۱۹:۵۹ - جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳

شوک صدا و سیما به مردم

در چنین شرایطی طبیعی است برنامه ای مانند سمت خدا دیده شود و در طول 5 سال متمادی از توفیقاتش کم نشود اما برنامه های دیگر چندان مخاطبی پیدا نکنند.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نابه نقل از گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ چندی قبل سریالی در صدا و سیما پخش شد که طی پخش آن برخی مردم لر بختیاری ناراحت شدند و به همین سبب صدا و سیما پخش سریال را قطع کرد. البته در آن سریال توهین مستقیم و خیلی بدی نسبت به بختیاری ها صورت نگرفته بود، اما صرف اینکه مردم آن خطه ناراحت شده بودند، پخش سریال قطع شد. رییس سازمان صدا و سیما نیز رسماً از مردم عذرخواهی کرد و … . کارهای مختلفی صورت گرفت که مردم یک قومیت از ناراحتی درآیند.

جناب ضرغامی! روز دوشنبه یکی از شایعاتی که مردم دوست داشتند تکذیب شود، تأیید شد. مردم شنیده بودند عوامل برنامه «سمت خدا» عوض می شوند. اما مردم در روزی که برای جشن میلاد امام علی (ع) آماده می‌شدند، ناگهان خبری شنیدند که به آن ها شک وارد کرد. شنیدند رکنی، تهیه کننده برنامه سمت خدا عوض شده است و حتی او را به سازمان هم راه ندادند. نجم الدین شریعتی، مجری برنامه هم خداحافظی کرد. حتی پس از این اتفاق حجت الاسلام فرحزاد نیز به نمایندگی از دیگر کارشناسان از مردم حلالیت طلبید.
جناب ضرغامی! در حال حاضر مردم از این جابجایی ها ناراحت هستند. این مردم مذهبی که ناراحتند تنها منحصر به یک قومیت در گوشه ای از ایران نمی‌شوند. افراد مذهبی جامعه قاطبه مردم را تشکیل می دهند. در تمام اقوام ایرانی نیز حضور دارند. حال جناب ضرغامی، بسیاری از همین افراد مذهبی ناراحت هستند. آقای ضرغامی! برای ناراحتی میلیون ها ایرانی کاری کنید.
چرا مردم از تغییر عوامل سمت خدا ناراحت شدند؟
«سمت خدا» به عقیده مردم برنامه ای مذهبی و عادی مانند دیگر برنامه ها نبود. اثر این برنامه با برنامه های دیگر قابل قیاس نیست. برنامه های مذهبی به این سبک در صدا و سیما بسیار زیاد است. شبکه های یک، دو، سه و … و به خصوص شبکه قرآن و معارف سیما پر است از این گونه برنامه ها. برنامه هایی که تشکیل شده از یک مجری، کارشناس و سوال های مردم که یا تلفنی و یا پیامکی پرسیده می شود. یعنی برخی از این برنامه ها بیش از سمت خدا، مخاطب محور هستند، بنابراین باید بیش از این برنامه در دل مردم بنشینند. کارشناسان این برنامه ها نیز افرادی آگاه، با معلومات بالا و متقی هستند. اما هیچ یک توفیق سمت خدا را کسب نکرد. حتی بودند برنامه هایی که در مدت کوتاهی با اقبال خوبی مواجه شدند، اما پس از مدتی افول کردند. برنامه «این شب ها» نمونه خوبی برای این زمینه هستند.
«سمت خدا» چند ویژگی داشت که موجب می شد در بین مردم دیده شود. اولاً تهیه کننده خوب آن بود. رکنی، که تهیه کننده این برنامه است، فردی مخلص، بی ریا و عامل به شریعت و احکام الهی بود. نه آنکه این ویژگی ها در بین دیگر تهیه کنندگان صدا و سیما دیده نمی شود، اما اخلاصی که در رفتار رکنی بود، بیش از دیگر تهیه کنندگان به چشم می آمد. نگارنده متن، بسیاری از برنامه ها و تهیه کنندگان برنامه، برنامه های مذهبی صدا و سیما را دیده است. این برنامه ها برنامه هایی هستند که در بین مردم به توفیقاتی دست یافته اند. اما با کمال اطمینان می گویم، اخلاصی و تقوایی که در رفتار و حتی در چهره رکنی نمایان بود، به هیچ وجه در دیگر عوامل برنامه های صدا و سیما مشخص نبود.
