۱۸:۳۲ - جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۲

شهرت‌طلبی های این دو خواهر

انتشار یک جوک موهن نسبت به همسران شهدا و انتساب آن به امام خمینی(ره) از صفحه فیسبوک خانم نعیمه اشراقی، وی مدعی شد به صفحه وی دستبرد زده شده و از همین رو آن را غیرفعال کرد.

17029-66035

بعد از برخی سوژه سازی های نعیمه و زهرا اشراقی، دو دختر مرحوم اشراقی که به دلیل نوه امام بودن شهرت یافته اند، روز گذشته انتشار یک جوک موهن نسبت به همسران شهدا و انتساب آن به امام خمینی(ره) از صفحه فیسبوک خانم نعیمه اشراقی، وی مدعی شد به صفحه وی دستبرد زده شده و از همین رو آن را غیرفعال کرد.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا به نقل از “آینده”، این اقدام پس از آن رخ داد که مهدی همت، فرزند شهید حاج محمدابراهیم همت که او نیز از کاربران فضای مجازی است، به شدت به انتشار این جوک موهن واکنش نشان داد.

تا جایی که سایت جماران، متعلق به موسسه نشر آثار امام (ره) وارد عمل شد و بیانیه ای را به این شرح، از طرف این نوه امام منتشر کرد:

باسمه تعالی

برادرم

جناب آقای همت

نامه جناب عالی را درباره مطلبی موهن و غلط خواندم. تنها می توانم در این مورد سر تعظیم در مقابل شما و خانواده های عزیز شاهد فرود بیاورم. شهیدان و خانواده های عزیز ایشان بر تارک انسانیت جای دارند و نابخردی کسی نمی تواند پیوند آسمانی انها با امام شان را قطع کند. تو و هزاران زن و مرد بزرگی که امثال من در آرامش ناشی از سختی های ایشان زندگی می کنیم با ارزش تر از آن هستید که نوشته ای غلط و بی ارزش از ارزش آن ها بکاهد. همه باید بدانیم امام جز در تار و پود اسلام و ارزش های آن – از نماز و روزه گرفته تا حجاب و پاکدامنی- و جز در پیوند با یاران فداکارش معنی نمی شود. مگر می توان امام را در خاطر مجسم کرد و جلوه زیبای امر به معروف و نهی از منکر را در او مشاهده نکرد؟

مگر می توان احترام بی حد و حصر امام به شهیدان و خانواده های آنها را با ذکر کلماتی موهن و بی ارزش از یاد برد؟ همین جا لازم می دانم به صراحت تمام انتساب آنچه در فضای مجازی به امام و از قول من منتشر شده را تکذیب کنم و از خداوند برای جاعلینی که این گونه با احساسات پاک مردم بازی می کنند طلب هدایت نمایم. از این پس با توجه به دستبرد های چند گانه به صفحه شخصی ام، این صفحه را مسدود می کنم و عاجزانه از خداوند متعال علو درجات امام و شهدای عزیز را مسئلت نموده و برای خانواده های آنان آرزوی سلامت و بهروزی دارم.

گر بدی گفت حسودی و رفیقی رنجید      گو تو خوش باش که ما گوش به احمق نکنیم

نعیمه اشراقی

اگرچه برخی فعالان فضای مجازی می گویند انتشار این جوک توسط خانم اشراقی انجام شده، اما واقعیت آن است که هک کردن رمز صفحه فیسبوک افراد نیز امکان پذیر است و می توان ادعای اشراقی در خصوص دستبرد زدن به حساب کاربری فیسبوک را هم به عنوان یک احتمال پذیرفت.

با این حال از آنجا که این موضوع اولین سوژه سازی این دو خواهر نبوده که ارادتمندان امام خمینی را ناخرسند کرده، ذکر چند نکته خالی از لطف نیست.

1- موضوع جوک درباره همسران شهدا، اولین موضوع از این دست نیست. انتشار تصاویر خاص و آرایش کرده و غیرمنطبق با احکام اسلامی، تمجید از برخی خوانندگان دوران طاغوت و ابراز علاقمندی به آنها، تخطئه پوشش چادر، نحوه انتشار تصویر دختر خانم نعیمه اشراقی و فتوشاپی کردن آن و… از مواردی است که در چند مدت اخیر، باعث سوژه سازی شده است. معمولا برخی جوانان و نیز برخی طیف های ناهمسو با ارزشهای دینی و انقلابی از این موارد استقبال کرده و در عین حال برخی طیف های افراطی نیز با استناد به این هنجارشکنی ها، تلاش می کنند موضوع را به بیت امام و شخص سید حسن خمینی و نیز اصلاح طلبان که این دو خانم به آنها منتسب می شوند، تعمیم داده و ادعای عدول این گروه گسترده از ارزشها را اثبات نمایند.

