۲۱:۲۰ - دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳

ساخت دقیق‌ترین کیت تعیین هویت در ایران

محققان ژنتیک کشور موفق به ساخت کیت تعیین هویت انسان با نقاط ژنتیکی کاملا منحصر به فرد و کیت تعیین هویت اجساد با گذشت سال‌های سال از مرگ با بررسی نمونه‌های ژنتیکی تخریب شده، شدند.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نابه نقل از  روابط عمومی انجمن ژنتیک ایران، دکتر سیروس زینلی، دبیر علمی اولین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره ژنتیک ایران که در آستانه برگزاری این کنگره سخن می‌گفت خاطرنشان کرد: تعیین هویت انسان در کشور ما در سازمان پزشکی قانونی، نیروی انتظامی، مرکز نور – برای تعیین طرحواره خانواده‌های معظم شهدا جهت شناسایی ژنتیک شهدای تفحص شده- و آزمایشگاه‌های ژنتیک استفاده می‌شود. در حال حاضر در کشور اغلب از کیت تهیه پروفایل موسوم به آیدنتیفلر ساخت شرکت ABI آمریکا استفاده می‌شود

 
وی خاطرنشان کرد: محققان شرکت دانش بنیان زیست فناوری کوثر به تازگی موفق به ساخت کیت تعیین هویتی شده‌اند که از نظر محل مورد بررسی شباهت زیادی به کیت آمریکایی دارد ولی از هیچ پرایمر یا رنگ مشابه در آن استفاده نشده و تعداد محل‌های بررسی در آن از کیت خارجی بیشتر است. 
 
 زینلی تصریح کرد: با استفاده از این کیت، امکان تعیین هویت افراد از روی خون، تار مو، بزاق و سایر نمونه‌های زیستی فراهم می‌شود که در شناسایی مجرمان، تعیین هویت قربانیان سوانح، تایید نسبت‌های خانوادگی و… قابل استفاده است. آزمایش‌های انجام شده بر روی کیت حاکی از کارایی بالای آن در زمینه تعیین هویت و انگشت نگاری ژنتیکی تشخیصی است. نام این کیت را IRFiler گذاشته‌اند که IR مخفف جمهوری اسلامی می‌باشد. 
 
 وی خاطرنشان کرد: محققان این واحد زیست فناوری همچنین موفق به ساخت کیت تعیین هویت انسانی خاص برای استفاده از نمونه‌های تخریب شده مثل استخوان شدند که در تشخیص هویت شهدای جنگ تحمیلی و فوت شدگانی که با گذشت سال‌ها از مرگشان نمونه‌های محدودی مثل تکه‌ای استخوان از آن‌ها پیدا می‌شود کاربرد دارد. کیت‌های معمول مثل Identifiler در تعیین طرحواره استخوان شهدا و نمونه‌های تخریب شده دیگر کارایی ندارد و برای این منظور از کیت Minifiler ساخت شرکت ABI استفاده می‌شود. 
 
 زینلی تصریح کرد: کیت ساخته شده توسط محققان شرکت زیست فناوری کوثر که RizFiler نامگذاری شده قادر است قطعات کوچک و نمونه‌های نسبتا تخریب شده را به خوبی تکثیر کند. البته این کیت چه از نظر تعداد و نوع محلهای بررسی با کیت Minifiler آمریکایی فرق دارد. انتخاب محل‌های مورد بررسی به صورتی است که نتایج حاصل از این کیت که از استخوان‌های شهدای گرانقدر به دست آمده است با نتایج طرحواره خانواده‌های شهدا (مانند پدر، مادر و یا فرزند) قابل مقایسه و بررسی باشد. 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.