۱۲:۵۲ - جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۲

عدم‌ توجه‌ کافی به توصیه‌های‌ نخستین‌ دیدار

4 اشتباه مهم دولت یازدهم طی دوماه

پیشنهاد می‌شود شخص آقای روحانی بیشترین وقت و انرژی‌اش را به مسایل داخلی و معیشتی متمرکز کند و کار دیپلماسی را به دستگاه مربوطه بسپارد؛ دستگاهی که البته نشان داده به جهت برخی مسایل، به نظارت شدید نیز نیاز دارد.

2153

پیشنهاد می‌شود شخص آقای روحانی بیشترین وقت و انرژی‌اش را به مسایل داخلی و معیشتی متمرکز کند و کار دیپلماسی را به دستگاه مربوطه بسپارد؛ دستگاهی که البته نشان داده به جهت برخی مسایل، به نظارت شدید نیز نیاز دارد.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا به نقل از خیبر آنلاین ، دولت یازدهم که با نام تدبیر و امید و با شعار اعتدال برسرکار آمد، طی ماه های نخست فعالیتش تاکنون در راه رسیدن به اهدافش موفقیت چندانی نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی “خیبرآنلاین”، پس از حماسه بزرگ سیاسی ایرانیان در 24 خرداد 92 و تحقق بخشی از خواست های ولی امر مسلمین توسط امت و تبریک حضوری کاندیداهای شکست خورده در انتخابات به فرد پیروز و اعلام آمادگی جهت همکاری، امیدها برای تحقق حماسه اقتصادی و نیز، تداوم حماسه سیاسی رونق گرفت.

براساس این گزارش، اعلام سریع کابینه پیشنهادی به مجلس و رای قابل توجه و اعتماد بالای نمایندگان مردم به اکثریت افراد پیشنهادی، که برخی وزرا حتی رکورد رای اعتماد در انقلاب اسلامی را به نام خود ثبت کردند، همه ی بسترها برای خدمت بیشتر فراهم شد اما برخی اتفاقات و مسایل حاشیه ای، موجب شده که تاکنون، آنگونه که انتظار می رفت، پیشرفتی حاصل نشود.

در پاسخ به چرایی این عدم پیشرفت مدنظر، عوامل مهمی نقش داشته اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود اما قبل از آن، لازم است نکات کوتاه و البته بسیار مهمی که در نخستین دیدار امام خامنه ای با دولت یازدهم از سوی معظم له به شیخ حسن روحانی و کابینه اش توصیه شد، را مورد بازخوانی قرار دهیم.

ایشان در تاریخ  6 شهریورماه 92 در جمع اعضای دولت یازدهم فرمودند:”دیدگاهها و سلایق متفاوت سیاسی– اقتصادی و اجتماعی حاشیه است و خدمت به مردم متن، اجازه ندهید حاشیه ها بر متن اثر بگذارد.
معظم له همچنین با با توصیه مؤكد به دولت برای استفاده از ظرفیت خوب كارشناسان داخلی در همه زمینه ها و عرصه ها افزودند: باید قبل از هر اقدام و حتی هر اظهارنظر و موضعگیری، مطالعات كارشناسی لازم انجام شود چرا كه هزینه برطرف كردن تبعات منفی كارهای ناپخته و سخنان ناسنجیده بسیار زیاد است.
تكیه بر ظرفیت درون زای داخل كشور، نكته مهم دیگری بود كه رهبر معظم انقلاب توجه هیأت وزیران را به آن جلب و تأكید كردند: كلید حل مشكلات در ظرفیتها و امكانات داخل كشور است كه باید باخردمندی از آنها بهره گرفت.
حضرت امام خامنه‌ای در تشریح بیشتر ضرورت تكیه بر ظرفیتهای درونی كشور افزودند: این حرف به معنای استفاده نكردن از ظرفیتهای بیرونی نیست بلكه نكته اساسی این است كه نباید به خارج امید بست و به آن اعتماد كرد.
مقام معظم رهبری با اشاره به جبهه دشمنان انقلاب افزودند: واقعیت این است كه از جبهه خصم، نمی توان و نباید انتظار دوستی و صمیمیت داشت.
ایشان خاطرنشان كردند: سهم هر كشور در مناسبات بین المللی به اقتدار درونی آن كشور وابسته است بنابراین باید تلاش كرد روند اقتدار روزافزون داخلی كشور، استمرار یابد و تقویت شود”.

دقت در نکات کلیدی و بسیار مهمی که ولی امر مسلمین در نخستین دیدار با اعضای دولت یازدهم مطرح کردند، راهگشای امروز و فردای کادر اجرایی کشور است؛ اگر نصب العین قرار دهند.

