شاهین پرس

مهمترین علت مرگ مغزی چیست؟

کدخبر: 12987
۲۸ خرداد ۱۳۹۳ در ساعت ۶:۴۱ بعد از ظهر

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نابه نقل از ایسنا، دکتر حامد ریحانی با بیان اینکه مرگ مغزی هنگامی که تمام فعالیت‌های بالای ساقه مغز مختل شود به وجود می‌آید، گفت: مهمترین علت مرگ مغزی، ضربه‌های مغزی است.

وی افزود: خونریزی‌های مغزی، تصادفات، سکته مغزی، مسمومیت، خودکشی، دارزدگی و ضربه‌های مغزی از علت‌های مهم مرگ مغزی است.
این متخصص مغز و اعصاب راه های تشخیص مرگ مغزی را به دو گروه تقسیم کرد و گفت: اقدامات کلینیکی شامل معاینه بیمار است که در این معاینه همه رفلکس های ساقه مغز منفی هستند و در روش اقدامات پاراکلینیکی، نوار مغزی نشان می دهد که هیچ فعالیت الکتریکی در مغز وجود ندارد و تمام فعالیت‌های الکتریکی مغز از بین رفته است.
وی یادآور شد: یک روش دیگر برای تشخیص مرگ مغزی، آنژیوگرافی است که در حال حاضر این روش کمتر کاربرد دارد.
ریحانی با تاکید بر اینکه هیچ راه درمانی برای مرگ مغزی وجود ندارد و این عارضه به مرگ ختم می شود، افزود: باید از ضربه‌های مغزی و مواردی مانند خودکشی، دارزدگی و مسمومیت ها که منجر به مرگ مغزی می شود پیشگیری کرد.
این عضو کمیته مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی کرمان یادآور شد: مرگ مغزی اغلب در مردان و افراد میانسال که بیشتر در معرض حوادث قرار می گیرند، بروز می‌کند.
این متخصص مغز و اعصاب، افراد مرگ مغزی را کاندیداهای مناسبی برای پیوند مغز و اعصاب دانست و گفت: وقتی مرگ مغزی توسط یک سیستم متشکل از جراح مغز و اعصاب، متخصص مغز و اعصاب و متخصص پزشک قانونی تایید شود، امکان حیات بیمار تقریبا صفر است. به همین علت بعد از انجام تشریفات قانونی می توان برای پیوند اعضا اقدام کرد.
ریحانی در پایان در خصوص افرادی که نمی توانند به حیات خود ادامه دهند، گفت: یک طرح ملی و کشوری مبنی بر اطلاع رسانی به این افراد در جهت اهدای عضو، در حال اجرا است.