شاهین پرس

آیا موزه شاهین شهر دارای شرایط استاندارد لازم می باشد؟

کدخبر: 10844
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ در ساعت ۹:۵۲ بعد از ظهر

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نابا توجه به جاذبه های قوی موجود در شهرستان واینکه شاهین شهر با وجود اقوام مختلف دراین شهر یکی از شهرهای فرهنگی کشور به شمار می آید سبب می شود تا با جمع آوری و نگهداری اشیاء تاریخی در حفظ تاریخ تمدن کشور قدم برداشت .

در شاهین شهر با تلاش برادر آزاده و جانباز دوران دفاع مقدس نادعلی آزادیفر اشیاء تاریخی جمع آوری و در دو بخش موزه مردم شناسی و موزه اشیاء تاریخی نگهداری می شود. گفتگویی به مناسبت روز جهانی موزه ومیراث فرهنگی با ایشان انجام دادیم.

درابتدا بفرمایید این موزه از چه زمانی تاسیس شده و شامل چه بخش‌هایی است.

این موزه در دهه فجر سال 1391 با حضور استاندار، فرماندار، شهردار واعضای شورای شهر وقت ، امام جمعه و جمعی از خانواده شهدا، جانبازان ومردم فرهنگ دوست شاهین شهر افتتاح گردید.

mozeh3

این موزه دارای دوبخش است که بخش اول شامل اشیا تاریخی از قبیل :

مرغوبترین سکه ها از جنس نقره،برنز،مس از دوره هخامنشیان ،اشکانیان،ساسانیان،صدر اسلام،زندیه ،صفویه،قاجار ،پهلوی اول تا عصر حاضر وهمچنین اسکناس های مربوط به دوره پهلوی اول ودوم، کتب خطی ازجمله قران ها ،ادعیه ،مفاتیح خطی، کتب سنگی، ظروف سفالی از قرن چهارم به بعد، ادوات جنگی ودفاعی شامل: زره، شمشیر، تفنگ و آثار هنری مثل نقاشی ،منبت کاری،قلم زنی،معرق کاری می باشد.

در بخش دوم بنام موزه مردم شناسی، اشیایی شامل ابزار کار و زندگی گذشتگان و نیاکان از جمله: لباس، ظروف سنگی، سفالی، مسی و برنجی که در گذشته استفاده می شده، وسایل توزین، ترازوی دو کفه ای، ابزار کشاورزی و همه‌ی اسباب و وسایل زندگی که به نحوی در عصر حاضر منسوخ گردیده و باتوجه به عصر صنعتی شدن این آثار در حال نابودی است.

از آنجاییکه در سالیان نه چندان دور زمین شاهین شهر محل کشت وکار مردم منطقه بوده می‌توان گفت: بخش مردم شناسی شامل آداب ورسوم مردم خود شهرستان و بخش تاریخی مربوط به تاریخ تمدن کل کشور است.

mozeh11

اشیاء این مجموعه را با چه هدفی جمع آوری و اقدام به تاسیس موزه کردید؟  در این موزه چه تعداد اشیاء جمع آوری می شود؟

اشیا این مجموعه وابزار و وسایل زندگی و آداب و رسوم گذشتگان را با هدف حفظ و نگهداری تاریخ تمدن منطقه  جمع آوری کرده‌ایم.

این موزه در مجموع شامل 850 شی که شامل 490 شی کارشناسی شده وشناسنامه دار و 360 شی فاقد شناسنامه می باشد که  بخش عمده آنها خریداری شده است.

مجوز مجموعه داری و تاسیس موزه شاهین شهر را از اداره کل موزه ها واموال منقول سازمان میراث فرهنگی دریافت کردم.

موزه مردم شناسی شاهین شهر چه تاثیری روی جذب گردشگر داشته است؟

در بحث جذب گردشگری به علت عدم وجود تبلیغات مناسب وعدم آگاهی خود مردم از وجود چنین موزه ای، تاثیر چندانی در جذب گردشگر نداشته است. که در همین جا از مسئولین شهرداری درخواست تبلیغات گسترده تری جهت معرفی موزه داشته باشند.

از آنجاییکه اداره موزه ها با شهرداری آن شهر می باشد و با توجه به این که کارهای فرهنگی هزینه براست ودرآمد زا نیست لذا کمک مسئولین مربوطه مثل شهرداری را می طلبد و نیاز به حمایت داریم.اگرامکانات جذب توریست با ایجاد فروشگاهای صنایع دستی مجاور موزه فراهم شود این امر خود سبب درآمد زایی وارزی آوری برای شهر خواهد شد.

سخن آخر…

این موزه درپی  مصوبه شورای فرهنگی شهرستان در سال 91 تاسیس شده و در مصوبه دیگر جلسه مذبور با اختصاص زمین در سایت اداری شهرمصوب شد که کار ساخت ساختمان موزه از سال 92 شروع شود که متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی جهت ساخت صورت نگرفته است.

از آنجاییکه ویترین و جانمایی استاندار موزه نمای فرهنگ غنی و ارزشمند ایرانی اسلامی است و باید دارای شرایط نگهداری استاندار باشد موزه شاهین شهردارای شرایط استاندار نیست که همین موضوع سبب از بین رفتن اشیاء تاریخی می شود. لذا حمایت مسئولین شهر ضروری می باشد.

mozeh13