شاهین پرس

نشت گازوئیل به آب شرب اصفهان علت قطعی چند ساعته آب

کدخبر: 16407
۳۱ مرداد ۱۳۹۳ در ساعت ۲:۱۵ بعد از ظهر

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین ناحسینعلی حاجی دلیگانی درباره علت حادثه‌ای که سبب قطعی آب شرب بخش عمده‌ای از مناطق اصفهان شده، اظهار کرد: علت این حادثه نشت مقداری گازوئیل از یک مخرن خانگی در بالادست قبل از ورود آب به تصفیه‌خان باباشیخعلی بوده که سبب ایجاد آلایندگی در آب ورودی به تصفیه‌خانه شده که مسئولان مربوطه به موقع متوجه شدند و بلافاصله ورود آب به تصفیه‌خانه را قطع کردند.

وی افزود: در حال حاضر مسئولان پیگیر هستند که این لکه گازوئیلی را از آب جدا کنند و مخازن و کانال‌های انتقالی آب و مکان‌های آلوده را شست‌وشو دهند و بعد از آن آب به تصفیه‌خانه باباشیخعلی انتقال داده شود.

یک مسیر انتقالی آب شرب به اصفهان تهدیدی جدی است

نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسئله اصلی این است که ما از این بابت آسیب‌پذیر هستیم به این دلیل که تنها مسیر انتقال آب برای تنها تصفیه‌خانه 5 میلیون جمعیت تحت پوشش شبکه آب اصفهان، 16 شهرستان و 300 روستا و 70 شهر همین مسیر بوده که 10 متر مکعب آب بر ثانیه را تامین می‌کند و این یک خطر جدی و مستمر برای آب شرب این جمعیت بوده که می‌طلبد مسئولان کشوری و استانی در این زمینه راهکار مناسب پیدا کنند.

وی با بیان اینکه گره خوردن بخشی از جمعیت کشور تنها با یک تصفیه‌خانه‌ از نظر پدافند غیر عامل کار درستی نیست و کاملا اشتباه است، افزود: البته در گذشته این اتفاقات به دلیل ورود سیلاب و خاشاک رخ داده که سبب شد که تصفیه‌‌خانه از تولید بازبماند که 6 سال پیش بر اثر حادثه‌ای نفت وارد سد چم‌آسمان شده بود که چند شبانه‌روز آب کل جمعیت اصفهان قطع بود اما متاسفانه کسی از این حوادث درس و عبرت نگرفت که کار  جبرانی و منطقی و جایگزینی را به نتیجه رسانده باشد.

باید طرح جایگزین برای تصفیه‌خانه باباشیخعلی در نظرگرفته شود

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: این حادثه سهوی بوده و مخرنی که در یک منزل بوده به هر علتی نشتی پیدا کرده و چون نزدیک رودخانه بوده، وارد آب شده؛ ما اعتقاد داریم و امیدوار هستیم که این مسئله سهوی بوده باشد اما این خود می‌تواند یک تهدید و یک نگرانی برای آب شرب استان باشد و ما باید به دنبال طرح‌های جایگزین و کمک‌کننده انتخاب کنیم و داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تامین آب برای 5 میلیون نفر جمعیت استان چیزی نیست که اگر از قبل پیش بینی نشده باشد، بتوان به راحتی آن را تامین کرد، اظهار کرد: از جمله راه‌های جایگزین طرح انتقال آب توسط تونل گلاب 2 بود که یک طرح انتقال آب از نقطه‌ای از استان به نقطه دیگر استان اصفهان است که در واقع تامین و تولید آب نیست بلکه یک مسیر انتقالی بود که متاسفانه وزارت نیرو در این رابطه کاملا انفعالی عمل کرده است.

وزیر نیرو باید پاسخگوی نگرانی‌های مردم استان اصفهان باشد

نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر نیرو باید پاسخگوی همه نگرانی‌ها، کمبود‌ها و ضرر و زیان‌هایی که به دلیل کمبود و قطعی آب به مردم استان اصفهان وارد می‌شود باشد، مردم استان اصفهان باید برای احقاق حقوق خود در محاکم قضائی از وزیر نیرو شکایت کنند.

وی افزود: بنده به نوع خودم هم در کمیسیون اصل 90 و هم در کمیسیون امنیت ملی از وزیر نیرو شکایت کردم و بابت این حادثه‌ای که امروز رخ داده از او شکایت می‌کنم که چرا در این مدت به فکر این نبوده که یک جایگزینی برای تصفیه‌خانه باباشیخعلی داشته باشد.

وزیر کشور پاسخ مشخصی برای تشکیل جلسه ستاد بحران آب در اصفهان نداده است

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: در یک ماه گذشته 2 مرتبه از وزیر کشور به عنوان دبیر ستاد بحران کشور درخواست کردم که به اصفهان بیاید و جلسه ستاد بحران آب را در اصفهان تشکیل دهند که متاسفانه تا این لحظه پاسخ مشخصی را ندادند.

وی بیان کرد: خوشبختانه با اتفاقاتی که در این مدت افتاده و بعد از صحبت روز یکشنبه گذشته من در مجلس درباره وضعیت و بحران آب در اصفهان، بسیاری از نمایندگان اظهار هم‌دردی کردند و پیگیر حل مشکل آب در اصفهان هستند و اکنون فضا برای پذیرش حرف حق ما بیشتر فراهم شده است.