1- تاثیر حاشیه ها بر متن

یکی از مهمترین آفات دولت های ناکام، تاثیرات منفی حاشیه ها بر متن اصلی کار است. این اتفاق، حتی گریبان دولت موفق و پرتلاش و مردمی همچون دولت دکتر محمود احمدی نژاد را نیز گرفت و به اعتقاد اکثر کارشناسان دلسوز و توده های مردم، از زمانی که حاشیه های دولت پررنگ شد، اثرات متنی آن به شدت کاهش یافت و همین مساله، مشکلات بسیاری هم برای دولت و هم برای مردم را پدید آورد.

با عرض تاسف باید گفت که اگر دولت احمدی نژاد از سال ششم و یا هفتم درگیر مسایل حاشیه ای شد و در سال هشتم به اوج رسید اما دولت یازدهم از همان ابتدای کار و در ماه های نخست فعالیت با این مساله ی خطرناک دست به گریبان شده است.

حضور برخی فعالان در فتنه در پست های مدیریتی، اظهارات بی اعتبار و نسنجیده برخی افراد بیرونی اما بسیار متنفذ در دولت مانند رفسنجانی و خاتمی، فعالیت فیس بوکی برخی وزیران و مدیران دولتی علیرغم فیلتربودن این شبکه اجتماعی برای عموم مردم و برخی مسایل دیگر از جمله حواشی بود که از ابتدای کار، با دولت یازدهم فعال شدند.

این مسایل درحالی رخ می دهد که از سوی شخص اول دولت و مدیران رده های بعدی، درباره این حواشی سکوت محض حاکم شده است. به نظر می رسد اگر حاشیه های مطرح شده و مسایل دیگر، با همین شدت در اطراف دولت و داخل کابینه ادامه یابند، مشکلات بسیاری را در راه خدمت رسانی به مردم ایجاد خواهند کرد.

2- عدم استفاده از همه ظرفیت های کشور

یکی از اتفاقات بسیار تلخی که طی دوماه اخیر در بدنه مدیریتی دولت مشاهده شده است، قلع و قمع مدیران در قسمت های مختلف می باشد که این مساله، با وعده رییس دولت یازدهم که گفته بود”من کلید دارم نه داس” کاملا در تعارض است.

آخرین آماری که رسانه ها در این باره منتشر کرده اند عدد 460 عزل و نصب طی دوماه فعالیت دولت را روایت می کند.

این درحالی است که تغییرات همچنان ادامه دارد و پایانی برای آن متصور نیست. شدت این اقدام به حدی است که فردی همچون محمدرضا باهنر با خصوصیت انحصاری اش، مجبور به اعتراض شد. آیا واقعا تمام مدیران رده های اول و دوم و حتی رده های چندم دولت قبل را باید برکنار کرد؟ حجت الاسلام روحانی که گفته بود تنها آنانی که بلیط ندارند باید پیاده شوند، اینک پاسخ دهد که آیا همه ی این به اصطلاح پیاده شدگان بدون بلیط بودند؟ مگر دولت قبل با رای تاریخی و بی سابقه ی همین مردم بر سر کار نیامد؟ پس لطفا باجه بلیط فروشی مدنظرتان را اعلام کنید تا مشخص شود که دوستان فعلی از کدام محل بلیط تهیه کرده اند که نفرات قبلی، موفق به دریافت آن نشدند.

همچنین، علیرغم اعلام رسمی همه ی کاندیداهای شکست خورده در انتخابات، عدم استفاده از پتانسیل و ظرفیت های این افراد و حامیان میلیونی آنها نیز از دیگر نقاط ضعف دولت محسوب می شود. دولت باید بداند که از میان بیش از 36 میلیون رای دهنده فقط توانسته است با 0/7 + 50 درصد آراء به پیروزی برسد و این یعنی نیمی از رای دهندگان در انتخابات، به افراد دیگر رای داده اند. قطعا در میان این رای دهندگان به دیگران نیز تعدادی از مدیران رده های مختلف حضور دارند. افراد و مدیرانی که در کلام نخست، به نظام جمهوری اسلامی رای داده اند اما متاسفانه مشاهده می شود که دولت یازدهم خود را در حال محروم کردن از وجود این افراد و فکر و تجربه ی آنها در اکثر رده ها قرار داده است.

به نظر می رسد این اتفاق و تداوم آن، نوعی بی اعتمادی میان مدیران میانی و دولت ایجاد کرده و البته باعث بروز شکاف ها و دلخوری های بیشتری خواهد شد.

3- عدم اظهارنظر و اقدام قبل از کار کارشناسی

در طی دوماه از آغاز فعالیت های دولت، برخی سخنان و اقدامات غیرکارشناسی از سوی مدیران دولتی مشاهده است که همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده بودند، هزینه های جبران آنها بسیار زیاد می باشد.

