۱۷:۵۳ - یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳

ستاره‌ای از آسمان شهرستان؛

زندگی و وصیت‌نامه‌ ی شهید فرهاد نیک عهد

نام شناسنامه ای او فرهاد است امّا به علّت علاقه ای که به نام مهدی داشت در جبهه به دوستانش سفارش کرده بود تا او را با این نام خطاب قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری “شاهین ناشهید فرهاد نیک عهد مقدم در بیست و یکم تیرماه سال ۱۳۴۷ در یک خانواده مذهبی و متدیّن به دنیا آمد. پدر و مادرش اهل وزوان بودند. پدرش سال ۱۳۲۹ در حالی که ۱۰ساله بود به علّت فقر شدید مالی حاکم در وزوان آنجا را به مقصد تهران ترک کرد و در منطقه ی قنات دررو سابق نرسیده به چیذر ساکن شد. چند سالی را در آنجا کاسب بود و مغازه داشت. امّا پس از آن به استخدام وزارت دارایی،(سازمان غلّه کشور) درآمد.

در سال ۱۳۴۱ از تهران به همدان مأمور شد. فرهاد در آنجا به دنیا آمد. سال ۱۳۴۷ پس از تولّد فرهاد، آقا نجف از همدان به اصفهان منتقل شد. مهدی دوران ابتدایی را در دبستان سپاهان کوی امام اصفهان سپری کرد. در سال ۱۳۵۹ وارد دوران راهنمایی مدرسه ابوریحان شد.

جنگ آغاز شده بود و از آنجا که روح بلند مهدی شهادت را آخرین حدّ تکامل انسان و نهایت عشق به پروردگار می دانست تصمیم گرفت به جبهه برود. سال دوم راهنمایی بود که اولین بار برای اعزام به ستاد بسیج مراجعه نمود امّا به دلیل نداشتن حداقل سن، از اعزام ایشان خودداری نمودند که فرهاد با دست بردن در شناسنامه و افزودن سن خویش این مانع را رفع کرد و پس از طی یک دوره آموزش سلاح شناسی به جبهه اعزام شد.

او جبهه را بهترین دانشگاه انسان ساز و توفیقی می دانست که نصیب هر شخصی نمی گردد. بگونه ای که در آخرین نامه خویش جبهه را این گونه وصف نموده که” آنچه ما در پی آن هستیم از دید محدودِ بسیاری از انسان ها خارج است”.

نام شناسنامه ای او فرهاد است امّا به علّت علاقه ای که به نام مهدی داشت در جبهه به دوستانش سفارش کرده بود تا او را با این نام خطاب قرار دهند.

در جبهه عرصه جهاد را دنبال می کرد و در شهر عرصه علم را. پس از طی نمودن دوران راهنمایی وارد هنرستان فنی شهید محسن مهاجر شد. مهدی بسیار باهوش و زرنگ بود. در تمامی مقاطع تحصیلی اش از شاگردان ممتاز محسوب می گردید و با معدل بالا و نمرات عالی هر پایه را می گذراند. این در حالی بود که بیشتر ایّام سال را در جبهه حضور داشت. در جنگ نیز از رزمندگان دلیر و شجاع بود. با انواع سلاح ها و ادوات جنگی بصورت حرفه ای کار می کرد. از برترین تک تیر اندازان جنگ بود. متجاوز از ۵ سال عمر خویش را در جبهه های  نبرد حق علیه باطل حضور داشت. سال چهارم دبیرستان بود که پس از ثبت نام سریعاً به جبهه بازگشت.

زمان عملیات والفجر۸ بود در تاریخ ۱۹/۱۲/۱۳۶۴ در سن ۱۷ سالگی در حالی که ذکر رمز عملیات یا فاطمه الزهرا را بر لب داشت همچون مادر غریبش مظلومانه در کنار رود کارون به شهادت رسید و روح بلند و متعالی اش با سقای تشنگان حضرت باب الحوائج محشور گردید. پیکر پاک و مطهرش را در قطعه والفجر۲و۸ ردیف ۶ شماره۱۱ به خاک سپردند.

