آلاینده ترین و ضد پایدارترین کشورها معرفی کرد و گفت: بزرگترین موانع توسعه پایداردراین کشورهای بسیار توسعه یافته، زمینه سازی می شود.

دکتر سعیدی برنامه ریزی نادرست توسعه شهری را موجب پیدایش حاشیه نشینی دانست و افزود: توسعه روستایی در تضاد با خود و در مقابل توسعه شهری قرار دارد.

وی ناپایداری جمعیت را عامل مهاجرت و ناپایداری اقتصادی را عامل فقر و بیکاری روستاییان مطرح کرد. و گفت: توسعه پایدار یک ایده و آرمان است که می بایست برنامه ها و اقدامات در مسیر رسیدن به آرمان‌ها طراحی و اجرا شود.

انتظاراست نسخه ای جامع جهت ترویج توسعه پایدار روستایی ارائه شود.

حسینعلی حاجی نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی در این همایش گفت: براساس آمارها و واقعیت های موجود، سرعت رشد کم شدن جمعیت در روستاها به مراتب بشتر از دیگر نقاط می باشد.

نماینده شاهین شهر و میمه/ برخوار با بیان اینکه فرآیند مهاجرت از روستاها بصورت پلکانی است. افزود: نیاز است در زمینه توسعه روستایی قانون گذاری انجام شود و دولت نیز این امرمهم را جزء اولویت‌های کاری خود قرار دهد.

وی کم بودن امکانات را علت مهاجرت روستاییان دانست و افزود: درحال حاضر توقع روستاییان با ۲۰ الی ۴۰ سال پیش کاملا متفاوت است.امروزه در روستاها انتظار است که پزشک شبانه روزی، مدارس در مقاطع مختلف و اشتغال با درآمد مناسب وجود داشته باشد.

حاجی در ادامه بیان داشت: انتظار داریم ماحصل این همایش نسخه‌ای جامع در جهت ترویج توسعه پایدار روستایی باشد.

دکترعلیرضایی استاد دانشگاه و دیگر سخنران این همایش اظهار کرد:  در روستاها ضمن اینکه باید شرایطی فراهم شود که به توسعه فرهنگ روستاها کمک کند. روستاها را نیز نباید فقط تفرجگاه  دید بلکه باید صحنه های فرهنگی را ایجاد و توسعه داد.

وی افزود: در راستای توسعه پایدار روستایی  مسئولین هم باید شرایطی را فراهم کنند که منافع ملی، منطقه‌ای و شهرستانی به منافع شخصی ترجیح داده شود که این امر موجب پایداری روستاها خواهد بود.

سخنرانی و ارائه 7 مقاله راه یافته توسط محققین با داوری اساتید برجسته کشوری، اقامه نماز جماعت ظهر و عصراز دیگر برنامه های این همایش یک روزه بود.

شایان ذکر است که دبیرخانه اولین همایش ملی توسعه پایدار روستایی در افق ۱۴۰۴از اردیبهشت سال جاری با فراخوان مقاله و پوستر کار خود را شروع کرد، که 300 مقاله به دبیرخانه رسید و پس از دو مرحله داوری 145 مقاله پذیرفته شد که از این تعداد 44 مقاله سخنرانی و ما بقی پوستر بودند.

آنچه که به نظر می رسد این است که دست اندرکاران همایش می توانستند با داوری در سطح بالاتر و استفاده از نظرات کارشناسی تر راهکارهای جامع تری جهت رفع موانع توسعه پایدار روستایی در این همایش ارائه دهند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.