2- این دو دختر مرحوم اشراقی، هر دو با دو آقازاده دیگر وصلت کرده اند؛ خانم زهرا اشراقی با سید محمدرضا خاتمی، فرزند آیت الله روح الله خاتمی ؛ و خانم نعیمه اشراقی با فرزند مرحوم آیت الله طاهری، امام جمعه اصفهان که همسر ایشان هم روحانی است.

3- واقعیت آن است که اگر این دو خواهر نوه امام خمینی نبودند، به هیچ وجه این میزان مورد توجه نبودند. این موضوع البته فرصت هایی را برای آنها ایجاد کرده و طبعا محدودیت هایی نیز ایجاد می کند. نمی توان هم خدا را خواست و هم خرما. اما گاه به نظر می رسد آنان به دنبال چنین روشی هستند و طبیعی است همین پیامدها را دارد.

البته این افراد می توانند درباره زندگی خود تصمیم بگیرند و به گونه ای متفاوت با پدربزرگشان و ارزشهایی که او منادی آنها بود، زندگی کنند. اما در این صورت باید فکری برای نسبت خود با امام بکنند. نه این که فردی تصویر خود با امام را در بک گراند صفحه مجازی خود گذاشته و مخاطبان را به این عنوان بکشاند، اما مسیر دیگری را پیش پای آنان گذارد.

از برخی اقدامات، بوی شهرت طلبی و هنجارشکنی به مشام می رسد. حتی اگر این دو نوه امام معتقدند امام به درستی به جامعه معرفی نشده، راه آن تابوشکنی و بیان حرف های شاذ نیست تا حرفهای درستشان هم زیر سوال رود. راهش این است که اولا آنان با دقت اقدامات خود را درست انجام دهند و اگر جلوی تحریف را هم می خواهند بگیرند، با تدبیر و دوری از آشفتگی به پیش روند.

4- بیت امام و شخص حجت الاسلام سید حسن خمینی هم که در سالهای گذشته از جریانهای افراطی و انحرافی کم ضربه نخورده، از این گل ها که خودی ها می زنند، آسیب پذیرتر است و طبعا باید تدبیری در این زمینه بیندیشد؛ چرا که تداوم اندیشه امام در مقطعی که طیف های مختلف اهداف خاص خود را در این زمینه دنبال کرده و بسیاری می خواهند امام را طبق تفکر خود تفسیر کرده و شخصیت واقعی او را تحریف کنند، تدبیر این بیت اهمیت فزون تری می طلبد و طبیعی است دیگرانی که در دایره این انتساب قرار دارند، باید الزامات آن را بپذیرند.

5- فضای مجازی و شبکه های اجتماعی همان گونه که قابلیت های مناسبی در انتقال سریع و آسان دغدغه ها و اطلاعات دارد، آفت های خاص خود را نیز دارد؛ به ویژه زمانی که استفاده کنندگان از آن، دانش و توانمندی لازم را نداشته باشند و یا امکان دستکاری های غیرمعمول در آنها ایجاد شود. به نظر می رسد اقدام خانم نعیمه اشراقی در مسدود کردن صفحه خود، در این مقطع اقدامی عاقلانه بوده و اگر ایشان بخواهد فعالیت اینچنینی را تداوم دهد، تحقق پیش نیازهای این فعالیت ضروری است.

6- نکته دیگری که نه تنها مخصوص این دو خواهر، بلکه مورد توجه کلیه چهره های اصلاح طلب است، این که با توجه به باز شدن بیشتر فضا، در اظهار نظرهای خود دقت بیشتری کنند. شاید اگر هنوز فضای قبل از انتخابات اخیر نبود، خانم زهرا اشراقی بسیاری از سخنانی که در گفتگوی اخیرش با الشرق الاوسط گفته، بیان نمی کرد. اصلاح طلبان از گفتارها و نوشتارهای ناسنجیده در این سالها کم ضربه نخورده اند و بخشی از محدودیت های چند سال اخیرشان نیز به این مواضع بی ارتباط نیست. از همین رو با وجود فضای آزادتر این روزها نسبت به سالهای قبل، ناسنجیده سخن گفتن می تواند به پاشنه آشیل آنها تبدیل گردد و باید در این زمینه مراقب باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.