از خصوصیات بارز اخلاقی شهید نیک عهد مقدم حسن سلوک با مردم، امانت داری، قناعت، هوش سرشار و آزاد زیستن بود. آنقدر ذوب در معشوق خویش یعنی پروردگار بود که از هرگونه تعریف و تمجید در محافل از سوی اطرافیانش پیرامون جان فشانی ها و ایثارگری های خویش در جنگ برخورد اخلاقی می کرد و حتّی رضایت نداشت عکسی از وی در مجله یا روزنامه ای چاپ گردد و اعتقاد داشت من کاری را که برای خدا کرده ام علاقه ای ندارم آن را به نمایش خلق خدا بگذارم. او خالصانه جان خویش را در راه اسلام و مکتب حسینی فدا کرد.

 روحش شاد وراهش پر رهرو باد.

بخشی از وصیت‌نامه شهید فرهاد نیک عهد مقدم

 پدر و مادر و برادران و خواهرانم! ابراهیم گونه اسماعیل خویش را و فاطمه گونه و زینب گونه حسن و حسین خویش را و حسین گونه عباس خویش را به کربلای خونین میهن هدیه نمودید پس در این راه پر اجر صبر پیشه کنید و محکم و استوار راه اسلام را ادامه دهید.

ای دوستان و همکلاسیان من! قلم های شما استخوان های شهدا و مرکبتان خون شهدا و سنگرتان مسجد و مدرسه است. پس از آنان تا پای جان مراقبت نمایید و پیشرفت علمی کشور را مدّ نظر قرار دهید. نماز شب را فراموش نکنید که نور است. پیوسته رهبری را دعا کنید. از لاک جهل و خود خواهی بیرون آیید و به فکر آخرت باشید حتماً به نماز جمعه بروید. از اختلاف بپرهیزید و حزب الله باشید تا پیروز بمانید.

 پس از شهادتش چند بیت شعر در کیف دستی شهید پیدا شد که در ذیل به چند بیت آن اشاره می شود.

تا توانید ای عزیزان پیشه از تقوا کنید

اندر این دار فنا فکر ره عقبی کنید

خیر و احسان از برای رفتگان فرض است فرض

از چه نیکی های خود را پس، دریغ از ما کنید

ما ندانستیم اندر دهر قدر عافیت

فکر حال خویش از احوال ما یک جا کنید

زود بفرستید بهر خود چراغی پیش پیش

پیش از آن کاندر شبستان لحد مأوا کنید

طرح یک رنگی بیندازید کآخر مردن است

 چند و چند از بهر جمع سیم و زر دعوا کنید

چهار دیوار لحد هم قابل تعمیر نیست

تا به کی سقف عمارت های خود زیبا کنید؟

سعی بی اندازه تا کی در ره اهل و عیال

در طریق حق شناسی معرفت پیدا کنید

هرچه ما اندوختیم از سیم و زر بر باد رفت

تخم امیدی شما در مزرع دنیا کنید

جمله بر بندید چون ما بار این دار فنا

این حکایت از برای دیگران انشا کنید

السلام ای معشر آیندگان رفتنی

بر شما خوش باد این غمخانه تا ماندنی

                                                                                             والسلام

                                                                                   فرهاد نیک عهد مقدم

  منبع : کتاب افلاکیان ، تالیف مهدی روستا

2 Responses to “زندگی و وصیت‌نامه‌ ی شهید فرهاد نیک عهد”

  1. محمد گفت:

    با سلام وزحمات از نوشتداری شما فا میل این شهید نیک عهد است نه نیک عهد مقدم باتشکر

  2. عباسعلی گفت:

    سلام. از ادبیات این وصیت نامه اینگونه برمیاد که متن مربوط به این شهید والا مقام نیست. من این متن رو در وصیت نامه چندتا شهید دیگه هم دیدم. البته ممکنه تو جبهه و تو اون شرایط شهدا قبل از عملیات از روی هم یا از روی یک متن واحد که زیبا بوده وصیت نامه نوشته باشند

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.