نجم الدین شریعتی، مجری سمت خدا نیز از عوامل مؤثر در تأثیرگذاری این برنامه است. البته برخی مخاطبان با شیوه اجرای وی مشکل دارند، اما هم اکثریتی که طرفدار نوع اجرای وی هستند و هم اقلیتی که با اجرای وی هم سلیقه نیستند، بازهم در خصوص نورانیت جهره وی توافق دارند. بارها و بارها از مردم شنیده ایم که می گویند انگار خود شریعتی از اولین عاملین به توصیه های کارشناسان برنامه است.
دیگر عوامل «سمت خدا» از جمله گریمور، صدابردار و … نیز هر یک در اثر بخشی این برنامه اثرگذارند. یعنی در این برنامه تمامی عوامل به نوعی مذهبی هستند. اینگونه نیست که تنها کارشناس مذهبی دعوت شود و دیگر عوامل تنها به دیده شغل، با کار خود نگاه کنند. عوامل «سمت خدا» خود را در قبال برنامه مسئول می دانند.
یک بار حجت الاسلام نقویان تعریف می کرد در یک برنامه مذهبی که قرار بود ضبط شود و در روزهای آینده پخش شود، برنامه به اذان ظهر رسید، من پیشنهاد کردم ضبط برنامه تا پس از اقامه نماز به تعویق افتد. آن ها نیز قبول کردند اما هیچ یک در همان اول وقت نماز نخواندند. تنها خودم بودم که نماز را اقامه کردم. همین شد که پس از شروع مجدد ضبط در همان ابتدا گفتم خوب است کسانی که تبلیغ دین می کنند، خود اولین عاملین به دین باشند.
خود نگارنده نیز وقتی به عنوان خبرنگار در پشت صحنه برخی برنامه ها حضور می یافت با چنین مسائلی روبرو می شد.  به عنوان مثال وقتی در پشت صحنه یکی از برنامه ها که اتفاقا موضوعش مرتبط با مسجد بود حاضر شدم، با صحنه ای عجیب روبرو شدم. این برنامه ظهرها پس از اذان ظهر پخش می شد. از قبل از اذان مجری و کارشناس روحانی برنامه به داخل استودیو رفتند تا برای ضبط آماده شوند. اما همین که اذان شروع شد کارشناس برنامه که یک روحانی بود استودیو را ترک کرد تا نماز بگذارد. تهیه کننده با عصبانیت به کارگردان گفت فلانی برای چه بیرون آمد؟ کارگردان گفت برای انجام فریضه نماز. سپس تهیه کننده گفت: فلانی مدام ما را اذیت می کند. جالب است، تهیه کننده برنامه مذکور می گفت، در اواخر دوران کاری خود قرار دارد و تمام علم و تجربیات سالهای دور گذشته خود را در این برنامه قرار داده است.
در چنین شرایطی طبیعی است برنامه ای مانند سمت خدا دیده شود و در طول 5 سال متمادی از توفیقاتش کم نشود اما برنامه های دیگر چندان مخاطبی پیدا نکنند.
جناب ضرغامی! مردم عقیده دارند هی تهیه کننده ای همچون رکنی نمی تواند برنامه را اداره کند.
آقای ضرغامی! چندین نفر به من که خبرنگاری بیش نیستم گفته اند با سمت خدا مسیر زندگی خود را تغییر داده اند. اولین مورد آن خانمی است که سال ها بی حجاب و بی قید و شرط زندگی کرد و با این برنامه مسیر زندگی خود را با وجود تمام فشارهای خانوده شوهرش تغییر داد. در آخرین مورد آن نیز خانمی پیری که فرزندانش او را رها کرده و به خارج از کشور رفته اند و تنها پول و امکانات مالی برایش فراهم می کنند، می گفت: صبح ها به امید سمت خدا از خواب بیدار می شوم.
جناب رییس سازمان صدا و سیما! ما اعتقاد داریم رسانه ملی، ملی است و متعلق به جمهوری است. مانند بعضی های دیگر نمی خواهیم صدا و سیما را غیر انقلابی جلوه دهیم. نمی خواهیم به خاصر برخی اشتباهات یا کج سلیقگی ها، تمام برایندهای مثبت صدا و سیما را نادیده بگیریم. اما نگرانیم. اول از همه برای برنامه ای نگرانیم که به آن خو گرفته بودیم. اگر ساعت پخشش به ساعتی که ما در خانه هستیم نمی خورد، چه تلاش ها که نمی کردیم تا متن یا صوت برنامه را به دست آوریم. بعدتر نگرانیم که نکند افراد مذهبی به خاطر دلسوزی هایشان از صدا و سیما حذف شوند و امثال سریال سازانی بمانند که قشر مذهبی را نمی بینند و اصلاً درک هم نمی کنند.
جناب ضرغامی! برای انقلاب اسلامی فقط همین مردم متدین هستند که می مانند نه آن مردمی که برایشان تبلیغ می کنید.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.