سخن رییس بانک مرکزی راجع به نرخ دلار، برخی تناقضات گفتاری در تیم اقتصادی دولت، بحث رسانه ای دو وزیر که ظاهرا با تذکر رییس جمهور نیز همراه شده بود، و برخی سخنان اخیر وزیرخارجه در نیویورک همچون اشتباه مترجم در ترجمه سخنان امام خامنه ای و…، را می توان از جمله اظهارات نسنجیده دانست.

برخی اقدامات سفر هیات ایرانی در نیویورک نیز که به جا نبود نیز از مهمترین اقدامات نسنجیده ماه های نخست فعالیت دولت یازدهم محسوب می شود که موجب تحمیل هزینه های بسیار زیاد برای دولت شده است.

باتوجه به اینکه دولت در ابتدای راه قرار دارد، پیشنهاد می شود نقشه ی راه کارشناسی شده ای جهت اظهارات و اقدامات هماهنگ با دیگر اعضای دولت، هماهنگ با اهداف نظام و اسناد بالادستی تهیه شود تا موجبات هزینه های بیشتر برای دولت و مردم را فراهم نیاورد.

4- دلبستگی بیش از اندازه به بیرون مرزها

یکی از تاکیدات همیشگی و منطقی امام خامنه ای، عدم دلبستگی به بیرون مرزها و غربی ها و استکبار و در راس آنها آمریکاست. معظم له بارها و بارها بر بی اعتمادی خود و نظام جمهوری اسلامی به شیطان بزرگ پای فشرده اند و از دولت ها، به ویژه دولت یازدهم، خواسته اند که به جای امیدبستن به دوستی دروغین آنها، روند اقتدار روزافزون داخلی كشور، استمرار یابد و تقویت شود.

باعرض تاسف، مشاهده می شود طی دوماه که از آغاز فعالیت دولت می گذرد، دولتمردان بیشتر از همه چیز، بر مسایل خارجی و همچنین به دوستی دشمنان ایران امیدوار شده اند. شخص رییس دولت با افتخار می گوید که طی 50 روز، به اندازه 500 روز در عرصه دیپلماسی فعالیت کرده اند و البته از اثرات عینی و نتایج آن، کمترین حاصلی مشاهده نشده است.

البته حامیان دولت به سرعت پاسخ می دهند که نباید انتظار داشت ظرف این مدت، به نتایج بسیار درخشانی نایل شویم. پاسخ این است که هیچ عقل سلیمی، توقع انتظارات آنچنانی از دولت را ندارد و هیچکس نیز منتظر نیست که دولت در کوتاه مدت معجزه کند اما اگر همین تلاش و تمرکز بر بیرون از مرزها، در داخل کشور و بر روی اقتصاد و معیشت مردم صورت می گرفت، نتایج ملموس تری برای ملت نداشت؟

آیا چنانچه سخن رییس دولت یازدهم به تایید کارشناسان برسد، او و دولتمردانش طی 50 روز به اندازه 500 روز در مسایل دیپلماسی گام برداشته اند، درباره مسایل داخلی و معیشتی مردم طی 50 روز فرصت کرده اند به اندازه چند روز قدمی بردارند که مردم آن را حس کرده باشند؟!

در این مورد نیز به نظر می رسد همانگونه که از تیم انتخاب شده برای دولت پیش بینی می شد، دستگاه اجرایی در رده های نخست مدیریتی اش، بیش از اندازه و ظرفیت، به اتفاقات خارجی و ایجاد دوستی و صمیمیت با غرب دلخوش کرده است و همین مساله و عدم دریافت پاسخ مثبت از جانب کشورهای اروپایی و آمریکایی در بلندمدت، موجب سرخوردگی حامیان دولت و ناامیدی عمومی در مردم خواهد شد.

پیشنهاد می شود شخص آقای روحانی بیشترین وقت و انرژی اش را به مسایل داخلی و معیشتی متمرکز کند و کار دیپلماسی را به دستگاه مربوطه بسپارد؛ دستگاهی که البته نشان داده به جهت برخی مسایل، به نظارت شدید نیز نیاز دارد.

مسایل فوق الذکر، شاید جزو مهمترین مسایلی هستند که باعث شده اند دولت یازدهم طی دوماه فعالیت، نتوانسته باشد انتظار مردم و حتی حامیان دولت را فراهم کند. مسایلی که در نخستین دیدار با رهبری معظم از سوی ایشان توصیه شده بود و متاسفانه هنوز به آن تواصی، جامه ی عمل پوشانده نشده است.

فرصت ها زودگذرند و قضاوت تاریخ، بی رحمانه است…

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.